Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Lars, inte alls som du tänkte gissar jag, men nu blev båda spåren ungefär lika långa... ;)
Ska fortsätta fundera på hur du menade, ser det inte riktigt... Eller jo... Kanske... Var det så här du tänkte? Ungefär?
Interchange_LLJ.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av LLJ »

Ungefär så Anders. Då fungerar interchange:n i båda riktningar för enkelspårslinjen utan att blockera dubbelspåret.
Än bättre vore det om både dubbelspår och enkelspår kan nå alla spår.

Sedan vore det nog inte fel med övergångsväxlar mellan dubbelspåren.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Tanken är ju vagnsutväxling på genomgående tåg, så "blockera dubbelspåret" blir det ju fråga om oavsett... Tänker att ett "Mainfest" stannar till och dumpar 5-8 vagnar, hämtar 5-8 nya och sen fortsätter. Återigen är det en bildsekvens jag har sett i en bok som ligger bakom idén. Men visst, om manifestet kommer från andra hållet, dvs från vänster, så blir det knepigare...
Då är vi tillbaka på spårplanen som jag hade från början där inkommande vagnar nerifrån höger alltid kommer på nedersta spåret som då blir "avgångsspår" och tågen som kommer på "main" har tillgång till båda spåren för att hämta och lämna sina vagnar... Så... Om man inte kan få båda, vilken är bäst?

Övergångsväxlar, för att inte tappa sträcka så måste de ligga i moduler utanför denna, tror jag skrev det i ett annat inlägg. Blir inte mycket kvar om allt ska in på dessa 3 meter... ;) Där fanns också tanken att man kunde antingen ha övergång eller 2-till-1 moduler för enkel eller dubbelspår på halvemtersmoduler i ändarna.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Kanske jag har gjort en tankevurpa, försöker få in för mycket på en modul...
.
Kanske nedanstående förslag är lösningen? Då kommer alla åt allt lite enklare, det kortaste spåret blir då ca 1 meter långt, ändå tillräckligt för ca 10 st 40-fotare utan större problem...? Om man vill finns ju extraspåret nere till vänster... Det längre spåret är ca 1.4 meter...
.
Tack Lars, denna känns ju rätt bra, "main" och "branch" hålls åtskilda, Måjligen måste man "låna" main lite när man ska göra rundgång med ett lok...
.
Interchange_v2.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ErikKuiper »

För mer flexibilitet så skulle jag inte ha växeln på branchline på det här modulpaketet utan istället dra ut ett dubbelspår på den nedre gaveln. Till den kan man sedan ansluta en 2-1, crossover eller annan lämplig modul.

Jag vet att många tycker om korsande spår, men ett alternativ är att ta bort korset och den övre modulen. Det är också men mycket användbar kombination.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Är inte 100 med på hur du menar...?

1. Ta bort övre vinklade modulen
2. Dra ut dubbespår i alla tre återstående gavlar
3. Rensa bort hela "interchange-bangården"

Dvs, det blir i princip ett dubbelspår med en "dubbespårsavfart" snett ner åt sidan?

Modulens utseende kom till i samband med att vi började skissa på en AmN bana, har inte utmanat den grundtanken.
Dubbespåret var till PO, Lars och mig, där skulle vi få köra persontåg och långa godståg.
Enkelspåret skulle vara en branchline där kortare tåg skulle gå som locals med massor med växling.
Det skulle finnas två "interchange", detta var den ena och sen var den andra en som Micke C byggde.
Nu minns jag inte vad den hette men jag tror den har blivit ombyggd och är utan kors numera...

Så krasst, du tycker inte det behövs en interchange till utan vi är i större behov av ett Y med dubbelspår?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ltper
Inlägg: 88
Blev medlem: 2012-05-09, 02:03
Ort: Habo

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ltper »

Senaste bilden på Interchangen tycker jag är bra funktionsmässigt som du beskriver.

