Trafikspel H0 - koncept och grafer
Postat: 2015-03-07, 12:48
Då börjar trafikspelet bli klart för H0-banan. Nedan kan ni hitta ett utkast som nog är mycket nära det vi kommer att köra.
I år befinner vi oss på Västkustbanan i Halland.
Efter att ha lämnat Helsingborg (Nävhyttan) och slingrat oss över Hallandsåsen glider vi ut på den bördiga Halländska slätten. Nu är inte Halland bara åkrar utan även mycket handel och industri vilket vi kan se då vi passerar Kristineberg. Kort därefter glider vi in i Charlottendahl där även gamla HNJ banan ansluter. För närvarande trafikeras den dock bara till Krutträsk på grund av banreparationer efter de kraftiga regnovädren för ett par månader sedan. I Charlottendahl börjar även den del av Västkustbanan där dubbelspåret faktiskt är klar. Den glädjen varar ända till Vagnsta där gamla VBHJ banan viker av mot Borås (Sydpolen). Själva fortsätter vi dock mot Göteborg (MJB Bangården). Nu kommer vi in i de norra skogsbelupna delarna av Halland vilket även visar sig längs spåret. Mellan Gemjan och Bilbo finns Ryr timmer och söder om Sågsten levereras flis ut i stora kvantiteter till kraftverken i Skåne. Välkomna till ett trafikspel med västsvenska förtecken.
För att verkligen få känslan att vi befinner oss på Västkustbanan så kommer det att finnas ett par signaturtåg på banan. Det sena och tidiga snälltåget kommer förutom lokala svenska vagnar även att ha internationella sovvagnar vilka går mellan kontinenten och Göteborg/Oslo. Sedan har vi även ett godexpresståg med färskvaror från Skåne till Göteborgsregionen. Detta gör ett kort uppehåll i Vagnsta för att lämna av några vagnar som ska upp åt Boråshållet.
Information om behov av rullande material och information om vagnslasthanteringen (fraktsedlar) finns i separata trådar.
För att underlätta läsningen av graferna för de intresserade så finns det grafer som bara visar en viss typ av tåg (vagnslasttåg, övriga godståg och persontåg).
Statistik över köruppdragen
Lokalgodståg 7
Övriga godståg 15
Interregionala persontåg 11
Lokala persontåg (rälsbussar) 4
Extratåg 3
Totalt 40 köruppdrag
I år befinner vi oss på Västkustbanan i Halland.
Efter att ha lämnat Helsingborg (Nävhyttan) och slingrat oss över Hallandsåsen glider vi ut på den bördiga Halländska slätten. Nu är inte Halland bara åkrar utan även mycket handel och industri vilket vi kan se då vi passerar Kristineberg. Kort därefter glider vi in i Charlottendahl där även gamla HNJ banan ansluter. För närvarande trafikeras den dock bara till Krutträsk på grund av banreparationer efter de kraftiga regnovädren för ett par månader sedan. I Charlottendahl börjar även den del av Västkustbanan där dubbelspåret faktiskt är klar. Den glädjen varar ända till Vagnsta där gamla VBHJ banan viker av mot Borås (Sydpolen). Själva fortsätter vi dock mot Göteborg (MJB Bangården). Nu kommer vi in i de norra skogsbelupna delarna av Halland vilket även visar sig längs spåret. Mellan Gemjan och Bilbo finns Ryr timmer och söder om Sågsten levereras flis ut i stora kvantiteter till kraftverken i Skåne. Välkomna till ett trafikspel med västsvenska förtecken.
För att verkligen få känslan att vi befinner oss på Västkustbanan så kommer det att finnas ett par signaturtåg på banan. Det sena och tidiga snälltåget kommer förutom lokala svenska vagnar även att ha internationella sovvagnar vilka går mellan kontinenten och Göteborg/Oslo. Sedan har vi även ett godexpresståg med färskvaror från Skåne till Göteborgsregionen. Detta gör ett kort uppehåll i Vagnsta för att lämna av några vagnar som ska upp åt Boråshållet.
Information om behov av rullande material och information om vagnslasthanteringen (fraktsedlar) finns i separata trådar.
För att underlätta läsningen av graferna för de intresserade så finns det grafer som bara visar en viss typ av tåg (vagnslasttåg, övriga godståg och persontåg).
Statistik över köruppdragen
Lokalgodståg 7
Övriga godståg 15
Interregionala persontåg 11
Lokala persontåg (rälsbussar) 4
Extratåg 3
Totalt 40 köruppdrag