2R information om träffen
Postat: 2014-09-28, 13:36
DENNA INFOPOST UPPDATERAD 29 OKTOBER
MMM deltar på MJ-Hobbymässan med en uppvisningsbana. Det är en av de tillfällen då vi visar upp våran bana och sprider intresset för moduler, och vi får också ersättning av mässan till föreningen, pengar som används till interna träffar och andra föreningsangelägenheter.
Att bygga och driva banan är ett stort ansvar för alla i föreningen, och ni som anmält er får räkna med att ni kan bli uttagna till olika arbetsuppgifter av trafik- och banansvariga före, under och efter utställningen.
Tider på mässan:
Fredag 31 oktober: Byggnation från 12.00 till c:a 20.00. Mässan är öppen mellan 08.00 och 22.00 men MMM kommer huvudsakligen att jobba 12-20.
Lördag 1 November: Öppet för allmänheten kl 10-18. Öppet för oss från 08.30 för uppackning
Söndag 2 november: Öppet för allmänheten kl 10-17. Öppet för oss från 08.30 för uppackning
Klockan 12.00 på fredagen ses dom som anmält sig eller blivit uttagna för att hämta 2R-moduler på SMJ.
Hitta till mässan och vår inlastningsdörr: Se denna PDF: http://www.modulsyd.se/forum/download/file.php?id=1871
Under eftermiddagen bygger vi upp banan och därefter följer arbetet med att bygga publikskydd, sätta upp banans framsida av tyg, montera himmelskulisser etc. Även ni som inte har någon modul med er bör ha en grunduppsättning verktyg med er för att kunna göra nytta under uppbyggnad och demontage. Om du har, ta då med dig:
1. Elektrisk skruvdragare/borrmaskin
2. 13 mm fast nyckel eller spärrskaft. I nödfall en skiftnyckel
3. Ett par olika små tänger
4. Häftpistol
Nu behöver ju inte alla ha med sig allt detta men alla måste åtminstone ha något.
MMM har bakgrundskulisser och akrylglassskydd mot publiken, men inte speciellt mycket tvingar för att montera den här utrustningen. Så ni som vill ha glasskydd på era moduler, ta med egna tvingar!
Under uppbyggnaden på fredag så får vi tillfälliga entrékort när vi anländer. På fredagen delas även de ordinarie entrékorten ut, de som är nödvändiga på lördag och söndag. Ni som inte kommer på fredagen får själva kontakta någon vän "på insidan" för att få ut era kort.
Mässans rabatterade P-biljett, 250 kr för lördag och söndag går att köpa endast på fredagen. Mer info om detta får vi på plats under fredagen.
Ni som inte vill betala mässans dyra parkering kan parkera gratis i villakvarteren i Örby och gå till mässan på c:a 10 minuter. Ni som har GPS, slå in Råbyvägen 65 och leta upp en plats längs gatorna när du kommit dit.
Det finns olika caféer och restauranger på mässan men det är ju inte direkt någon Happy Hour. Så lite egen matsäck kan ju vara en idé för den sparsamme.
Fråga gärna om något verkar oklart. Tyvärr vet vi i styrelsen inte något mer om till exempel entrékort och P-biljetter än vad som står här så frågetecken om en del detaljer måste tyvärr leva vidare till på fredag då säkert allt löser sig.
Trafikansvarig Hubert Österlund får här själv berätta om hur trafiken kommer att läggas upp:
"De ä dags nu" som Martin Ljung proklamerade för länge sedan utan att egentligen tala om vad som var dags! Men det vet vi! Det ärt dags för Sveriges störta hobbymässa! Vi skall köra tåg för publik. Alltså inte enbart för vår egen skull. Därför måste vi försöka skapa trafik som verkar intressant för PUBLIKEN! Sannolikt vill de se tåg som rullar hela tiden, olika tåg i en jämn ström, från vänster och från höger.
Hur skall vi fixa det?
Tidigare publika körningar som många av er har varit med om har väl fungerat ganska dåligt? Vanligen kommer en massa (för många) tåg ut när man startar upp, för att sedan ebba ut fram emot lunch till något enstaka, medan de flesta tåg står uppställda både här och där. Styrelsen har utsedd undertecknad till Trafikansvarig eller snarare Trafikledare, med befogenhet att styra upp trafiken för publikens bästa. Jag lovar att göra ett försök på 2R-banan.
