Svensk Moduldatabas?

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av hakang »

Om detta ska ha något värde måste det vara komplett, dvs ALLA moduler måste finnas med. Någon måste också ansvara för att det hålls uppdaterat och aktuellt. Som jag ser det är aktivt stöd från såväl ModulSyd som MMM ett måste, stödet bör även manifesteras som ett uppdrag till någon ansvarig. Att starta sånt här som enskild lallare brukar gå bra, problemen dyker upp när den första entusiasmen lagt sig.

Delat ansvar = inget ansvar!
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av hakang »

Modulverksamheten i Sverige bedrivs huvudsakligen inom två föreningar, MMM och ModulSyd (om vi begränsar oss till H0 i alla fall). Jag antar att MMM innefattar i runda slängar drygt 50% av alla som håller på med detta. Att initiera nåt sånt här samtidigt som man dömer ut denna 'lilla' klick som ett potentiellt och oönskat störningsmoment, är att göra sig själv och sin sak en otjänst.
BjörnG
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av BjörnG »

Hej

Har följt den här tråden nu ett tag och skulle vilja ställa några kontrollfrågor.
Vilka problem ska den nya databasen lösa, åt vem?

Som jag uppfattat det ska den här databasen användas av banläggare (bland andra). Hur? Har någon pratat med en erfaren banläggare och satt sig in i hur dom jobbar? Vilka behov finns?

Samma fråga fast för trafikplanering, kanske en lättare problematik, då det inte är tvådimensionella skisser utan just information som ska länkas samman.

Tråden innehåller inte så mycket ledtrådar till vem som diskuterat vad med vem. Därav mina undringar. Daniel har ju ett påbörjat arbete med ett liknande projekt, lite erfarenheter därifrån?

Anledningen till att jag ställer dessa frågor är att jag i jobbet råkat ut för sånt här. "Någon" bestämmer att det där är ett bra verktyg; det ska vi ha. Sen sitter vi som kan verksamheten och blir styrda av ett annat företags programmerare som inte har insyn i vår verksamhet och säger att "så här ska ni jobba".

Hälsar och funderar
/Björn G.
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av pcederstrand »

jättebra initiativ, ideer och demo

men
har du pratat med och visat detta för styrelsen MMM eller de som gjort alla tidigare dokument eller de som har lång erfarenhet och jobbat med frågorna.

sen måste detta i främst H0 synkas mellan MMM och ModulSyd för att fungera


har du listat alla andra både planer, ideer eller problem som finns (typ "konsekvensanalys")


peter
mvh /peterc
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av pcederstrand »

bra, då hoppas vi det kan bli något

även om jag personligen tycker det är lite "bakvänd" planering att inte börja i andra ändan hos "användarna=planerarna" och "beställarna=klubbarna" och "systemansvariga"

peter
mvh /peterc
BjörnG
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av BjörnG »

Hej igen
Tack för info men jag känner att det inte besvarade allt. Med andra ord ser jag fortfarande samma farhågor som i förra posten.

Är det så att många M1 saknas? Om det är så; hur stort är problemet?

Modulritningar, idag har vi powerpointbiblioteket. Det är så vitt jag vet komplett, uppdaterat och fungerande. Inget under av precision att använda men eftersom powerpoint är väl spritt så kan många personer skapa ritningar och banor. Går vi över till riktiga CADritningar så blir det en eller ett par personer som måste göra allt.

M4or, det finns 10 stycken idag, det känns som ett problemområde.

Vad gäller fraktsedlar har jag en lite avvikande uppfattning än den gängse att dessa ska skapas speciellt för varje körning. Min syn är att det i princip skulle kunna vara samma uppsättning vid alla körningar. Samma transportbehov i olika banuppställningar. Uteblivna lastplatser ersätts av ett magasin. (ett ämne för en egen diskussionstråd)

Vem ska äga respektive ansvara för informationen om min modul? En väsentlig fråga anser jag. Ska vem som helst kunna uppdatera info vilken modul som helst? Vem ser till att informationen om moduler är uppdaterad och korrekt?
Du beskriver nån form av gemensamt ansvar för koden men inget om informationen som ska hanteras.

Jag är lite inne på vad PeterC säger, att behovsanalysen saknas eller kommer i efterhand. Börja med se efter vilka behov som verkligen finns och utgå därifrån.
Detta för att till exempel inte bygga en banplaneringsverktyg om det som behövs är ett vettigt sätt att skapa och lagra M1or, eller viceversa.

Se efter vad Daniel gjorde och hur det fungerande.

