2R information om träffen

Planering av Hobbymässan i Älvsjö 2014
Hubert Österlund
Inlägg: 29
Blev medlem: 2014-01-18, 10:06

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Hubert Österlund »

Hej Kurt (Qrt)
Styrelsen har inte angivet några restriktioner för tågslag eller för tåg från fjärran länder. MEN jag brukar definiera modelljärnväg med att det är en nedskalad modell av en verklighet. Verkligheten sitter förstårs i huvudet på byggaren och betraktaren. Så, egentligen skulle tåg och landskap gå ihop till en enhet. Eftersom våra moduler i allt väsentligt speglar svenska landskap borde tågen passa i där.
Men vi kommer säkert att se alla möjliga tågtyper passera revy på vår modulbana och jag tänker inte framföra några synpunkter på det. Tycker dock att fantasifulla tåg av leksakstyp bör vi kunna få slippa.
Är väl inte helt förtjust i långa tåg som du kallar det, efter att ha sett vad som pågick på TM 14. När loket kommer till en station och sista vagnen inte lämnat föregående station anser jag inte att det är seriös modelljärnväg. Vi har ju tyvärr inte möjlighet att bygga en bana i rätt längdskala. Så eftersom vi trycker ihop avståndet mellan två stationer bör vi även i princip trycka ihop tåglängderna något. Men din idé om några enstaka längre tåg tycker jag vi ändå skall pröva.
Hälsningar
Hubert
BengtHolmerin
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-02-10, 19:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av BengtHolmerin »

Håller helt med föregående talare - förlåt skrivare!
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Qrt »

Hej Hubert.
Tack för ett snabbt, klart och tydligt svar.
/Curt(!)
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R information om träffen

Inlägg av daniel »

@Mekanoid: På en publik träff som Älvsjömässan är det svårt att ha växling. Publiken vill att tågen kör hela tiden och växlar man så tycker publiken att "trafiken står stilla". Därför brukar publika körningar inte ha någon växling. Men spara vagnkortet och fraktsedlarna, de kommer till nytta på nästa (interna) träff.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 2R information om träffen

Inlägg av hakang »

Under publikkörningar brukar det ALLTID bli lite tunt i trafiken emellanåt. Det finns då både tid och utrymme att fylla ut med lite egna påhitt. Själv brukar jag, om jag har lyckan att hamna på en station av lite format (nu finns det väl inte så många såna iofs...) passa på att lufta en lokomotor och ett par, tre vagnar som flyttas omkring lite planlöst. Kallar man det 'växling' så har det ju förekommit på publika körningar, och jag kan nog lova att det kommer att förekomma även den här gången. Att köra nån rälsbuss lite fram och tillbaka mellan hållplatserna kan nog också uppskattas.

Den växling som andra menar icke förekommer är väl mer meningsfull aktivitet där man växlar in och ur vagnar i/ur tågen som rullar, sån tycker jag inte finns anledning att ägna sig åt när det nu bara handlar om att köra leksakståg.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Eke »

Jag kan nog växla in och ur din vagn lite på måfå när det blir luckor i trafiken, tar med ett växellok!
Langar du över vagnskortet så ser det ju riktigt ut i alla falll! ;-)

Mvh. Eke
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

Hej, här kommer som tillägg till tidigare info något jag faktiskt glömt. Enligt Stockholmsmässans regler är det ej tillåtet för någon under 16 år att vistas i mässans lokaler under uppbyggnad eller nedmontering. Familjemedlemmar under 16 år kan alltså inte vara med på fredagen eller på söndag efter stängningsdags. Dessa regler tillämpas verkligen av mässan, dom går runt och kollar ålder på "misstänkta" efter stängning.
JohanWidén
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-05-01, 23:24

Re: 2R information om träffen

Inlägg av JohanWidén »

Tur jag har då jag fyllde 16 somras ;), WIDÉNA LÄNGTAR REDAN TILL ÄLVSJÖ


Sen kan det vara bra att skriva på FB GRUPPEN MMMom detta
BengtHolmerin
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-02-10, 19:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av BengtHolmerin »

Till byggansvarig i morgon fredag: Då jag ska sköta sekretariat, programmering av handtag och lok under Hobbymässan vore jag tacksam om ett bord och ett par stolar ställdes upp på en lättåtkomlig plats i anläggningen så att alla lätt kan registrera sina prylar. Ett grenuttag för el behövs också men ingen kontakt med databussen. Det behövs dock för det bord med dator som sköter den trådlösa styrningen av loken. Det bör stå ganska centralt så att signalen når fram överallt. Stöd för kontroll via Androidtelefon (JMRI Engine Drive) och iPhone (TouchCab) kommer finnas. Den som vill använda systemen ombeds vara vänlig kolla att senaste version av respektive programvara används. Jag kommer in på fredag efter kl. 15.00 för uppmontering. Om någon behöver ytterligare information angående dessa system går det bra att höra av sig till undertecknad.

Bengt Holmerin
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av ANLD_1435 »

Bästa Bengt och I andre, klart att herrn skall få "mos" till bordet.

MVH

Anders L
EA-kraft
Skriv svar

Återgå till "Planering Älvsjö Hobbymässa 2014"