Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av plj »

Om hjulen går trögt kan det bero på att hålen i lagerboxarna är för grunda så att de klämmer mot axeln. Fördjupa den lite med ett 0,5-1,0 mm borr. Jag har läst i något forum att det finns speciella verktyg för just att skava ur lager lite. Man får ju inte riktigt rätt vinkel med ett borr som ju är för långt. Axeln bör ju "glappa" lite i lagret för att gå lätt. Man får ta lite på varje sida.
PLj
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Eke »

I det här fallet kan det även vara det lite trångt i förhållande till hjulens ytterdiameter så att flänsarna tar i chassiet! Men lite trångt i sidled är det också!
Inte så välkonstruerat!!! *suck*

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av LLJ »

Jag bytte hjulen till hjul med RP25 profil, bl.a. för att inte flänsarna skulle ta i men också för att de axlarna jag har rullar bättre.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Jag bytte hjulen till hjul med RP25 profil, bl.a. för att inte flänsarna skulle ta i men också för att de axlarna jag har rullar bättre.

/Lars
Var köpte du dom?
Axellängd och diameter?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av LLJ »

Har för mig att jag använde axlar avsedda för märklin, 10.4 mm diam. Kan kolla vid tillfälle. I vilket fall så fanns de redan i mitt lager.
Axlarna inköpta här

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Qrt »

En stilla undran när jag av annat skäl hamnade här:
Rullar modelltypen nu fritt hos alla som har köpt den eller är de fortfarande låd- (eller vitrin-)modeller?

Jag tänker då och då på dem när mitt långa TWA-tåg gör sina problemfria rundor på banan. Rocos 4-axliga storrumsvagnar och långa 6-axliga metallvagnar är fortfarande de som jag kan lita mest på. Såväl framåt som bakåt.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"