Sida 1 av 2

Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-10, 15:27
av ErikKuiper
Efter att ha lagt ner Ekholmens industriområde så är nu kurvmodulen ombyggd till en förgreningsmodul från MMM-dubbelspår till två MMM enkelspår. För att få ihop det så blev det dessutom en ny modul. Den nya modulen är så klurigt designad att den passar tillsammans med en rak 28 cm bred modul till en MMM-modul med två spår med c-c 200 mm.

/Erik

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-11, 16:13
av jhjelm
Härlig radie.

Kan du förklara sista meningen? :)

MVH Jonas

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-11, 18:14
av ErikKuiper
En bild säger mer än 1000 ord.

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-11, 18:30
av StaffanWiman
Förutsätter att 28 cm-modulen bredvid inte är en millimeter för bred :-)
eller har du marginal för sådant?

Staffan

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-11, 20:16
av Odd J
Jag har själv två såna här avsmalnande moduler, dom är mycket bra att ha! Mina har dessutom en liten extra bit att montera på om man vill använda dom som vanliga 28 cm-moduler.

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-11, 21:05
av ErikKuiper
StaffanWiman skrev:Förutsätter att 28 cm-modulen bredvid inte är en millimeter för bred
eller har du marginal för sådant?
5 mm marginal finns det.
Odd J skrev:Mina har dessutom en liten extra bit att montera på om man vill använda dom som vanliga 28 cm-moduler.
Min kurva kommer även att få en sådan extrabit, men först i kö (och nästan klar) är en utfyllnadsbit då kurvmodulen ligger mot en MMM rakmodul efter förgreningen. Se skissen nedan.

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-12, 07:12
av LLJ
Någon förklaring varför den undre kanten inte går hela vägen ut till vänsterhörnet?
Blir gavelbredden för bred för en anslutande MMM 480?

/Lars

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-12, 19:03
av ErikKuiper
LLJ skrev:Någon förklaring varför den undre kanten inte går hela vägen ut till vänsterhörnet?
Blir gavelbredden för bred för en anslutande MMM 480?
Gaveln för kurvan med extrabit är 48 cm, dvs MMM standard. Du får se den i Gävle.

/Erik

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-17, 20:56
av JanFrelin
Varför la du ner industriområdet?

Re: Ekholmsförgreningen

Postat: 2015-05-18, 17:25
av ErikKuiper
JanFrelin skrev:Varför la du ner industriområdet?
Det var ett par olika skäl som samverkade. Här är de i någon typ av fallande ordning.
  • Det skulle ta får lång tid innan byggnaderna blev klara. Så länge ville jag inte köra med modulen halvfärdig.
  • Sättet industrierna var placerade nära linjen kändes inte prototypmässigt.
  • Konceptet för växelstyrningen var jag nöjd med, men inte utförandet. Att få det bättre var inte möjligt med nuvarande modulkonstruktion.
  • Vill använda växlar med prototypmässig storlek i svenskt utförande med code 55-70 och rälsbefästningar. Dvs det är dags att lära sig att bygga växlar.
  • Slipers låg alldeles för tätt för industrispår.
  • Hur de två kurvorna i kurvmodulen låg i förhållande till varandra var inte prototypmässigt.
Dvs, jag börjar bli finsmakare och drar konsekvenserna av det.

/Erik