Två H0e-lastplatser

Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Två H0e-lastplatser

Inlägg av Arne Ivan »

Eller i alla fall gavlarna sågade.
Ska slipa diken och borra skruvhål så får Urban eller Tompa eller nån godkänna dom nästa söndag.
Får se om jag testar att slipra om en Peco N large till H0e, med glesare mellan sliprarna.
I så fall så kan en modul ha ram och spår... :)

/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av UBJ »

Kul med fler lastplatser. Jag håller på med laster till vagnarna och hus till en av mina stationer.

Mvh Urban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av LLJ »

Trevligt att det byggs mer H0e.

Mitt smalspårsbyggande har legat nere ett tag tyvärr. Får väl ta tag i det igen.

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av Arne Ivan »

När man ska limma in spårunderlaget, i mitt fall 13mm ply kan man ha en remsa av samma ply, med en korkremsa ovanpå.
Om man håller den mot gaveln i rätt höjd, kan man limma in ett stöd för spårunderlaget på rätt höjd.
Sen gör man så på båda gavelinsidorna.
Sen när limmet har torkat kan man lägga ner spårunderlaget med kork och komma i exakt rätt höjd.

Om det inte visar sig att det finns två tjocklekar på korken och den gamla ply-remsans kork var 1 mm tjockare.
Så just nu bryter jag upp lim och gör om och gör rätt.. :oops: :shock: :cry: :roll:
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av Arne Ivan »

Jobbar med mitt livs första växelomläggning.

Kommer att ha en Zformad (två 90graders vinklar på tråden) tunn typ pianotråd som sticker upp genom hålet i Pecoväxeln.
Tråden är fäst i två metallvinklar på undersidan av spåret så att tråden sticker rakt ner ca en dm bort.
Då funkar tråden som en torosions-stav så att växeltungan flyttar sig sin dryga millimeter, även om man rör sen andra änden två cm.
En idé var att låta en Arduino styra en servo som sköter omläggningen, fast eftersom den här modulen bara har en växel känns det overkill.
Bowdenkabel och cykelväxelspak.. ?
Till slut blir det en gängstång som påverkar dels tråden, dels en rejäl strömbrytare som styr matningen till froggen.
Den strömbrytarens arm håller också torosionstråden i läge.

Ska bara.. eftersom det blir två såna här moduler, den här och en normalspår som ska kunna ha samma (typ av) industridiorama måste jag bestämma hur långt från gaveln gängstången ska gå.
Men då beslutar jag här och nu!
Gängstången 15cm från gaveln och hålen för att skruva fast dioramat 20 cm från vardera gaveln.
Bestämt!
Nu kan jag bygga vidare, bilder på mekanismen kommer.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av Arne Ivan »

Nu har jag gjort en borrmall i lexan, symmetrisk i längsled så man kan vända den och borra både i dioramor och moduler.
100*20 cm, med 5 hål. 2 för växelstängerna i varsin ände.
2 för att skruva ihop dioramor och moduler, eller att bära ben om modulen används ensam,
Ett i mitten för att föra över 5 volt likström för belysningar och annat.

Åter till Äckelberga. Dags för rälsläggning där.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av Arne Ivan »

Jag fick påpekat på träffen i lördags att det var svårt att komma åt att skruva.
Och att en växel satt för nära kanten.
Och det tar jag till mig.
Sen läste jag MMM-s reglemente.
Där fanns en regel om 50mm rakspår, så jag flyttar in växlarna så långt, även för smalspår.
Varje smalspårsmodul ska ju ha en normalspårstvilling.
Fremos H09-norm, där hittade jag inget om närhet till modulände för växlar och slikt.
Den växeln jag hade i lördags var ju en inulfrog, även om det var en insulectrofrog... så den ska bytas ut hursomhelst.
Och växellänkaget var en grov prototyp, nästa blir minimal nu när jag vet att det funkar.
Jag löser problemet utan att behöva förlänga modulen. ;)
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Två H0e-lastplatser

Inlägg av ErikKuiper »

Arne Ivan skrev:Sen läste jag MMM-s reglemente.
Där fanns en regel om 50mm rakspår,
Detta gäller bara om du använder Västeråsskarv. Sedan är det som du skriver olämpligt att lägga en växel nära gaveln då växelstyrningsmekanismen kommer för nära skruvhålet. Lite spår mellan gavel och växel är också bra om spåret vid gaveln får skador och behöver bytas ut. Vanligt spår är billigare att byta än en växel.
Skriv svar

Återgå till "H0e - moduler"