Hälsar och funderar vidare
/Björn G.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av hakang »

Tills det finns en behovsanalys verkar detta riskera bli en parafras på ett 'normalt' konsultupplägg, Någon som inte riktigt känner till hur saker och ting fungerar men som med obändig entusiasm presenterar och ska implementera en lösning på ett problem som inte finns.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av fs_toni »

Intressant diskussion. Och värdefull. UBJ är ju hysat erfaren banplanerare och åtminstone han verkar ju enligt ett tidigare inlägg i denna tråd se behovet och värdet av det Mekanoid gör (använder nickname då det ju finns flera Peter). Jag har pratat med Seth i andra sammanhang, även han erfaren. Om än vi inte exakt diskuterat denna fråga så får jag nog intrycket att även Seth ser möjligheter till förbättringar för banplanering.

Slutligen så finns en helt annan fråga här som ingen ännu alls tagit upp: hur ska nya "rallare" kunna bidra till framtidens modul-sverige på ett enklare sätt? T ex om vi vill ha fler som kan utföra banplanering för träffar, så hur ska det underlättas om det alltid krävs 10 års erfarenhet och vana vid att hantera mallar, dokument och CAD-program?

Så jag tror nog ett behov finns. Ovanstående är en början till en behovsanalys. För jag är enig i att behovsanalysen BEHÖVS! Utan en sådan så blir lösningen någons gissning på vad problemet man ska lösa är. Men det framstår som om det finns behov eller åtminstone möjliga förbättringar. Så jag tycker vi ska stöda Mekanoid positivt att utföra en behovsanalys och sen en prototyp.

Men annars skulle jag vilja återvända till en fråga som LLJ och kasoe ställde av mer "strategisk natur": vad händer med databasen om du Mekanoid råkar ha oturen att av någon anledning bli oförmögen att göra något alls mer efter att vi flyttat all viktig information in till en ny databas? Vad händer om det ställar där vi hostar databasen går i konkurs? Eller om deras diskar kraschar? En teknisk lösning får aldrig vara beroende av enstaka personer eller företag om man ska vara säker på att lösningen och informationen i den får leva vidare. Jag tycker inte heller det går att säga att "vi löser det sen", eftersom säkerheten, underhållsplanen och leverantörstryggheten måste vara en del av lösningen för att vara något man ens ska satsa på.

Samtidigt ska man inte kräva total enighet om allt. Om någon idag hade föreslagit att vi skulle ha PowerPoint och blanketter så tror jag knappast att alla MMM:are unisont hade ställt sig upp och applåderat och hurrat. Men balans, sans och att förankra en sån här sak hos merparten av de närmaste berörda är ändå väsentlig. Så mitt råd är att du Mekanoid kontaktar t ex Daniel B, pratar med några av de vanliga banplanerarna och TA, och ändå försöker åstadkomma en behovsanalys och därefter en plan för framtidssäker hantering som inte enbart bygger på dig som entusiastisk person.

Lycka till!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av LLJ »

Kan bara tillägga att det är normalt inte TA:s ansvar att göra fraktsedlarna, utan varje ägare av modul med godskunder. Dessutom skapas en del fraktsedlar under spelets gång.
Så gör vi inom FREMO och VMJF, och det fungerar bra. Samtidigt behöver inte en person lägga ner en massa jobb på att göra fraktsedlar.

Enligt mening så har PowerPoint spelat ut sin roll och det är någon form av CAD som gäller. När banorna blir så stora som de blir idag måste man ha större noggranhet än vad PowerPoint kan ge. Några grader fel på en lång sträcka blir ganska mycket fel i slutänden.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Svensk Moduldatabas?

Inlägg av fs_toni »

Mekanoid skrev: Svaret är öppen källkod & öppen data:
  • All kod (sidor, funktioner etc) släpps som GPL och läggs på Github.
  • Alla data släpper vi under en CC-BY-SA eller ODbL-licens
.

Att förklara hela idén med öppen kod/data orkar jag inte. Sök på nätet och läs på. Det är ett beprövat koncept.
Jag tror du missförstår: öppen källkod är en teknik som alla får använda, men ingen lösning.

Vad du än gjort/gör i öppen källkod löser inte frågan om vem som är kapabel att förvalta och underhålla en lösning du byggt. PowerPoint och ordbehandling kan "alla" inom modulsverige hantera. Och dessa format kan öppnas och användas av andra även om Microsoft går i konkurs eller om t ex MMM:s ordförande hastigt avgår.

En databas byggd av en enskild person kräver däremot den personens kunskaper för att förvaltas eller ändras - eller att någon annan har förutsättningar att sätta sig in databasens konstruktion.
Att det är öppen källkod betyder inte att alla i modulsverige har det kunnandet.
Frågan om säkerhet, backup och hosting samt oberoende av enstaka individer bör vara en del av lösningen som inte är personberoende och framtidsosäker.

Ett steg på vägen kan ju vara ett samla en grupp av databas-konstruktörer runt dig, helst med representation från såväl MMM som Modulsyd. Alla ska kunna förvalta koden. Sen säkra att datat replikeras på flera ställen - och med backup och säkerhet. Sådana saker måste vara en del för att det ska kallas en "lösning" tycker jag.
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"