Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av kasoe »

Jag blev inspirerad på Dream-track, banan var kalassnygg och det var ju lite sträckor att köra på, med landskap dessutom...
Hörde flera kommentarer från besökare om att den var "sammanhängande" och "verklighetstrogen", bra betyg!

Till saken, jag har nu ÄNTLIGEN börjat rodda i mina lådor med lok och vagnar och inser att jag dels har på tok för mycket och även i för dåligt skick, få vagnar har MTL-koppel och lågprofilhjul och en del är rätt sorgliga i kvalitet... Indikerar väl bara att jag har samlat för länge... Så nu är det en utrensning som kommer genomföras och planen är att ta modell för modell och fixa lokkort, vagnskort, vädra, fixa koppel/hjul/dekoder osv.

Så jag plockade några vagnar som var "klara" och tänkte göra vagnskort med Excel-programmet som finns på FREMO-sidan. Då uppkom en fråga, när man anger "Empty Car return to", vad ska stå där? EL var ju ett bolag på "öst", ska jag sätta dit "East" på alla mina kort eller är det andra avväganden som ska göras?

En praktisk fundering, när jag printar dessa, vilken pappersvikt brukar ni köra på? 120g? Vanligt papper (80g) blir väl för sladdrigt och icke hanterbart gissar jag...

När man väl fixat vagnskort, koppel, hjul, vik och eventuell vädring, är det något mer?

Undrar,
Anders ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev: Så jag plockade några vagnar som var "klara" och tänkte göra vagnskort med Excel-programmet som finns på FREMO-sidan. Då uppkom en fråga, när man anger "Empty Car return to", vad ska stå där? EL var ju ett bolag på "öst", ska jag sätta dit "East" på alla mina kort eller är det andra avväganden som ska göras?

En praktisk fundering, när jag printar dessa, vilken pappersvikt brukar ni köra på? 120g? Vanligt papper (80g) blir väl för sladdrigt och icke hanterbart gissar jag...

När man väl fixat vagnskort, koppel, hjul, vik och eventuell vädring, är det något mer?

Undrar,
Anders ö
Jag hade skrivit EL och eller Erie Lackawanna och sedan märkt med den blå "pluppen" för nordöstra USA då får man både en grov angivelse och en noggrannare.

Jag har införskaffat pluppar för märkning som du kan få några om du inte behöver något större antal till att börja med. Jag hittade mina i den lokala bokhandeln.

Som du säger är lite grövre papper att föredra i hanteringen.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av kasoe »

Jag hade skrivit EL och eller Erie Lackawanna och sedan märkt med den blå "pluppen" för nordöstra USA då får man både en grov angivelse och en noggrannare
Jag trodde färgerna hade med "waybills" att göra, inte vagnskorten. Men ok, en blå plupp och EL istället för East, kör på det! Jag ska se vad jag kan hitta när det gäller pluppar. Även om jag kommer gallra så finns det massor med vagnar så jag kommer nog behöva egna pluppar ganska snart ändå... Men jag tackar för erbjudandet! :)

I väntan på pluppar skrev jag in "blue" med text...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev:

Jag trodde färgerna hade med "waybills" att göra, inte vagnskorten. Men ok, en blå plupp och EL istället för East, kör på det! Jag ska se vad jag kan hitta när det gäller pluppar. Även om jag kommer gallra så finns det massor med vagnar så jag kommer nog behöva egna pluppar ganska snart ändå... Men jag tackar för erbjudandet! :)

I väntan på pluppar skrev jag in "blue" med text...

/Anders
Färgerna är en förenkling av verklighetens "home districts"

Det stämmer med Waybills också, på fraktkortet är det lastens destination som förtydligas med färg. På vagnskortet vart vagnen som tomvagn hör hemma och därför i första hand skall ha en frakt åt för att slippa tomvagnsdragning, m a o hemåt...

Står man i Aurora väster om Chicago med en tom CB&Q och en tom EL-vagn och har en frakt till ex Buffalo skall frakten gå med EL som skall hemåt...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1525
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev:
Jag hade skrivit EL och eller Erie Lackawanna och sedan märkt med den blå "pluppen" för nordöstra USA då får man både en grov angivelse och en noggrannare
Jag trodde färgerna hade med "waybills" att göra, inte vagnskorten. Men ok, en blå plupp och EL istället för East, kör på det! Jag ska se vad jag kan hitta när det gäller pluppar. Även om jag kommer gallra så finns det massor med vagnar så jag kommer nog behöva egna pluppar ganska snart ändå... Men jag tackar för erbjudandet! :)

I väntan på pluppar skrev jag in "blue" med text...

