Thomas the Tank Engine

Allmäna diskussioner och information
Qrt

Thomas the Tank Engine

Inlägg av Qrt »

Hej
Dikten är ofta mer verklighetsbaserad än vi tror.
Bara för att vi inte har sett någon i Sverige med det utseendet så behöver inte leksakstelefonens eller leksakslokets utseende vara långt ifrån verkligheten.
Wikipedia skrev: Thomas the Tank Engine is a small fictional steam locomotive in The Railway Series books by the Reverend Wilbert Awdry and his son, Christopher. He became the most popular character in the series, and is the titular character in the accompanying television spin-off series, Thomas & Friends.
Thomas is a tank engine, painted blue with red lining, and displays the running number one.
All of the locomotives in The Railway Series were based on prototypical engines;
Thomas has origins in the E2 Class designed by Lawson Billinton in 1913.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_the_Tank_Engine
London, Brighton and South Coast Railway
http://en.wikipedia.org/wiki/LB%26SCR_E2_class
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt

Re: Thomas the Tank Engine

Inlägg av Qrt »

Kompletterar tråden på förekommen anledning.

När det inte är ens egen verklighet och barndom som stått modell så är det lätt att missa hur pass noga leksaker ofta faktiskt avbildar verkligheten.
Jag hade aldrig sett en tvåfärgad telefon med vit (ring)knapp förrän jag passerade ett kontor i Finland.
Det var så enkelt som att förebilden inte var från L.M.Ericsson och än mindre liknade något från Televerkets verkstäder i Nynäshamn.

Detsamma gäller för Thomas och hans vänner. De dök först upp i en serie barnböcker, The Railway Series, skapad av författaren, järnvägsentusiasten och kyrkoherden W.V. Awdry.
Bortsett från ansiktena och färgerna så är de modellerade efter vad som åkte förbi författarens fönster då det begav sig. Engelsk järnvägsnutid under 1900-talets första hälft, typ.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Railway_Series
Enligt denna artikel var han inte bara noga med att det skulle vara korrekta avbildningar såväl av det rullande som de järnvägsmiljöerna utan också trafiksituationerna!

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
plj

Inlägg av plj »

Avsnitt om Thomas the Tank Engine gick i någon kanal på TV för många år sedan. Jag spelade in några avsnitt på band. Filmerna var väldigt verklighetstrogna. Barna gillade dem.
PLj
Qrt

Inlägg av Qrt »

Jag ser att inte heller N-rallarna behöver avstå från TtTE.
Tomix har honom och polarna i sitt sortiment.
http://www.osbornsmodels.com/thomas--fr ... x-63-c.asp

OT:
Shinkansen sägs vara modellerad avTomix inte i 1:148 eler 1:150 utan i sann 1:160.
http://modellbahn.jugemcart.com/?pid=1242575
Även näst största japanska tillverkaren Kato har gjort den.
http://www.osbornsmodels.com/kato-10-11 ... 5117-p.asp
Undras när jag får se en sådan på en svensk modulanläggning.
Fast modulbanorna är väl inte lagda för de hastigheterna.

/Curt
Användarvisningsbild
FredrikB

Inlägg av FredrikB »

Qrt skrev:Undras när jag får se en sådan på en svensk modulanläggning.
På mitt skrivbord ligger just nu ett Tomix Shinkansen serie 0 som genomgår digitalisering. Kanske är den driftduglig till MJ-mässan i Göteborg i slutet av april.

Allt under devisen "jag kör sånt jag gillar".

Mvh

Fredrik
Qrt

Inlägg av Qrt »

Vilken typ av räls kräver Thomas och hans vänner ? Code? (Skala G; H0/00; N ....)
Beror det på när de är tillverkade?
Är de lika svåra att digitalisera fortfarande?
Finns de för räls med mitträl?

/Curt

Fynd gjorda i väven när jag sökte:

Thomas The Tank Engine ; Model Railway Advice

Thomas the Tank Engine; From Wikipedia

Om vad Hornby gjort med - Thomas the Tank Engine genom åren. I Wikin Thomas the Tank Engine Wikia - Wikia

Bachmann-Trains-Thomas-Friends-Engine: Längst ner i denna annons ett antal åsikter om produkten.
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson

Inlägg av PerOlofPettersson »

Jag har Thomas the tank i H0. Provkörd på modifierad c-räls och där funkade den. Mitt lok är gjort för 2R. Det behöver bara ha lite omvårdnad, det är ett kinalok och det har lite hackig gång. Jag har sett Thomas the Tank i verkligheten. Det var på järnvägsmuseet i Utrecht i Holland.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Qrt

Inlägg av Qrt »

Jaha, då kanske "Arne Ivan" har rätt i sin förmodan att de inte kan rulla på hans code 75 modul
...the Trix C track which is code 83 (the Märklin version is code 90).
Och mitt råd till alla vars lok har hackig gång är fortfarande:

Prova med en annan dekoder innan du gräver djupt bland CV inställningarna.
Det funkade för mitt Roco Br80......

/Curt
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Qrt skrev:Och mitt råd till alla vars lok har hackig gång är fortfarande:

Prova med en annan dekoder innan du gräver djupt bland CV inställningarna.
Det funkade för mitt Roco Br80......
Det beror på. Är dekodern fastlödd så kan det vara lättare att prova andra dekoderinställningar. Och har man DekoderPro (JMRI) eller dekodertillverkarens egen programmerare så kan man läsa av alla inställningar i dekodern och spara till en fil på datorn så att man kan återställa dekodern efteråt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

Första steget när någon provat att programmera dekodrar är att återställa med en "factory-reset", Det hjälpt oftare än vad man tror...

Sedan är jag så gammaldags att jag (nästan) alltid provar hur det går analogt innan jag meckar mer...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"