För att bygga vidare har idag Jula i Halmstad fått ett besök, en hållsåg 51 mm inskaffad.
Hjärnan jobbar med att försöka bestämma inriktningen och kostnads bilden för ställverk, växel, signal samt fäll logik för bommar.
1. ställverk, blir ett styck fjärrställverk med växlar och signalbilder för fjärr TKL. Återkoppling på växelläget från sködpaddan samt signal automatik, dvs signalengår åter till rött efter passering.
Ett lokalt ställverk föra att kunna manövrera vissa av de fjärstyrda växlarna när TKL frigivit dessa för rangering.
Manuella växlar med mekaniska omläggare från OUTBUS
En signal konsult efterlyses ! Se punkt 3
2. Växlar,här är många beslut tagna med mekanik och ställverksbesluten
3. Ooooo så många möjligheter det finns, billigt till dyrt, lokalt Loconet, mångledare etc.
Som jag funderar just nu är följande:
Relä teknik - är rätt hemma i enklare teknik själv, lite föreglingar som självhållning av lite relär så kan man får växlar och signal att fungera som tänkt - med det drar iväg i kablage, hemmabyggda specialkort,relärer och framför allt mångledare mellan fjärrställverk och lokala ställverket, hur mycket beror på var man väljer att lägga själva logiken.
Billigt ? Blir rätt mycket grejer - men är lätt att skaffa billigt. Negativt- Kräver plats under modulerna!
Lokalt Loconet
Enklare installation ( tänker Uhlenbrocks moduler med spår dektering samt utgångsmodul), signalbilder mm går att programmera som man vill etc. Kabeldragning - istort sätt bara en Loconet kabel melålan fjärrställverket och modulen.
Ett visst motstånd då man måste lära sig all programmering, nu finns ju dataprogram från Uhlenbrock för att förenkla det hela.
Negativt - kostnaden med 1- 2 st ingångsmoduler , 1- 2 utgångsmoduler samt en enhet som skapar Loconet signalen ( har en beg IB som lägger ner ibland, den kanske kan fungera).
Ja, nu åter till semester och planering av vecka 2 på semestern.
PS . Ängnar några minuter till ovan också, men säg inte detta högt
