Sida 2 av 6

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 13:22
av ErikKuiper
LLJ skrev:Hur många malmvagnstågsätt behövs och längd på dessa (cm)?
Använder vi enbart Mas vagnar eller går andra vagnar också bra? Har själv ett antal Belgiska malmvagnar som vore kul att köra med.
Vi behöver 4 sätt där varje bör vara mellan 1 och 1,5 meter. I varje tåg går två sätt, ett till Rakvattnet och ett till Malmå. Det är trevligt om malmlasten är löstagbar. Internt kan sätten ha valfritt koppel, men i ytterkanterna ska det vara bygelkoppel.

Precis som epoken är fri så är också landstillhörigheten fri (även om jag personligen tycker att vi kan hålla oss inom Europa), så Belgiska malmvagnar är välkomna.

/Erik

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 15:26
av DanCarlsson
Hej!
Från Åsgruvan i Malmå går det (efter att ha läst boken "I dunklet döden, av J.G.N. Bergfors (Åsgruvan på omslaget på boken)) alltid en G-finka med Lantan (sällsynt jordartsmetall). Jag har ett malmtåg, inspirerat av sista tåget på KNJ, bestående av Is, O och Os-vagnar. Samtliga har löstagbar last. Även någon G-vagn finns säkert, men ingen BF...

Sedan, såsom ny inom modulsvängen, och i synnerhet inom trafikspelandet, några frågor.
Vagnskort: Jag har gjort ett kort, och nu köpt A6-laminat och självhäftande kreditkortsfickor. Men hur "noga" skall/måste man vara? Det är ju massor av uppgifter som skall tas fram för varje vagn om man följer mallen, och t.ex. epok, tidigare och senare littera, UIC-littera är jag osäker på. Även olika vagnars trafikeringsperioder är jag osäker på.

Fraktsedlar: Under trafikspelstråden står det att resp. modulägare tillverkar de fraktsedlar som trafikspelet kräver. Då detta (också) är något av ett oprövat kort(!) så är jag intresserad av hjälp. Finns det t.ex. någon mall på nätet liknande det försvenskade Fremo-formuläret för vagnskort? Hur många behöver jag göra, och hur mycket måste fyllas i? Heltåg, en per tåg eller vagn?

Ja, det finns många frågor, men jag ser verkligen fram emot att få vara med i trafikspelandet Timmele!

Dan.

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 18:54
av LLJ
Till malmtågen brukar det inte behövas vagnskort då dessa går i fasta tågsätt och omlopp.
Får undersöka om lasten går att ta ur mina belgiska vagnar.
Kan bli intressanta tåg med Mas och Fals ihop ;)

/Lars

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 19:10
av ErikKuiper
DanCarlsson skrev:Men hur "noga" skall/måste man vara?
Var precis så noga som du känner för. Det viktigaste är att vagnen går att identifiera och att det finns en ficka för fraktsedeln. Om du har en mall som du kan modifiera så går det dessutom att ta bort alla fält där du inte vet korrekt information. I Timmele kommer du att se flera olika designer för vagnskorten.

/Erik

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 19:16
av plj
Petimeterfråga. Har vagnarna i skala 1:1 kompatibla bromssystem. Mas-vagnar hade M-broms med enkel styrventil och hjälpledning. Olika ledningstryck för lastade och olastade tåg. Viket bromssystem har/hade de belgiska vagnarna?
Beträffande M-bromsen hänvisar jag till min nedladdningsbara beskrivning i Modelljärnvägsmagasinet nr 16 från mars 2014.
PLj

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 19:56
av LLJ
De belgiska vagnarna är från epok VI, men tror inte att de har någon speciell M-broms då jag sett att de dragits av vanliga lok, som jag antar inte har någon extra malmtågsbroms.

/Lars

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-27, 21:34
av UrbanJohansson
DanCarlsson skrev:Hej!
Från Åsgruvan i Malmå går det (efter att ha läst boken "I dunklet döden, av J.G.N. Bergfors (Åsgruvan på omslaget på boken)) alltid en G-finka med Lantan (sällsynt jordartsmetall). Jag har ett malmtåg, inspirerat av sista tåget på KNJ, bestående av Is, O och Os-vagnar. Samtliga har löstagbar last. Även någon G-vagn finns säkert, men ingen BF...

Sedan, såsom ny inom modulsvängen, och i synnerhet inom trafikspelandet, några frågor.
Vagnskort: Jag har gjort ett kort, och nu köpt A6-laminat och självhäftande kreditkortsfickor. Men hur "noga" skall/måste man vara? Det är ju massor av uppgifter som skall tas fram för varje vagn om man följer mallen, och t.ex. epok, tidigare och senare littera, UIC-littera är jag osäker på. Även olika vagnars trafikeringsperioder är jag osäker på.

Fraktsedlar: Under trafikspelstråden står det att resp. modulägare tillverkar de fraktsedlar som trafikspelet kräver. Då detta (också) är något av ett oprövat kort(!) så är jag intresserad av hjälp. Finns det t.ex. någon mall på nätet liknande det försvenskade Fremo-formuläret för vagnskort? Hur många behöver jag göra, och hur mycket måste fyllas i? Heltåg, en per tåg eller vagn?

Ja, det finns många frågor, men jag ser verkligen fram emot att få vara med i trafikspelandet Timmele!

Dan.
Hej!

Ställ frågan här så får du svar/hjälp.
Min översättning av FREMOs vagnskort finns bl a här: http://lokomochka.webs.com/fremotrafikspelet.htm.

För fasta vagnsstammar/tågsätt går det bra att använda 1 vagnskort.
Fö kan man nämna att olika sorters malm inte blandades utan varje gruva hade sina dedikerade vagnar. Å andra sidan tog stålverken emot olika sorters malm beroende på vilken blandning de behövde för resp ståls egenskaper.

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-29, 18:17
av DanCarlsson
Hej!
Fortfarande lite trögt med fraktsedlar, men det händer ju andra saker!
Har påbörjat stationsdatabladet för Malmå
Malmå_stationsdatablad_ver1.pdf
Stationsdatabladet för Malmå, första versionen.
(79.75 KiB) Nerladdad 394 gånger
samt bangårdsritingenför båda sidor. Imorgon fortsätter arbetet med div. landskapsdetaljer på Malmå, i Värmlandstågs f.d. SGGJ C4 nr. 11 på gamla Scan i Kil. Vi startar kl 10 med kaffe!
Välkomna!

Dan.

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-29, 22:24
av ErikKuiper
Fick ett förslag om att ha "lokstall" vid magasinen där lokförare fick själv välja ett lämpligt lok till sitt tåg. Förutom att folk kan får köra med de lok som de tycker verkar roligast så ger det även möjlighet att köra med egna lok som man av någon anledning inte vill att vem som helst ska köra. Principen är att vagnarna står inne på spåren som vanligt, men utan lok. När lokföraren kommer till magasinet väljer han ut ett lok bland de som står inne i "lokstallet". När man kommer fram till magasinet där tjänster upphör blir det ingen rundgång utan loket kopplas loss och körs istället till "lokstallet".

Något som ni tror vi ska försöka?

/Erik

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-08-29, 22:59
av jhjelm
Jag tycker det låter roligt. :)

Med vänlig hälsning, Jonas