Frågor om vagnkort & vagn Gbl

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Frågor om vagnkort & vagn Gbl

Inlägg av UrbanJohansson »

Mekanoid skrev:Försöker få ihop fakta om min NMJs Gbl-vagn och samtidigt skapa ett vagnkort. Det mesta har jag fått till, men:
  • Hur vet jag vilken hjulprofil vagnen har?
  • Hur vet jag vilken koppeltyp det är (TB, Fleishman eller trådbygel)?
  • Vad brukar det stå i rutan "Lastinstruktion"?
  • Vad för typ av info ska stå i rutan "Hjulsats"?
  • Varför står det "Riv" i rutan där fraktsedeln ska sitta?
  • Borde man inte ha all viktig info för trafikspel på samma sida?
Och till sist får ni gärna berätta så mycket ni vet om vagnen, både i modell & förebild. Det känns rätta att lära sig lite mer om de vagnar man har - och detta är första vagnen jag skaffat.
Hej!
Om du ska ha ett FREMO-vagnskort så kan vi skriva så här:
Hjulprofil = NEM
Koppeltyp = NMJ, såvida du inte byter koppel, notera dock att Fleischmann 6511 är "FREMOs standardkoppel"
Lastinstruktion = rutan ska vara tom för just den vagnstypen.
Hjulsats = NMJ, såvida du inte bytt hjulsats. Hjulsats är alltså hjul+axel och man anger tillverkaren.
RIV = betyder att vagnen får gå i internationell trafik
Inom FREMO är det vanligt att man har förebildens information på "spelsidan" och modellens data på "modell/ägar-sidan".

Se även: http://lokomochka.webs.com/fremotrafikspelet.htm där jag samlat mina tankar om trafikspel.
På MRWs hemsidan finns en hel del matnyttigt. http://www.mrw1.se/ bl a SJs särtryck
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Frågor om vagnkort & vagn Gbl

Inlägg av LLJ »

Mekanoid skrev:
  • Ska man verkligen inte ange typ av koppel? Eller kan varje tillverkares koppel vara så annorlunda att just tillverkare bör anges?
  • Anger man aldrig koppelhöjd?
  • Vad finns det för alternativ till att skriva 'RIV'?
Svar på några av dina frågor:

Olika tillverkare av koppel kan ha olika egenskaper, även om de tillhör samma grupp av koppel t.ex. bygel koppel.
Vissa fungerar bättre ihop med varandra än andra. Bäst kopplar dock Fleischmann 6511.

Man behöver inte ange koppelhöjd, utan kopplet skall vara justerat till rätt höjd, bygeln underkant vid kroken skall vara 8,5 mm över räls överkant.
Om alla koppel är rätt justerade kopplar vagnarna lätt ihop och kopplar inte av sig själva när man kör.

Om en vagn inte är godkänd för internationell trafik, så är RIV inte angivet.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Frågor om vagnkort & vagn Gbl

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

•Ska man verkligen inte ange typ av koppel? Eller kan varje tillverkares koppel vara så annorlunda att just tillverkare bör anges?
mja, nu utgick jag ifrån FREMOs vagnskort, där anger man tillverkarens koppel. Inom FREMO används nära nog enbart sk "bygelkoppel". De olika tillverkarna har, tyvärr, sina egna varianter på kopplen och alla är inte fullständigt kompatibla med varandra. Inom FREMO har fasta tågsätt och speciella vagnsomlopp avvikande koppeltyper (läs: fasta persontåg som inte växlas, liksom t ex koltåg).

•Vad är 'Lastinstruktionen' egentligen? Är den alltså kopplad till förebilden på något sätt?
Stämmer bra, det är alltså hur förebilden ska lastas. Det kan t ex vara en tankvagn som endast får gå helt tömd eller helt fylld.
Likväl som vagnar vilka är avskilda för en viss sorts gods (t ex oförpackat kött).

•Anger man aldrig koppelhöjd?
Koppelhöjden inom FREMO är normerad till 8,5 mm över räls överkant.
Bygeln ska ligga horisontellt, dvs inte "peka neråt". "Kroken/piggen" ska vara fasad på stötsidan och "luta innåt". Baksidan ska dock vara vertikal utan "hake". Nu ser de flesta bygelkoppel mer eller mindre ut så.
Det som jag har gjort på mina "icke Fleischmann-koppel" är att bocka om bygeln så att:
1, den ligger horisontellt
2, tagit en sk "fågeltång" (Kadees koppeltång) och bockat om bygelns framsida så att den fått samma bockning som Fleischmann har på sina byglar.
3, Tagit bort alla ev. grader och "lås-flärpar" så att bygel rör sig, mer eller mindre "motståndslöst" upp och ner.
4, samt fixerat kopplet i "rakläge". Detta för att undvika urspårningar då man kör långa, tunga tåg. Är kopplet ledat kan det slå ut i vissa växelgator med urspårning som följd, samma sak vid rangéring, eller vid backning av tåg. Inom FREMO viktar man även ner vagnarna till minst 80 gr.
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"