Äckelberga grosshandelslastplats

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Sådär, nu vet jag hur.
Det finns en skiss i 1:1 som jag hade med mig till Gävle 14 och stämde av med en veteran.
Nu finns det också en schematisk skiss, kanske inte helt skalenlig.

Bild

Spår 1, med pilarna är ett genomgående spår.
Spår 2 är från vänster ett stickspår som rymmer ett lok och två vagnar, en korsningsväxel, och ett parallellspår avsett för avgående vagnar, därför finns en lastkaj i vitt.
Spår 3, andra sidan av lastkajen, är avsett för ankommande gods.
Spår 4 är avsett för tomvagnar som grosshandeln äger samt, under andra våningen på den grå lagerbyggnaden, en möjlighet att hissa upp gods direkt från flakvagnar upp i lokalen, max storlek en liten 20fots container.

Tre mål uppnås
1. Den fungerar som hemmabana, typ timesaver. Man ställer upp 12 vagnar slumpvis på spåren 2 - 4, sen blandar man en kortlek med vagnsnumren och bestämmer att dom första 3 eller 4 ska vara avgående, nästa 3 eller 4 kom just och ska till spår 3.. sen är det bara att börja rangera. Spår 1 kommer jag inte åt, men det kan jag leva med.
2. Den fungerar i trafikspel, ev i symbios med en grannstation som får köra över ett växellok och sortera. Annars så ställer jag gärna dit ett lok (och växlar själv :lol: ).
3. Den blockerar inte linjen mer än en knapp minut på en publik körning. Ett passerande godståg anropas.. "Kan du ta tre vagnar till ändstationen och komma tillbaka med dom nästa gång du passerar?" Oavsett håll kan godståget backa in på spår 2 och hämta. Har tåget med sig vagnar som ska lämnas, lämnas dom på linjen där växelloket hämtar dom. Går godståget från vänster till höger är vagnarna borta från linjen innan godståget lämnat lastplatsen. Går godståget från höger till vänster åker växelloket ut så fort godståget lämnat. Linjen är fri innan godståget kommit till nästa station. Ingen som helst rundgång behövs.

Jag har valt bort dubbelspår för att slippa blockera båda spåren om dubbelspåret från vänster till höger, det bortre, ska hämta eller lämna. Och 210 cm är den plats jag har hemma.
Det blir inte en industrimodul utan en MMM-odul.
Växlarna blir Peco medium. Det finns ju bara ett enda rakt genomgående spår. Växlarna sköts mekaniskt från sidan vid spår 4.
I vänstra ändarna på spår 2-4, samt nånstans på spår 1 planerar jag att ha uppfällbara permanentmagneter för KaDee-koppel.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av LLJ »

Intressant modulidé :)

Är modulen tänkt att manövreras från skissens överkant, vilket även blir framkant?

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

LLJ skrev:Intressant modulidé :)

Är modulen tänkt att manövreras från skissens överkant, vilket även blir framkant?

/Lars
Det kan gå att bygga så men jag tror inte det behövs.
Hemma blir det från nederkanten, på publika körningar likaså, och i Rotebro växlade man från baksidan och lokförarna gick på framsidan. Men tills för en timme sen planerade jag för att växla från valfri sida. Så tekniken finns där och medför egentligen inget merarbete.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av LLJ »

Jag tänkte närmast att det blir svårare att komma åt att koppla av med byggnaden emellan om man kör från "nedkant".

Moduler av den här typen är ganska bra då de dels har en godskund och blir användbar i trafikspel, dels fungerar som linje.
Den kan även placeras ihop med andra industrier och bilda ett industriområde.

Så gärna fler moduler med industrier :)

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

Jag har en cirkel Roco-räls i H0 normalspår och en cirkel N-räls fär inkörning av normalspårslok och smalspårslok.
Jag fick besök förra helgen av en släkting med sambo som båda visat en del intresse ör modelljärnväg.

Så jag satte upp cirklarna.. tyvärr lossnade en lödning på normalspåret så jag hämtade mitt ALCO S-1,5 som stod och brummade på smalspåret en stund.. fint ljud, men jag kom inte på lokadressen. Och vi misslyckades med att programmera om.

Totalt misslyckat med andra ord. Så nu prioriterar jag upp Äckelberga före både smalspårstriptyken Örnefors-Linahamn-Arnesvall, och före dubbelnormalspårsmodulerna Heden och Löske.
Mellanväggarna mellan sektionerna är sågande, nu ska dom där styrningarna jag köpte i Gävle dit och sen bygger jag ramar.. lägger ut rälsunderlag av plywood och börjar lägga räls.
Och eftersom jag är så snål ska jag lista ut hur man styr korsningsväxeln med en enda tortoise.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av daniel »

Vad har du för korsningsväxel? Många korsningsväxlar har fyra olika vägar genom korsningsväxeln och då behövs två växelmotorer för att styra den. Ett exempel är Tilligs korsningsväxel.

Men det finns korsningsväxlar som klarar sig med en växelmotor. Ett klassiskt exempel är Märklins korsningsväxel i M-räls (plåträls).

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av daniel »

Är det den här korsningsväxeln du kommer att använda? Den behöver två växelmotorer eftersom den kan ställas i fyra olika lägen. Teoretisk skulle man kunna bygga om den med diverse länkarmar men det skulle bli ett milt sagt komplicerat arrangemang.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av hakang »

Märklins korsningsväxel klarar att styras med en motor eftersom tungorna är fjädrande, man behöver bara styra ingången i växeln (rakt fram eller kurva). Det är svårt att få till enmotorstyrning med exv. Peco eller Tilligväxlar men det skulle inte förvåna mig om Arne fixar till en lösning.
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

hakang skrev:Märklins korsningsväxel klarar att styras med en motor eftersom tungorna är fjädrande, man behöver bara styra ingången i växeln (rakt fram eller kurva). Det är svårt att få till enmotorstyrning med exv. Peco eller Tilligväxlar men det skulle inte förvåna mig om Arne fixar till en lösning.
Jo, jag blev lite förvånad över hur Peco'n var byggd eftersom jag hade en Märklin i ett tidigare tågliv.
Den hade ju bara två lägen, rakt fram tvärs över, eller sväng.
Oavsett varifrån man kom.
Och eftersom vi aldrig kör upp en tvårälsväxel så borde ju även Pecon få samma funktion.
Vi får se vad jag klarar. :idea:
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Äckelberga grosshandelslastplats

Inlägg av Arne Ivan »

daniel skrev:Är det den här korsningsväxeln du kommer att använda? Den behöver två växelmotorer eftersom den kan ställas i fyra olika lägen. Teoretisk skulle man kunna bygga om den med diverse länkarmar men det skulle bli ett milt sagt komplicerat arrangemang.

Med vänlig hälsning
Daniel
Joo, den är det. Den kan ju ställas i fyra olika lägen.. men vi kör ju aldrig upp den så det är bara två användbara.
Jag får titta noggrannare på den när jag kollar hur wiringfordcc har säkrat en Tillig.
Och egentligen borde jag köpt en enkel korsningsväxel för att strula till det för växlaren ändå mer. :lol:

Jag får se.. jag bygger ett länkage för en N-skaleväxel utan motor just nu, för en smalspårsmodul. Styrd via cykelväxelspak och bowdenkabel... via en vippströmbrytare för att dcc-säkra.
Men tack för rådet, det blir nog två sköldpaddor.
Kul med forum, man får svar och ideer direkt. Även om juntor känns mer sociala.

/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"