Första dagen (lördag) tänker jag styra ut tågen i lagom flöde och tågslag från Tomteboda. Jag räknar med maximalt 8 tåg på banan samtidigt, med lite marginal för dubbelspåret mellan Bjästa och Västhamn, samt att det går att mötas på Kroksbo. Ni får helt enkelt följa de direktiv som ibland kan vara nödvändiga för att det skall fungera. På söndag kan det bli aktuellt att skapa en lista för lokförare som därmed blir en tjänstgöringslista som skall följas. Listan blir en test på vilket system vi skall använda i framtiden. Vi vet ju inte vilka tågresurser vi har till förfogande under de två dagarna, det kanske inte finns 8 tåg (lokförare) under hela visningstiden.
Lokförarna skall alltså:
-Ställ upp tågen på Tomteboda, var annat tåg åt vänster och var annat tåg åt höger. ENDAST ETT TÅG PER LOKFÖRARE PÅ BANAN SAMTIDIGT!
-Maximal tåglängd kommer att anges av Trafikledaren.
-Utfart från Tomteboda enligt Tkl anvisning.
-Acceleration/Retardation och marschfart så förebildslikt som möjligt. Snabba tåg (motorvagnar) kan inte räkna med att köra i maxfart, modulbanor är sällan byggda för det.
-TAM mellan bemannade stationer. Följ TKl anvisningar.
-Ev ljussignaler gäller.
-När ni får klarsignal förväntar sig Tkl att ni avgår direkt. Håll koll på signalerna!
-Normalt räknar vi med att köra var annan tåg på en mötesstation (undantag dubbelspårssträckan). Undantag kan ske efter samråd mellan berörda Tkl för att hålla trafiken i gång.
-Det kan ev. vara möjligt att parker tåg på Tomteboda för kortare tid, men räkna inte med det för någon längre tid. Vi kan bli tvungna att ta ned tåg som står i vägen för trafiken.
-Det är inte säkert att just du får ta lunch när det passar dig! Ta med något blodsockerhöjande så länge. Trafiken måste gå i första hand!!!
Sedan återstår endast glatt humör och tålamod! Och kom i håg: VI KÖR FÖR PUBLIKEN!
Hälsningar från Trafikledaren
Hubert Österlund
Banansvarig
Odd J
MMM deltar på MJ-Hobbymässan med en uppvisningsbana. Det är en av de tillfällen då vi visar upp våran bana och sprider intresset för moduler, och vi får också ersättning av mässan till föreningen, pengar som används till interna träffar och andra föreningsangelägenheter.
Att bygga och driva banan är ett stort ansvar för alla i föreningen, och ni som anmält er får räkna med att ni kan bli uttagna till olika arbetsuppgifter av trafik- och banansvariga före, under och efter utställningen.
Tider på mässan:
Fredag 31 oktober: Byggnation från 12.00 till c:a 20.00. Mässan är öppen mellan 08.00 och 22.00 men MMM kommer huvudsakligen att jobba 12-20.
Lördag 1 November: Öppet för allmänheten kl 10-18. Öppet för oss från 08.30 för uppackning
Söndag 2 november: Öppet för allmänheten kl 10-17. Öppet för oss från 08.30 för uppackning
Klockan 12.00 på fredagen ses dom som anmält sig eller blivit uttagna för att hämta 2R-moduler på SMJ.
Hitta till mässan och vår inlastningsdörr: Se denna PDF: http://www.modulsyd.se/forum/download/file.php?id=1871
Under eftermiddagen bygger vi upp banan och därefter följer arbetet med att bygga publikskydd, sätta upp banans framsida av tyg, montera himmelskulisser etc. Även ni som inte har någon modul med er bör ha en grunduppsättning verktyg med er för att kunna göra nytta under uppbyggnad och demontage. Om du har, ta då med dig:
1. Elektrisk skruvdragare/borrmaskin
2. 13 mm fast nyckel eller spärrskaft. I nödfall en skiftnyckel
3. Ett par olika små tänger
4. Häftpistol
Nu behöver ju inte alla ha med sig allt detta men alla måste åtminstone ha något.
MMM har bakgrundskulisser och akrylglassskydd mot publiken, men inte speciellt mycket tvingar för att montera den här utrustningen. Så ni som vill ha glasskydd på era moduler, ta med egna tvingar!
