Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev: 2022-08-26, 08:37

För egen del vill jag gärna ha trafikplatser som har ett "flow" och blir lätta att växla, jag är inte så svag för att hålla på att tokväxla när det blir regelrätta växelpussel och "tågrunkning"... ;)
Jag gör gärna mer "visuell växling", dvs lite enklare pick-ups och set-outs som flyter på och ger "lagom" flyt och variation i växlingsrörelserna...

Det finns relativt stora planer för expansion av denna Interchange, så någon sorts "Industri destination" kommer det troligen att bli, för skapliga mängder med Box Cars... När och (främst) om det blir klart...

/Anders
Vi är på samma plats gällande flow vs tågrunkning. Även jag gillar stora vagnsmängder och blev väldigt förtjust i helgens grain-train även om jag inte lyckades köra det någon gång.

Så jag gillar det du skriver och att du är igång med byggandet.

Kör hårt.

PS: Jag instämmer dock i kören som skriker "längre spår"
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Erik, något i stil med det här?

Insåg att det finns massor av sätt att lösa "dubbelspår ut nere till höger"... Detta är ett, och kanske(!?) det jag tänkte mig... ;)
Och korsningarna... Jo, de får ligga kvar... ;)

/Anders
.
Interchange_v3.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ltper
Inlägg: 88
Blev medlem: 2012-05-09, 02:03
Ort: Habo

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ltper »

Man måste inte tänka stort!

Långa manifest på 30-40 vagnar varav 20 lämnas av vid Interchangen varje gång.
Är det yttrerligare en Corleone du vill ha Anders?
Jag önskar att du vill hålla kvar idén om det lilla bolaget som får/lämnar kanske 5-10 vagnar per trafikdygn. En liten station åt ena hållet och kanske en liten stagingyard åt det andra hållet. Enkel trafik på landsbygden i EL-land.

Det var iallafall vad två koffeinstinna västgötar i en paradvåning i en liten håla på ”slätta” spånade fram någon gång i Interchangens grumliga och ombytliga historia.
Med tumstock,linjal,maskeringstejp,märkpennor och moduler skissades på spårplaner och trafiken mellan det stora bolaget och det lilla bolaget. Det var/är det lilla bolaget som var/är det intressanta.

Det är den trafiken jag skulle vilja göra, men det får någen annan plocka upp eftersom jag inte kommer att göra några trafikspel mer.

Så frågan är vad vill du Anders med din Interchange?

//per-olov
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ErikKuiper »

kasoe skrev: 2022-08-26, 16:15 Erik, något i stil med det här?
Ja.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

ErikKuiper skrev: 2022-08-27, 19:53
kasoe skrev: 2022-08-26, 16:15 Erik, något i stil med det här?
Ja.
Så bra! :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Nä, jag tänker nog ungefär som du beskriver, En "beltline" som lämnar och hämtar tiotalet vagnar per dygn är vad jag ser framför mig.

Min plan stämmer väl med det du beskriver, inget stort, men en OK destination till 10-talet vagnar.
Det är vad jag vill, och troligen tänker göra.

Anledningen att ta upp det i denna tråden är precis det som hänt nu, att ni som är vana att planera trafikspel kan kasta in lite ideer som gör modulen användbar på ett bra sätt i ett modulbana. Om ett dubbelspår neråt höger ökar flexibiliteten, då är det bäst att få det på plats direkt så man slipper stå där och känna att "jag borde ha... x, y eller z".

Tack för all input, nu har jag nog koll på vägen framåt! Ska bara skaffa lite korkbanvall, fixa växelfrågan och sen lägga spår... :)

Tack så långt! Jag ser spårplanen som beslutad nu! Dags att gå vidare med nästa steg, börja bygga! :)
OK, jag ska bläddra fram bilderna jag har i skallen så jag kan döpa modulen också...

/Anders
ltper skrev: 2022-08-26, 18:43 Man måste inte tänka stort!

Långa manifest på 30-40 vagnar varav 20 lämnas av vid Interchangen varje gång.
Är det yttrerligare en Corleone du vill ha Anders?
Jag önskar att du vill hålla kvar idén om det lilla bolaget som får/lämnar kanske 5-10 vagnar per trafikdygn. En liten station åt ena hållet och kanske en liten stagingyard åt det andra hållet. Enkel trafik på landsbygden i EL-land.

Det var iallafall vad två koffeinstinna västgötar i en paradvåning i en liten håla på ”slätta” spånade fram någon gång i Interchangens grumliga och ombytliga historia.
Med tumstock,linjal,maskeringstejp,märkpennor och moduler skissades på spårplaner och trafiken mellan det stora bolaget och det lilla bolaget. Det var/är det lilla bolaget som var/är det intressanta.

Det är den trafiken jag skulle vilja göra, men det får någen annan plocka upp eftersom jag inte kommer att göra några trafikspel mer.

Så frågan är vad vill du Anders med din Interchange?

//per-olov
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ErikKuiper »

Något jag tycker du ska fundera på att ta bort är övergångsväxlarna på den nedre modulen. Du har två 1-2 med vänsterväxel som passar utmärkt att ansluta till den sektionen om man vill gå över till enkelspår. PO har en dubbel crossover om man vill ansluta dubbelspår. Visst kan man tänka sig att ansluta en enkelspårsmodul direkt och anse att det oanslutna spåret är ett skyddsspår, men vad jag har sett på amerikanska spårlösningar så är inte skyddsväxlar deras grej. Men det är din modul och du bestämmer, jag bara berättar vad jag tycker.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

MIna 1-2 tänkte jag använda till "main", men visst, det går ju att använda till "Branch" också, Robban har väl några 1-2 moduler också?

Eller så får man bygga fler, kanske de två växlarna göra sig bättre som två st 1-2 moduler, det är helt klart en bättre ide! Köper det! :)
Bra tanke, jag plockar upp den! Tack! :)

Nej, har inte heller sett skyddsväxlar i USA, tror jag...

/Anders
ErikKuiper skrev: 2022-08-29, 19:47 Något jag tycker du ska fundera på att ta bort är övergångsväxlarna på den nedre modulen. Du har två 1-2 med vänsterväxel som passar utmärkt att ansluta till den sektionen om man vill gå över till enkelspår. PO har en dubbel crossover om man vill ansluta dubbelspår. Visst kan man tänka sig att ansluta en enkelspårsmodul direkt och anse att det oanslutna spåret är ett skyddsspår, men vad jag har sett på amerikanska spårlösningar så är inte skyddsväxlar deras grej. Men det är din modul och du bestämmer, jag bara berättar vad jag tycker.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av LLJ »

Man har derail i USA, inte skyddsväxlar.
Konstigt nog har inte Atlas någon derail.

(Peco har i N cd 80, men den passar ju inte så bra ihop med Atlas cd55)

/Lars
ltper
Inlägg: 88
Blev medlem: 2012-05-09, 02:03
Ort: Habo

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ltper »

Eller att inte ha dubbelspår längst ner?
//per-olov
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"