Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Öppnar en tråd om denna modul som består av 4 st enmeterssektioner, varav en är delad på mitten i 45 grader.

Ursprunget är att vi inom WetterN kände att vi ville ha en övergång/korsning mellan dubbelspår och enkelspår och det faktum att Pine Hill under överskådlig framtid kommer vara vårt hjärta i trafiken. Behovet är från det att några vill bygga enkelspår och andra vill ha dubbelspår, för att "gifta" ihop dessa kom tanken på en "interchange" fram.

I brist på bilder (kommer) så blir beskrivningen så här:

3 meter raka moduler bildar "inter change yard", dubbelspår rakt igenom i en "öst/västlig riktning" rent geografiskt och på ena spåret (det "norra") så finns en "siding". I östra änden på denna siding är ett stickspår, en "loco-pocket" där ett växellook kan vänta på passerade godståg som ska släppa av vagnar.
I västra änden går "interchangespåret" ut i en växel, detta spår går i en sväng ut mot...

1 rak modul som är delad på mitten i 45 grader med genomgående enkelspår. Detta spår korsar dubbelspåret i västra änden av modulen, i norra delen av spåret så är en växel ut mot "interchangespåret", ska se om jag kan göra en ASCII skiss...

Kod: Markera allt

\
 \--\
  \  \---/-------------\----
====\===/===============\======
     \
      \
Är det begripligt? (trodde man skulle få ASCII tecken i läge "Code" men det blev det inte... Tror ändå jag lyckades jusgtera till det, kurvan var svår att få till... ;) )

Och namnet... Jo, från början var det tänkt att enkelspåret skulle gått med lutning från väster till öster (nerifrån sett) men jag råkade skruva gaveländen på "ovansidan" av skivan jag hade kapat till och då blev det "på andra hållet" och luteningen på 45 graderskorset blev inte som tänkt, därav namnet Fawlty Crossing (som i "faulty"...). Får väl lägga in ett litet hotell "Fawlty Towers" i närheten... ;)

Två rakmoduler är klara, en "vinkel" och den andra vinkeln är på gång. Återstår en rakmodul innan alla lådor är klara. Hoppas hinna det innan vi flyttar, sen blir dert svårt att kunna snicka på några månader, kanske ett halvår...

Hoppas kunna visa på framgång under hösten. Jag har en ambition att bygga en modul till Dream-track varje år, första året blev det en NRE, i våras tänkte jag hunnit en AmericaN men det blev inte så, den fick stå över till 2013 istället. Och inför 2014 så har jag börjat fundera lite kring... H0 eller 0... ;) Notera, det är en AMBITION, inget löfte... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Senast redigerad av 2 kasoe, redigerad totalt 2022 gång.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av MickeC »

Trevligt :)

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av LLJ »

Intressant.

Sedan finns ju även min modul Transformer Junction, med 90-graders kors, förbindelsespår/interchange samt ett uppställningsspår.
Men den saknar ju dubbelspår.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av daniel »

Trevligt! :)

Är det så här du menar att spårplanen ska se ut?

Mvh Daniel
Bilagor
FawltyCrossing2.png
FawltyCrossing2.png (7.53 KiB) Visad 8538 gånger
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Japp, stämmer Daniel! Tack för grafiken!

Inga direkta framsteg ännu, men det blir förhoppningsvis limmat lite ikväll. Har kört möbler idag och blev lite trött... Men krafterna börjar återkomma nu igen!

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av LLJ »

Inga växlar mellan dubbelspåren???!
Känns som en stor miss i så fall.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Inga växlar mellan dubbelspåren???!
Känns som en stor miss i så fall.

/Lars
Varför?

Det kan vara så enkelt att det ligger en station nära som betjänar "interchangen" och då behövs det inte. Inte heller om den normalt betjänas av tåg i enbart en riktning...

//Micke C - http://crawfordjct.blogspot.se/
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av kasoe »

Lars, det kommer ordna sig... ;)

Vi har ett par kluriga "Y-moduler" som tillverkas av några andra. Med en sådan i var ände så blir detta ett mötesspår på en enkelspårig linje, jag tror det byggs 4 eller rent av 5 sådana "as we speak".

Och när det körs dubbelspår så finns redan en "Double x-over" modul som PO har byggt, tanken är att med tiden så kommer ytterligare en sådan byggas, eller en "single x-over" och då kommer det att komma åt sidospåret från båda hållen.

Det är alltså ingen miss, det är inte en del av denna modulen utan en annan... Funktionen kommer finnas på plats, en vacker dag...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
berraf
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av berraf »

LLJ skrev:Inga växlar mellan dubbelspåren???!
Känns som en stor miss i så fall.

/Lars
Uppmuntran, hört talas om det Lars?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fawlty Crossing (aka Pine Hill Interchange)

Inlägg av LLJ »

@kasoe: ok, det förklarar saken.
Jag tänker ofta funktion, och att inte behöva vara beroende av andra moduler för att få denna funktion.
Men om modulen mer är en mellansektion till andra moduler så är det ok. Lite svårt att se bara när man inte har hela bilden ;-)

@berraf: försöker bara förhindra att man bygger något som inte kan användas fullt ut. Men i detta fallet finns det en tanke bakom.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"