Under uppbyggnaden på fredag så får vi tillfälliga entrékort när vi anländer. På fredagen delas även de ordinarie entrékorten ut, de som är nödvändiga på lördag och söndag. Ni som inte kommer på fredagen får själva kontakta någon vän "på insidan" för att få ut era kort.
Mässans rabatterade P-biljett, 250 kr för lördag och söndag går att köpa endast på fredagen. Mer info om detta får vi på plats under fredagen.
Ni som inte vill betala mässans dyra parkering kan parkera gratis i villakvarteren i Örby och gå till mässan på c:a 10 minuter. Ni som har GPS, slå in Råbyvägen 65 och leta upp en plats längs gatorna när du kommit dit.
Det finns olika caféer och restauranger på mässan men det är ju inte direkt någon Happy Hour. Så lite egen matsäck kan ju vara en idé för den sparsamme.
Fråga gärna om något verkar oklart. Tyvärr vet vi i styrelsen inte något mer om till exempel entrékort och P-biljetter än vad som står här så frågetecken om en del detaljer måste tyvärr leva vidare till på fredag då säkert allt löser sig.
Trafikansvarig Hubert Österlund får här själv berätta om hur trafiken kommer att läggas upp:
"De ä dags nu" som Martin Ljung proklamerade för länge sedan utan att egentligen tala om vad som var dags! Men det vet vi! Det ärt dags för Sveriges störta hobbymässa! Vi skall köra tåg för publik. Alltså inte enbart för vår egen skull. Därför måste vi försöka skapa trafik som verkar intressant för PUBLIKEN! Sannolikt vill de se tåg som rullar hela tiden, olika tåg i en jämn ström, från vänster och från höger.
Hur skall vi fixa det?
Tidigare publika körningar som många av er har varit med om har väl fungerat ganska dåligt? Vanligen kommer en massa (för många) tåg ut när man startar upp, för att sedan ebba ut fram emot lunch till något enstaka, medan de flesta tåg står uppställda både här och där. Styrelsen har utsedd undertecknad till Trafikansvarig eller snarare Trafikledare, med befogenhet att styra upp trafiken för publikens bästa. Jag lovar att göra ett försök på 2R-banan.
Första dagen (lördag) tänker jag styra ut tågen i lagom flöde och tågslag från Tomteboda. Jag räknar med maximalt 8 tåg på banan samtidigt, med lite marginal för dubbelspåret mellan Bjästa och Västhamn, samt att det går att mötas på Kroksbo. Ni får helt enkelt följa de direktiv som ibland kan vara nödvändiga för att det skall fungera. På söndag kan det bli aktuellt att skapa en lista för lokförare som därmed blir en tjänstgöringslista som skall följas. Listan blir en test på vilket system vi skall använda i framtiden. Vi vet ju inte vilka tågresurser vi har till förfogande under de två dagarna, det kanske inte finns 8 tåg (lokförare) under hela visningstiden.
Lokförarna skall alltså:
-Ställ upp tågen på Tomteboda, var annat tåg åt vänster och var annat tåg åt höger. ENDAST ETT TÅG PER LOKFÖRARE PÅ BANAN SAMTIDIGT!
-Maximal tåglängd kommer att anges av Trafikledaren.
-Utfart från Tomteboda enligt Tkl anvisning.
-Acceleration/Retardation och marschfart så förebildslikt som möjligt. Snabba tåg (motorvagnar) kan inte räkna med att köra i maxfart, modulbanor är sällan byggda för det.
-TAM mellan bemannade stationer. Följ TKl anvisningar.
-Ev ljussignaler gäller.
-När ni får klarsignal förväntar sig Tkl att ni avgår direkt. Håll koll på signalerna!
-Normalt räknar vi med att köra var annan tåg på en mötesstation (undantag dubbelspårssträckan). Undantag kan ske efter samråd mellan berörda Tkl för att hålla trafiken i gång.
-Det kan ev. vara möjligt att parker tåg på Tomteboda för kortare tid, men räkna inte med det för någon längre tid. Vi kan bli tvungna att ta ned tåg som står i vägen för trafiken.
-Det är inte säkert att just du får ta lunch när det passar dig! Ta med något blodsockerhöjande så länge. Trafiken måste gå i första hand!!!
Sedan återstår endast glatt humör och tålamod! Och kom i håg: VI KÖR FÖR PUBLIKEN!
Hälsningar från Trafikledaren
Hubert Österlund
Banansvarig
Odd J