Äckelberga grosshandelslastplats
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Jag har sett såna lösningar på amerikanska banor, men ingen än hos oss.
Det är kul att vara först.. fast just nu så undrar jag om jag ids.
Om det inte är ett formellt krav att det ska finnas..
Jag kanske låser grindarna med ett litet, litet, litet, litet, litet, litet, litet hänglås.
Det är kul att vara först.. fast just nu så undrar jag om jag ids.
Om det inte är ett formellt krav att det ska finnas..
Jag kanske låser grindarna med ett litet, litet, litet, litet, litet, litet, litet hänglås.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Inom FREMO är det inte så ovanligt med någon form av lås. Fredrik Petterson hos oss i Värnamo har elektrisk frigivning på fjärr av hela hans lastplats Kristineberg, som är ganska stor.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Jag har aldrig känt behovet eftersom jag har tänkt att "offra" mig och bemanna ett växellok ägt av dom som äger rälsen.
Fast iofs, om man har växlarna mellan linjen och spår ett sammankopplade så räcker det med ett dubbelrelä och en nyckelströmbrytare för att öppna så att man kan lägga om båda växelparen till "sväng".. jag får se om jag ids.
Vad tycker ni andra? Finns det ett behov? Jag har "vut"-tat till en enslig lastplats flera gånger utan att behöva be om dassnyckeln.
Fast iofs, om man har växlarna mellan linjen och spår ett sammankopplade så räcker det med ett dubbelrelä och en nyckelströmbrytare för att öppna så att man kan lägga om båda växelparen till "sväng".. jag får se om jag ids.
Vad tycker ni andra? Finns det ett behov? Jag har "vut"-tat till en enslig lastplats flera gånger utan att behöva be om dassnyckeln.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Börja med att få modulen klar som du har tänkt. Vill du så bör du kunna installera någon form av lås senare.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Nu har jag lagt min första modulväxel, mekaniskt styrd, på en smalspårsmodul.
Nu är det dags att gå vidare med Äckelbergas två första växlar, och tre Tortoiser ligger uppradade på min arbetsbänk.
Den tredje är för att jag tänker att man ska kunna byta ut en o-fungerande utan att behöva löda. Så jag ska skapa nån sorts standard för mina tortoiser.
Första sladden för omläggning är pålödd på första blecket på första motorn, utan att använda det lilla hålet.
Men om jag nu vill använda hålen för att strömförsörja froggen från rätt sida och utnyttja den inneboende reläfunktionen, hur grov kabel ska jag ha.
Det är ju körström som ska igenom.
Men hålen är ack så små.
Dom borde väl borras upp lite om man ska få en trovärdig kabelarea.
Hur gör ni andra?
Nu är det dags att gå vidare med Äckelbergas två första växlar, och tre Tortoiser ligger uppradade på min arbetsbänk.
Den tredje är för att jag tänker att man ska kunna byta ut en o-fungerande utan att behöva löda. Så jag ska skapa nån sorts standard för mina tortoiser.
Första sladden för omläggning är pålödd på första blecket på första motorn, utan att använda det lilla hålet.
Men om jag nu vill använda hålen för att strömförsörja froggen från rätt sida och utnyttja den inneboende reläfunktionen, hur grov kabel ska jag ha.
Det är ju körström som ska igenom.
Men hålen är ack så små.
Dom borde väl borras upp lite om man ska få en trovärdig kabelarea.
Hur gör ni andra?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Du kan ha ganska tunn utan att det gör något. Det är en kort sträcka och inte så mycket ström som ska gå genom den så det är ingen fara. Att man vill ha en ganska grov genomgående kabel är att motståndet annars blir för högt mellan boostern och en eventuell kortslutning vilket gör att booster inte löser ut som den ska.Arne Ivan skrev:Men om jag nu vill använda hålen för att strömförsörja froggen från rätt sida och utnyttja den inneboende reläfunktionen, hur grov kabel ska jag ha.
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Tackar!ErikKuiper skrev:Du kan ha ganska tunn utan att det gör något. Det är en kort sträcka och inte så mycket ström som ska gå genom den så det är ingen fara. Att man vill ha en ganska grov genomgående kabel är att motståndet annars blir för högt mellan boostern och en eventuell kortslutning vilket gör att booster inte löser ut som den ska.Arne Ivan skrev:Men om jag nu vill använda hålen för att strömförsörja froggen från rätt sida och utnyttja den inneboende reläfunktionen, hur grov kabel ska jag ha.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Nu när jag begrundar det här ytterligare så har jag varit förundrad tidigare över hur klena kablar det går från räls till dekoder, och från dekoder till motor på ett lok.
Då blir det mer slaktad skärm- & printerkabel.. och hur-många-färger-som-helst.
Då vet jag hur jag ska göra anslutningskontakterna också, ..... tror jag. Jag återkommer efter ytterligare begrundan.
Då blir det mer slaktad skärm- & printerkabel.. och hur-många-färger-som-helst.
Då vet jag hur jag ska göra anslutningskontakterna också, ..... tror jag. Jag återkommer efter ytterligare begrundan.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Hmm....skärm eller printerkabel låter väldigt tunt! Tänk på att vissa kopplar in 5A boostrar på modulbanorna! Det blir dessutom väldigt ömtåligt med så tunna kablar och dom går lätt av intill lödningarna.
Mvh. Eke
Mvh. Eke
Re: Äckelberga grosshandelslastplats
Tortoisens motor drar ju pyttlite så där räcker en väldigt tunn kabel i dom två yttre anslutningarna.Eke skrev:Hmm....skärm eller printerkabel låter väldigt tunt! Tänk på att vissa kopplar in 5A boostrar på modulbanorna! Det blir dessutom väldigt ömtåligt med så tunna kablar och dom går lätt av intill lödningarna.
Mvh. Eke
Det det handlar om är den inbyggda reläfunktionen för att koppla in strömmen i froggen.
Om du har max ett lok stående/gående över växeln blir det väl inte mera ström, tjockare kabelbehov, än inne i loket.
Och ESU-s dekoder-kablage är ännu tunnare än vad jag hittat i datakablage.
Så fattade jag det av Eriks inlägg att det räcker.
5A? Då är vi ju tillbaka i min första fråga, hur kopplar jag lämplig kabel till blecken med hål, på Tortoisen.
Varför är dom byggda med så små hål?
Det lär ju inte flyta 5A mellan en ytterräl och froggen. Då hoppas jag kortis-säkerheten löser ut.
Kabeln från rälsen ner till matarkabeln, dom få decimetrarna blir 0,75 och två anslutningar till alla rälsdelar som är längre än 3 dec.
Den längsgående kabeln banan-hane till -hona är 10A.. Så där tar jag i.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län