"Modulens utseende kom till i samband med att vi började skissa på en AmN bana, har inte utmanat den grundtanken.
Dubbelspåret var till PO, Lars och mig, där skulle vi få köra persontåg och långa godståg.
Enkelspåret skulle vara en branchline där kortare tåg skulle gå som locals med massor med växling.
Det skulle finnas två "interchange", detta var den ena och sen var den andra en som Micke C byggde."

Bangården är dock minst en modul/meter för kort.
Att sedan alltid bygga banor med Corleone som mittpunkt varje gång blir upprepning, upprepning, upprepning osv. .
Interchangen kommer att även den tillföra mycket för lokalgodståg och vagnar mellan två olika bolag som var/är syftet.
Dessutom kan vi inte räkna med att Corleone eller Interchangen kan vara med vid varje modulträff.
//per-olov
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Tack PO!
"Bangården är dock minst en modul/meter för kort."
Jo, jag har insett det, den ser så stor ut när den ligger på garagegolvet... Men visst, en meter till hade inte skadat... kommer inte skada... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ErikKuiper »

kasoe skrev: 2022-08-25, 14:13 Så krasst, du tycker inte det behövs en interchange till utan vi är i större behov av ett Y med dubbelspår?
Nu läster du mig som fan läser bibeln. Det jag försökte beskriva var två olika och oberoende alternativ.
1. Ta bort växeln på den nedre modulen och dra ut dubbelspår där. Behåll allt annat som du har ritat.
2. Ta bort övre vinklade modulen och dess spår fram till växeln. Behåll allt annat som du har ritat.

Skälet till förslag två är att vi inte har tillräckligt med moduler, även med hjälp av tyska moduler, för att ha bra användning av ett kors. Se hur banan såg ut Fagerhult senast. En av grenarna från korset gick direkt till ett magasin och det andra till en industri (Haslingen). Med förslag två ser jag tre olika huvudsakliga användningar av interchangen.
1. Låt det avvikande spåret ansluta till en bibana.
2. Låt det avvikande spåret ansluta till ett industriområde.
3. Använd den som trafikgenererare där inget ansluts till förgreningen och där utgående och inkommande vagnar byts mellan trafikdygnen.

Sedan är den som PO skriver lite kort, men det kan alltid åtgärdas senare.

PS. Om du frågar mig vad jag tycker vi behöver som grupp så kan du nog få ett annat svar. Det jag försöker göra är att med mindre justeringar få det folk vill bygga att vara mer användbart för våra träffar.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Nu läster du mig som fan läser bibeln.
Jadå! Medges! :)

Man skulle ju kunna dra ut ett dubbelspår och "maskera" det som en skyddsväxel om den inte används...
Extra hål i gaveln för användning som enkel eller dubbelspår, ska lägga till det!

I ärlighetens namn, övre lutande modulen inser jag bara är skådebröd, tanken var att illustrera en "interchange" med en korsande linje, därav korsen. I praktisk användning på modulträffar tror jag att övre spåret inte kommer användas alls. Jag såg främsta nyttan som 1 eller 2, men även 3, det snackades förra året om att vi behövde mer destinationer för större block av Box Cars (vill jag minnas), detta är ett. Man kan ganska enkelt omsätta ett tjog box cars per trafikdygn hit... med längre spår kan man sno runt ytterligare ett eller ett par tjog...

Men hela bilden bakom modulen är en interchange med korsande järnväg så de får nog vara kvar. Den kommer heta "Tower NoXX" tror jag, ska bara hitta bilden jag har byggt efter...

Lyssnar gärna på vad du tycker vi behöver som "grupp" också! :) Och jag är öppen för både små och stora justeringar!
För egen del vill jag gärna ha trafikplatser som har ett "flow" och blir lätta att växla, jag är inte så svag för att hålla på att tokväxla när det blir regelrätta växelpussel och "tågrunkning"... ;)
Jag gör gärna mer "visuell växling", dvs lite enklare pick-ups och set-outs som flyter på och ger "lagom" flyt och variation i växlingsrörelserna...

Det finns relativt stora planer för expansion av denna Interchange, så någon sorts "Industri destination" kommer det troligen att bli, för skapliga mängder med Box Cars... När och (främst) om det blir klart...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"