Enligt din definition har vi inte haft några svenska dieseldragna snälltåg (eller med ånglok )LLJ skrev:Med snälltåg syftade jag på snabbt persontåg (sth 130).
...
/Lars
Timmele 2014 - Trafikspel H0
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Det var det som var poängen, att loket inte passade för uppgiften.
Definitionen för snälltåg har väl dessutom ändrats under tidens gång.
/Lars
Definitionen för snälltåg har väl dessutom ändrats under tidens gång.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Hej igen!
Fortsätter mina försök att få till de dokument som krävs (?) för en trafikplats i Timmele med ännu en version av stationsdatabladet för Malmå station. Denna version är lika som version två, förutom att jag har lagt till om de olika godsslagen skall vara avgående eller ankommande.
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget?
Nästa fråga som jag saknar svar på är vad som krävs när det gäller fraktsedlar? Antal totalt/träff? Vilket av "mitt" gods skall vart? D.v.s. hur fyller jag i fraktsedlarna? Hur många av mina, i version 1 av stationsdatabladet, avgående vagnar får plats i det planerade trafikspelet? Dessutom bör ju epok och konjunktur spela in på antal vagnar, men det är kanske (?) överkurs. Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer...
Fortsätter mina försök att få till de dokument som krävs (?) för en trafikplats i Timmele med ännu en version av stationsdatabladet för Malmå station. Denna version är lika som version två, förutom att jag har lagt till om de olika godsslagen skall vara avgående eller ankommande.
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget?
Nästa fråga som jag saknar svar på är vad som krävs när det gäller fraktsedlar? Antal totalt/träff? Vilket av "mitt" gods skall vart? D.v.s. hur fyller jag i fraktsedlarna? Hur många av mina, i version 1 av stationsdatabladet, avgående vagnar får plats i det planerade trafikspelet? Dessutom bör ju epok och konjunktur spela in på antal vagnar, men det är kanske (?) överkurs. Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer...
- Bilagor
-
- Malmå_stationsdatablad_ver3.pdf
- (91.32 KiB) Nerladdad 304 gånger
Dan.
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Hej Dan!DanCarlsson skrev:Hej igen!
...
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget?
....
Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer...
Mitt förslag är att du ska ha ett så detaljerat "Stationsdatablad" som möjligt. Därför att:
- Trafikspelsplaneraren (Tsp) kan då beräkna lämpligt antal tåg som har vagnsutbyte på stationen.
- Avsätta lämplig tid för växling, det gäller att stationspersonalen hinner med.
- Tsp kan också beräkna grovt hur många "personal" som behövs i trafikspelet + ev växellok.
- Andra deltagare kan genom stationsdatabladet få reda på om man har lämplig gods till/från din station.
- Notera också om du har snävare radie än 1 000 mm på något spår - det underlättar vid ban- & trafikplanering.
- Gör gärna 1 stationsdatablad per trafikspels epok.
Urban "Södra Station" Johansson
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
OK!
Alltså är version 1 bäst av de tre, fast jag skall göra några varianter. Nuvarande variant får representera epok 3 (1948-67), efter det, i epok 4, är gruvan och hyttan nerlagd och det råder allmän lågkonjunktur, och i epok 5 förekommer ingen vagnslasttrafik alls. I epok 6 (2010->) är Malmås infartsväxlar klovade, och trafikplatsen indragen!
Alltså är version 1 bäst av de tre, fast jag skall göra några varianter. Nuvarande variant får representera epok 3 (1948-67), efter det, i epok 4, är gruvan och hyttan nerlagd och det råder allmän lågkonjunktur, och i epok 5 förekommer ingen vagnslasttrafik alls. I epok 6 (2010->) är Malmås infartsväxlar klovade, och trafikplatsen indragen!
Dan.
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Varför inte en mer positiv utveckling?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Skulle man ju kunna om man ville, men efterliknar "verkligheten"så...
Malmå:s stationsbeskrivningar, epok 3-6:
Malmå:s stationsbeskrivningar, epok 3-6:
- Bilagor
-
- Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_3.pdf
- Epok 3, högkonjunktur!
- (93.34 KiB) Nerladdad 296 gånger
-
- Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_4.pdf
- Sämre tider...
- (93.33 KiB) Nerladdad 284 gånger
-
- Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_5.pdf
- Nästan övergiven. Bara enstaka bevakningtillfällen per år förekommer.
- (93.32 KiB) Nerladdad 295 gånger
-
- Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_6.pdf
- Prexis som dagen Bredsjö! Malmå är inte längre någon trafikplats, och sidobanan mot Sågsten är uppriven sedan länge!
- (46.49 KiB) Nerladdad 289 gånger
Dan.
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Vad nu! Sågsten är inte uppriven, där är full (nästan) aktivitet fortfarande
Magnus
Magnus
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Nu har jag återhämtat mig efter Tumbaträffen så nu har jag tagit och tittat över trafikspelet för Timmele. Det blev ett snälltågspar till och fyra extratåg. Hur extratågen används bestämmer vi på träffen. De olika tågen kan antingen vara som vilket trafikspelståg som helst, eller så kan någon köra med ett eget tåg i spelet. Det går dessutom bra att ändra hur extratågen hanteras mellan de olika trafikdygnen. Min rekommendation är att vi inte kör med extratåg första trafikdygnet.
/Erik
/Erik
- Bilagor
-
- Timmele 2014 Tåggrafer v1.0 2014-09-16.pdf
- (31.01 KiB) Nerladdad 292 gånger
-
- Timmele 2014 Köruppdrag v1.0 2014-09-16.pdf
- (16.3 KiB) Nerladdad 295 gånger
-
- Timmele 2014 Lokomlopp v1.0 2014-09-16.pdf
- (15.3 KiB) Nerladdad 318 gånger
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Vad för maxlängd har vi på extratågen (i cm)?
Kan vara bra att veta.
Och det är väl en fördel om man kör med eget tåg att man kör ett tågpar, så att man kommer tillbaka till utgångsstationen.
/Lars
Kan vara bra att veta.
Och det är väl en fördel om man kör med eget tåg att man kör ett tågpar, så att man kommer tillbaka till utgångsstationen.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till