Tabell för trafikplatsförkortningar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

Då behov finns för en sammanställning över trafikplatsförkortningarna som vi använder för våra moduler, har jag lagt upp en tabell för detta:
http://www.modulsyd.se/module/module_me ... able_id=47

Innan man lägger upp en förkortning får man naturligtvis kontrollera att förkortningen inte redan är upptagen.

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2014 gånger.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av MickeC »

Verklighetens Lista trafikplatser

Dom som bygger en modell efter förebild borde ha företräde att utnyttja "rätt" förkortning i byggd epok

Sen är de ju inte alltid bara tre bokstäver, LLJ utan allt från en och uppåt beroende på namn...

Sökfunktion
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av Eke »

Var det inte så att antalet bokstäver blev fler ju mindre trafikplats?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av daniel »

Jo, så var det nog oftast. Men "V" är Värnamo.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

MickeC skrev: Dom som bygger en modell efter förebild borde ha företräde att utnyttja "rätt" förkortning i byggd epok
Vet inte om jag håller med. Varför skall någon behöva ändra på sina data, inklusive stationsbeskrivning, fratsedlar mm, bara för att någon annan bygger en en modul som råkar ha samma förkortning i verkligheten? Nej först till kvarn får gälla.
MickeC skrev: Sen är de ju inte alltid bara tre bokstäver, LLJ utan allt från en och uppåt beroende på namn...
Är fullt medveten om detta, och har inte heller skrivit att det skall vara ett visst antal.
Sedan har jag valt att använda tre bokstäver för mina trafikplatser.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av daniel »

Risken för kollisioner är väl inte så stor egentligen. Alltså att någon bygger en påhittad station med signatur "Abc" och att någon senare bygger en verklig station som också har signatur "Abc".

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av HJP »

LLJ skrev:Då behov finns för en sammanställning över trafikplatsförkortningarna som vi använder för våra moduler, har jag lagt upp en tabell för detta:
http://www.modulsyd.se/module/module_me ... able_id=47

Innan man lägger upp en förkortning får man naturligtvis kontrollera att förkortningen inte redan är upptagen.

/Lars
****
Bra, tycker jag.
Bör man inte ha samma standard som förebilden, d.v.s. att signaturen inleds med Versal (stor bokstav) och följs av gemener (små bokstäver), när signaturen består av flera bokstäver? Se min avatar för Hjärup, en hållplats mellan Malmö och Lund.
"Hustomten" har signaturen "Htn alt HTN". Kanske bör man hålla sig till någon gemensam standard.
Detta är väl inget jätteproblem, men om man ändå använder signaturer, så är det inte svårare att alla följer förebilden.
.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Risken för kollisioner är väl inte så stor egentligen. Alltså att någon bygger en påhittad station med signatur "Abc" och att någon senare bygger en verklig station som också har signatur "Abc".

Med vänlig hälsning
Daniel
Det kanske det inte är men jag håller ändå på att förebilden har företräde framför dikten.
Verklighetens förkortningar kan ju behöva användas för att till exempel vagnar går till bestämda stationer när de är tomma även om platen representeras av ett magasin...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av LLJ »

Som Daniel skrev, så är det nog inte ett så stort problem.

Men om jag byggt en utländsk trafikplats enligt förebild och sedan någon bygger en svensk trafikplats som har samma förkortning, vem har företräde då?
Eller om två bygger samma trafikplats men för olika epoker, förkortningen kan ju fortfarande vara samma?

Att använda de verkliga förkortningarna om de är lediga är lämpligt men att moduler byggda efter en förebild "är mer värda" än moduler byggda enligt fantasi och därför skall ha företräde till förkortningen anser jag är fel.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tabell för trafikplatsförkortningar

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:...

Men om jag byggt en utländsk trafikplats enligt förebild och sedan någon bygger en svensk trafikplats som har samma förkortning, vem har företräde då?
...

/Lars
Då får man göra som i verkligheten, ange vilket land motsvarande även om förkortningen är samma...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"