/Anders
Jag har använt Micro Marks vagnskort och har markerat med tusch, inte helt optimalt. Om du ändå skriver ut vagnskort varför inte lägga in färgmarkeringen direkt i samma ruta som du skriver hemorten ;) Jag gjorde så för alla mina kolvagnar från N&W och märkte med orange (vilket visade sig vara helt åt pepparn, men huvudsaken är väl att deltagare i trafikspelet vet vartåt man ska dra vagnarna får man förmoda).

I en inte alltför avlägsen framtid ska jag göra om alla vagnskort och sätta rätt färg.

Glöm inte bild på framsidan, ett underbart hjälpmedel då Yard Master ska sortera 50 vagnar samtidigt som två manifest och ett local trillar in på arrival track kombinerat med att en lokförare står ivrigt stampande med ett uppdrag i handen hojtande "var är mitt tåg".

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av kasoe »

Färgen får målas i efterhand eftersom jag bara har sv/v skrivare hemma... ;)

Bild, noterat! Får ta några leveransbilder på vagnarna och klistra in... Och då får jag väl ändå skriva ut i färg någonstans...
Nåja, kanske blir kompletteringar senare eller så gör jag ett litet kortare tåg och testar för att skriva ut på riktigt senare.

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1525
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev:Färgen får målas i efterhand eftersom jag bara har sv/v skrivare hemma... ;)

Bild, noterat! Får ta några leveransbilder på vagnarna och klistra in... Och då får jag väl ändå skriva ut i färg någonstans...
Nåja, kanske blir kompletteringar senare eller så gör jag ett litet kortare tåg och testar för att skriva ut på riktigt senare.

Hälsar,
Anders Ö
Hupp, hupp, hupp, stopp och belägg. Det ska vara bilder på just din vagn, vädrad och klar :shock:

Äh, skit samma, bättre med leverantörsbild än ingen alls. Det är å andra sidan inte speciellt svårt att ställa upp stativet (med kamera), placera vagn på en rälsstump bränna av en plåt. Lite löpande band men ändå..Bifogar en av mina bilder tagen strax utanför mitt garage.
Car Card test-5.jpg
Car Card test-5.jpg (121.44 KiB) Visad 4298 gånger
Jag köpte den här skrivaren för några år sedan, primärt för dokument men en test gav hyggliga bilder på normalt kontorspapper. Med lite bättre papperskvalité blir det riktigt bra. Jag är tveksam till att den finns att tillgå fortfarande men informationen indikerar prisnivån i alla fall. Ingen förmögenhet som synes.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074855

Kul att du är på gång Anders.

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av kasoe »

Hmmm, jag läste i något papper på Fremo-sidan att det var inte tvunget att vara en vädrad vagn, leveransfoto funkade bra.
Jag inser dock fördelen av att ha en bild på vagnen precis som den ser ut, noterar detta...

Jag satt lite igår med vädringsprojekt men det är alltid en nivå av osäkerhet inblandat så jag kom inte så långt...

Epson finns inte längre men jag har färglaser både på jobbet och i butiken, även en Epson MFD finns i hyllorna...
Detta är dock hemarbete så jag försökte/tänkte använda vad jag hade till hands. Det blir lite för snabbt "projekt" av det och då tar det plötsligt tid.

Om jag gör allt i någon sorts ordning så kommer det nog lösa sig, de vagnar som är färdiga för att vädras är ganska få så om jag skyndar lite sakta så faller nog allt på rätt plats till slut. :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev:Hmmm, jag läste i något papper på Fremo-sidan att det var inte tvunget att vara en vädrad vagn, leveransfoto funkade bra.
Jag inser dock fördelen av att ha en bild på vagnen precis som den ser ut, noterar detta...
/Anders
Det är bra att ha igenkänningsfaktorn i baktanke när man vädrar, att objektet inte blir för lika utan man istället underlättar att la isär dom.

Ett första steg med vagnskort kan vara att göra tillfälliga på vanligt vitt papper och handskrivna. Börjar man blanda ;) dom korten kommer snart mycket idéer hur man skall göra dom riktiga...

Jag brukar alltid ha med ett antal kort in blanco redo och fylla i om det kommer vagnar utan kort till träffar. Det upplever jag som ett första bra steg att få med intresserade...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1525
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Vagnkort m.m., några frågor från en ovan.

Inlägg av RobertKlarén »

MickeC skrev:
Det är bra att ha igenkänningsfaktorn i baktanke när man vädrar, att objektet inte blir för lika utan man istället underlättar att la isär dom.
Kan skriva under på det. I Kolding skulle jag rodda "The Fruit Row" där det dånade in 25 gula reefers som såg nästan likadana ut, där en del skulle isas innan, andra efter och några inte alls. Är man över 50 år gammal och har är lite skumögd tillsammans med bristande ljussättning då går det inte fort.

//Robert

PS: Anders, ta mina kommentarer för de ironier de är; bild är bättre än ingen bild, vädrad eller inte. Jag är ingen renlärig fundamentalist.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Skriv svar

Återgå till "americaN"