2R information om träffen

Planering av Hobbymässan i Älvsjö 2014
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev:Är det verkligen smart att köra ett test på den absolut viktigaste körningen under året?
Om något inte funkar finns det tillräcklig kompetens för snabb felsökning?

Om ansvariga för körningen bestämmer sig för detta så tar man på sig ett enormt ansvar.
Bara det att ha så många lokförare med för dom obekanta körkontroller är en risk.

Tidspressen på den här körningen är ju stor, kan inte tänka mig något olämpligare tillfälle för att ändra i ett fungerande system.

Mvh Urban B
Jag var ju nere på Modul-Syd träffen i Timmele och där körde vi ett stress-test med alla tänkbara handtag inkopplade samtidigt. Det funkade.
Nästa steg måste väl vara att öka svårighetsgraden ännu mer genom att köra på en stor offentlig träff med många lokförare. Nån gång måste man ju våga gå vidare.
Men det borde finnas en back-up plan.
Det avgörande som du säger Urban är om det kommer finnas kompetens tillgänglig - speciellt lördagen.
Men som jag fattar det kommer Eke vara där. Eller?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 2R information om träffen

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev:Är det verkligen smart att köra ett test på den absolut viktigaste körningen under året?
Om något inte funkar finns det tillräcklig kompetens för snabb felsökning?
Peter Ekelund är väl på plats? Mannen bakom Eke-bussen.
UBJ skrev: Om ansvariga för körningen bestämmer sig för detta så tar man på sig ett enormt ansvar.
Bara det att ha så många lokförare med för dom obekanta körkontroller är en risk.
Vad menar du med obekanta körkontroller? Grejen är ju att du skall kunna använda din vanliga körkontroll, oavsett om du har Lenz, multiMus eller LocoNet handtag.
Du behöver bara ha en annan kabel/adapter mellan ditt handtag och uttagspanelerna, och det skall vara RÄTT kabel/adapter beroende på körhandtag.
Den vanliga får INTE användas då dels kontakten (Eke-bussen använder RJ45) inte passar men kan passa om man försöker med våld, och då kan det uppstå kortslutning.

Eke-bussen är testad både på DreamTrack och i Timmele.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Eke »

Hmm....det är ju inte helt otestat längre, vi har kört tre träffar med Z21 och "multibuss" bl.a. Dreamtrack som var den första. Det har dessutom kommit flera uppdateringar sedan dess och Z21 är mycket stabil nu!
Om det finns oro kan man ställa en Lenzcentral som backup bredvid så det är lätt att snabbt plugga in den om det skulle strula, men det har funkat väldigt bra hitills!
Obekanta körhandtag behöver man ju inte använda om man inte vill, använd det du känner dig trygg med!
Det är väldigt lite information om träffen på hobbymässan, jag har bara ett mailsvar från PeterC och Nicke för någon vecka sedan och att jag gick in och skrev här beror på att frågan kom upp i tråden!
Jag vill gärna ha besked om hur det blir för jag vill inte lägga ner mer jobb om det inte behövs, och så skulle jag gärna vilja kunna anmäla mig också vilket inte går eftersom jag inte bidrar med någon modul!

Mvh. Eke
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Ok, ber om ursäkt, jag läste fel, tyckte det stod att man inte fick använda Lenzhandtagen!
Då känns det inte lika vansinnigt. :)

Jag vet att ni testat på Dreamtrack och i Timmele men inte i MMM.

Rent teoretiskt så borde det förstås inte vara några problem men praktik och teori går sällan ihop.
Och test ska alltid göras under så lite press som möjligt för att det ska bli lyckat.

Jag vill inte stå där på lördag med vår största publik någonsin och inga tåg som rullar.

Eke skrev något om att det bästa vore om det hela funkade på fredagen, då har man nog inte förstått vidden av detta arrangemang.
Det måste funka perfekt i god tid på fredagen!

Går det att sätta upp parallella system, eller ha beredskap för det?
Jag tycker definitivt att vi bör ha både hängslen och livrem och gärna lite gaffatejp också på den här körningen.

Mvh UB
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av pcederstrand »

vi ska ha Z21 och multibuss på älvsjö.
parallellsystem ska vi alltid ha oavsett.
lenzhandag loconethandtag och mobiler ska vara tillåtna
eke, nicke o jag är där och sätter upp o kollar allt
mvh /peterc
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Innebär det att det kommer finnas möjlighet att sätta upp vårt ¨vanliga¨ system och buss om Z21 och multibuss inte funkar?
Kan man använda våra Lenzpaneler?
Vårt vanliga kablage mellan köruttagen?

Mvh UB
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av pcederstrand »

vi har ju inget sagt än om att ta bort lenz eller inte ha med rj12 kablage så set är inga problem att koppla om OM det skulle bli nödvändigt vilket jaf betvivlar kommer behövas
mvh /peterc
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Eke »

Kablaget behöver inte dubbleras av säkerhetsskäl! Vi har använt TP kablage under lång tid även innan "multibusstiden" men tidigare kontakterade vi om dom med RJ12, nu använder vi den som den är och får plats även för loconet och en extra Xpressnetbuss.
RJ45 nätverkskabeln är väldigt väl ägnad för xpressnet, faktiskt bättre än dom vanliga platta RJ12-kablagen!
Så det ända som behövs är att ha en Lenzcentral ståendes som backup om ni vill ha den tryggheten, det hade jag själv den första gången med Z21 på DreamTrack!

Det som jag skulle vilja veta är hur ni tänkt ansluta boostrarna då jag inte har några XLR-kontakter, kan ni ha RJ12 med pinne 1 och 6 till boostrarna så finns det möjlighet att ansluta dom direkt till befintligt kablage annars gör vi en adapter vid centralen och så använder ni ert vanliga XLR-kablage! Det blir lite dubbel kabeldragning men det gör väl inte så mycket just nu i början!

Mvh. Eke
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av fs_toni »

Eke skrev:Det är väldigt lite information om träffen på hobbymässan, jag har bara ett mailsvar från PeterC och Nicke för någon vecka sedan och att jag gick in och skrev här beror på att frågan kom upp i tråden!
Jag vill gärna ha besked om hur det blir för jag vill inte lägga ner mer jobb om det inte behövs, och så skulle jag gärna vilja kunna anmäla mig också vilket inte går eftersom jag inte bidrar med någon modul!
Om du har mail från Nicke och PeterC så kan du räkna med att det räcker så som bekräftelse. Någon mer formell anmälan för de som kommer utan modul brukar det inte alltid vara på MMM-träffar (även om det kanske borde vara - och kommer bli mer framöver...) :| :?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R information om träffen

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Peter: Man kan väl fortfarande bara ha 31 Lenzhandtag pga de inte stödjer adress högre än 31?
Z21:an har väl tre bussar anslutna. En för LocoNet och två för XpressNet? Och därmed möjlighet att köra 60 XpressNet-handtag. Men Eke får svara på detaljerna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Planering Älvsjö Hobbymässa 2014"