Sida 1 av 2

Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-20, 15:09
av RobertKlarén
Hej erfarna H0 grabbar (och tjejer)

Jag skissade på en idé som i all sin enkelhet kanske kan tillföra både linjesträcka (2m), en godskund och lite rangering. Jag emotser konstruktiv kritik från er erfarna US-H0 rallare.
Bild1.JPG
Bild1.JPG (27.68 KiB) Visad 6420 gånger
mvh
Robert K
Normalt AmN rallare

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-20, 19:42
av Roland_Levin
Hej Robert
Jag ser inget som jag reagerar på. Tänk på att du bör/ ska ha en decimeter mellan modul gavel och växeln.

Vad är det för industri?

Roland

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-20, 19:47
av PerJohansson
Tycker också det ser bra ut.... Enda saken jag kanske skulle göra, om den ska ligga mitt ute på en längre linje med trafik från 2 håll, är att lägga till en växel i högerkanten, och flytta växel 2 från vänster lite grann åt höger. Men det är bara en ren fundering. Detta alternativ funkar utmärkt.

Per. ( Inte så erfaren H0-rallare, men ändå. ;) )

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 09:37
av RobertKlarén
Roland_Levin skrev:Hej Robert
Jag ser inget som jag reagerar på. Tänk på att du bör/ ska ha en decimeter mellan modul gavel och växeln.

Vad är det för industri?

Roland
Jag ska ta till en decimeter från kanten.

Industrityp är ännu inte fastslagen, är det något speciellt som är av intresse. En tanke är dock att ha en djurfarm för leverans av kreatur. Inkommande gods kan då vara kraftfoder.

//Robert

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 09:41
av RobertKlarén
PerJohansson skrev:Tycker också det ser bra ut.... Enda saken jag kanske skulle göra, om den ska ligga mitt ute på en längre linje med trafik från 2 håll, är att lägga till en växel i högerkanten, och flytta växel 2 från vänster lite grann åt höger. Men det är bara en ren fundering. Detta alternativ funkar utmärkt.

Per. ( Inte så erfaren H0-rallare, men ändå. ;) )
Med två växlar blir det en "siding", som sådan känns den för kort för att vara realistisk medan en "stubb end" av den skissade längden kan vara mer i linje med verkligheten. Så tänkte jag i alla fall.

Det innebär att endast lokalgodståg från rätt håll kan hämta och lämna men det ger bara lite mer intressant rangering vid classification yards. Så tänkte jag igen.

//Robert

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 09:49
av Roland_Levin
En djurfarm blir bra, men den passar inte så bra in vid moderna eror. Du skulle kunna placera djurfarmen på en utbytbar platta och växla mellan en djurfarm och någon annan industri. Ulf är inne på att använda den idén på Golden Valley Yard. Han har en lång siding som vid äldre tidsepoker fungerar som ett "icing track", vid moderna körningar så är det ett "team track". Jag tror att han även kommer att använda samma teknik för att växla byggnader på andra ställen.

Roland

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 09:57
av SethSwede
Hej Robert
Roligt att fler vill bygga US FREMO.
Titta på Files i USMS forum :Modesto-CA.MODULER.jpg. Här finns många idéer.
S

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 10:23
av PerJohansson
Som ren siding hade den varit för kort. Men det är skillnad på siding och siding. ;) Har sett flera exempel från just USA där tåget helt sonika placeras på linjen under växlingen. Det är ju inte direkt rusningstrafik i det landet. Och lokala godståg är i modern era något man undviker i möjligaste mån. Utom i storstäderna då. Läste nyligen om, jag tror det var i norra Kalifornien, eller möjligen södra Oregon, där tåg placerades mitt på linjen i flera timmar, medan växling föregick på en branch, flera mil åt hejhoppsan. Ett litet cementgjuteri, kanske? Bulk dit, och eventuellt någon box ibland.... Box, flat och gondolas ut?

Per.

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 12:48
av kasoe
G. Orwells Animal Farm? ;)

Re: Lonely Industies Inc

Postat: 2015-01-21, 13:25
av LLJ
kasoe skrev:G. Orwells Animal Farm? ;)
"Alla djur är jämlika förutom vissa djur som är mer jämlika än andra"? ;)

/Lars