Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva
Postat: 2014-07-19, 09:37
Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva med C-räls
Sen jag rev Söderåsen och fokuserade på moduler så har jag velat ha några moduler att ställa upp hemma och provköra på.
I bostaden finns en passage som kräver en ganska skarp 90gr kurva, så igår så skruvade jag ihop en modulram för C-räls med R5+R4.

När vi uppdaterade MMM-3R normen senast (när detta skrivs gäller MMM-3R ver 2.0) var en av de stora förändingarna att anpassa normen för dubbelspår.
Dubbelspåret fick 57mm c-c mått för att harmonisera med 2R och möjligöra 2R/3R dubbelspårskombimoduler.
Samtidigt ökades minsta tågspårsradie från 515 till 600mm. Orsaken till ökningen kan jag inte men valet 600mm blev lite olyckligt för C-rälsbyggare.
C-rälsen finns i R5 (r643,6) och R4 (r579,3) så när man bygger dubbelspår med C-räls så kommer den inre tågspårskurvan inte klara normen.
Så det jag visar här är inte innom MMM-3Rnormen
Bygger du på detta sätt och vill ha med modulen på en körning så måste du få klartecken från banplaneraren!
Nu är C-rälsens R5/R4 gjorda för att ha ett c-c mått på 64,5mm men det går ganska bra att förskjuta spårläget för att åstakomma 57mm i gavelanslutningen.
Som bilden nedan visar använder jag en "64a" i ytterkurvans ändar och en "77a" i innerkurvan.
Orsaken är att då hamnar C-rälsen skruvtorn i modulens plywoodgavel om kurvmodulen görs med 40mm rakspår före och efter kurvan och med rakspåret justeras enkelt 57mm c-c måttet.
Tänk dock på att innerspåret kommer krypa några millimeter närmare ytterspåret mot kurvans mitt (c-c måttet går ned till ca 54mm).

Skarpsväng byggs med 3R-multigaveln, sågad till dubbelspår med modulbredd 337mm.

Modulen får benfästen av friktionsbromstyp.

Jag monterar varje "ändbitar" av modulen först.


För att få till 90gr vinkeln så riggar jag på matbordet och spänner fast de båda moduländarna.
De vinklade modulsargerna limmas och skruvas sedan och kurvan blir då 90gr

"Trianglarna" som håller stagen i modulens mitt är spillbitar från tidigare kapade 3R-multigavlar.

Rälsbäraren får 6mm skims som stöder på benfästena.

Rälsbäraren får ett T-stag under och klossar limmas som stöd. Klossarna har 4mm hål borrade för att dra körströmskablaget genom.


Lägger man på rälsen så ser det hela ut att bli precis som tänkt.

Sen jag rev Söderåsen och fokuserade på moduler så har jag velat ha några moduler att ställa upp hemma och provköra på.
I bostaden finns en passage som kräver en ganska skarp 90gr kurva, så igår så skruvade jag ihop en modulram för C-räls med R5+R4.

När vi uppdaterade MMM-3R normen senast (när detta skrivs gäller MMM-3R ver 2.0) var en av de stora förändingarna att anpassa normen för dubbelspår.
Dubbelspåret fick 57mm c-c mått för att harmonisera med 2R och möjligöra 2R/3R dubbelspårskombimoduler.
Samtidigt ökades minsta tågspårsradie från 515 till 600mm. Orsaken till ökningen kan jag inte men valet 600mm blev lite olyckligt för C-rälsbyggare.
C-rälsen finns i R5 (r643,6) och R4 (r579,3) så när man bygger dubbelspår med C-räls så kommer den inre tågspårskurvan inte klara normen.
Så det jag visar här är inte innom MMM-3Rnormen
Bygger du på detta sätt och vill ha med modulen på en körning så måste du få klartecken från banplaneraren!
Nu är C-rälsens R5/R4 gjorda för att ha ett c-c mått på 64,5mm men det går ganska bra att förskjuta spårläget för att åstakomma 57mm i gavelanslutningen.
Som bilden nedan visar använder jag en "64a" i ytterkurvans ändar och en "77a" i innerkurvan.
Orsaken är att då hamnar C-rälsen skruvtorn i modulens plywoodgavel om kurvmodulen görs med 40mm rakspår före och efter kurvan och med rakspåret justeras enkelt 57mm c-c måttet.
Tänk dock på att innerspåret kommer krypa några millimeter närmare ytterspåret mot kurvans mitt (c-c måttet går ned till ca 54mm).

Skarpsväng byggs med 3R-multigaveln, sågad till dubbelspår med modulbredd 337mm.

Modulen får benfästen av friktionsbromstyp.

Jag monterar varje "ändbitar" av modulen först.


För att få till 90gr vinkeln så riggar jag på matbordet och spänner fast de båda moduländarna.
De vinklade modulsargerna limmas och skruvas sedan och kurvan blir då 90gr

"Trianglarna" som håller stagen i modulens mitt är spillbitar från tidigare kapade 3R-multigavlar.

Rälsbäraren får 6mm skims som stöder på benfästena.

Rälsbäraren får ett T-stag under och klossar limmas som stöd. Klossarna har 4mm hål borrade för att dra körströmskablaget genom.


Lägger man på rälsen så ser det hela ut att bli precis som tänkt.
