Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Qrt »

Hej
Jag har just köpt en parkopplad 2+2 axlig vagn märkt Nordwaggon Laaeilprs av märket Hobbytrade. Till mitt nya tåg behövde jag minst en Nordwaggon Laaeilprs så när jag fann rätt typ slog jag till.
Samtidigt fick jag hem ett 2+2 par Hirrs vagnar av märket Roco, även de helt i plast.

Jag är inte glad. Jag är van vid att vagnar rullar fritt och iväg vid minsta omärkliga lutning på spåret. Alla Rocovagnar jag köpt på senare tid har rullat stadigt och fint. Även dessa trots att de är lätta och helt i plast.
Men denna Hobbytradekombo rullar mycket tyngre.

Nu har jag gjort det jag väl skulle ha gjort före köpet (men man vill ju tro att grejorna fungerar):
Sökt efter omdömen om denna vagn. Redan för 1½ år sedan stod att läsa en massa dåliga erfarenheter i denna tråd.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg106740
Huvudslutsatsen där är att vagnarna är vackra men inget att köra trafik med.

Har någon nu två år senare kommit på något bra knep för att få vagnarna att rulla bättre i mitten av ett tåg ?
Eller bör man utgå ifrån att vagnar från Hobbytrade är vitrinmodeller ?
Finns samma vagnstyp från någon annat märke ?

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Qrt »

fernis i Sv MJForum skrev:Här finns vägledning för att få vagnarna att rulla.
http://modelltag.se/viewtopic.php?f=8&t=1282
Någon annan som har lyckats ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Eke »

Har också en drös av dessa! Konstruktionen med dom vridbara axlarna är inte bra, Roco har lyckats mycket bättre med liknande konstruktioner på sina tvåaxliga vagnar!
Men vagnarna är fina förutom lite dålig passform på vissa detaljer i underredet så dom förtjänar ett bättre öde än att bli liggandes i sina kartonger, det är ju trots allt en väldigt gångbar vagnstyp om man kör modernt!
Hade inte sett tråden du länkade till men har liknande tankar! Tänkte steloperera mina vagnar så dom blir som vanliga tvåaxliga vagnar med stela axellager, det borde funka om inte kurvradierna är för små! Men det är viktigt att axlarna hamnar absolut vinkelräta i chassiet för bra gångegenskaper. Tänkte lägga en liten klick silicon i mitten mellan axelhållare och chassie som håller axelhållaren vinkelrät men så att den kanske kan vicka lite i sidled! Möjligtvis behöver man byta hjulen också eller slipa bort lite material där dom går emot så att det rullar lätt!

Men trots dessa vagnars tillkortokommande kan man inte säga att allt från HobbyTrade är dåligt! Deras O-vagnar är mycket fina och problemfria, TMZ-loken är också mycket fina förutom problemen med spruckna drev som dock går att reparera, mitt eget TMZ är nog det lok som jag kört mest med och har även klarat sig utan kugghjulshaveri!

Mvh. Eke
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Qrt »

Trevligt att läsa, Eke, att inte allt är dåligt med Hobbytrade.
Vagnarna ser ju verkligen fina ut.
Jag får väl leta rätt på någon häruppe som kan "trimma in" dem åt mig.

Jag vet inte om du minns men när du körde dina långa dubbla "Kangourou"-vagnar (jag har snöat in på den franska beteckningen just nu.) för 2 år sedan i Värnamo så sa jag att sådana skulle jag aldrig klara av att hantera, 1½-hänt som jag är.

Jag hade både rätt och inte. Rocos gamla dubbla metallvagnar (t ex Ro47101) bereder mig inga större problem men med Hobbytradevagnarna är det mycket svårare. De har dessutom så mycket smått stickandes ut överallt och allt i plast(?). Det är en långdragen pina varje gång jag ska ta den ur asken utan att bryta av något. Sen ska den ju tillbaka igen efter varje körning.
Och då är ändå H-s frigolitförpackning bättre än R-s dito.

Jag hade alltså rätt i princip.
Jag bör så långt möjligt hålla mig till vagnar och lok som jag kan hantera med en hand. Dessutom helst modernt släta utan ömtåligt lullulll. (I plast. Jag älskar metallräcken som går att bocka tillbaka.) Synd egentligen för många gamla lok är så vackra att se på både när de står och går.

/Curt
OT: Jag minns fortfarande sista-minuten-provkörningen av ditt extremt utrullande lok som jag fick göra i Värnamo. Det var roligt.
/C
http://fr.wikipedia.org/wiki/Kangourou
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av daniel »

Jag tror Magnus Swartling har en smart lösning där hela tåget placeras i en transportlåda. När man ska släppa ut tåget på spåret ställer man helt enkelt lådan på spåret och kör ut tåget. Det kan vara en idé om vagnarna är svåra att hantera. Men Magnus får berätta mer om hur det funkar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av LLJ »

@Daniel: Det är inte hanteringen utan att vagnarna går dåligt (rullar trögt) som är problemet.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Qrt »

tack för påminnelsen Daniel. Det finns ju även att köpa (Tex Train Safe).
Särskilt på en oöm uppackningsbangård kan det nog funka.

Men som sagt, det allmängiltiga problemet är det taskiga uppförandet.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Qrt »

Hej igen 1½år senare: Har någon löst det hela ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av Eke »

Jag har börjat, i höstas blev två av fyra axlar låsta på en dubbelvagn! Tack för påminnelsen, nu kanske jag ska ta tag i dom andra två axlarna så det kan provköras på DT16 om en månad!

Med vänlig hälsning. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tröga parkopplade Nordwaggon Laaeilprs

Inlägg av LLJ »

Jag har limmat de "enaxliga boggierna" i så att axlarna står i rakt läge på en dubbelvagn (skall göra det på fler när jag hinner).
Det gjorde stor skillnad. Dessutom sett till att axlarna rullar lätt när man snurrar på dem. Vagn-paret rullar lite trögare en en vanlig vagn, men bra mycket bättre än förut.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"