Fastclock på "Andriod-sticka"

Allmäna diskussioner och information
AndersB

Fastclock på "Andriod-sticka"

Inlägg av AndersB »

Har ett bra tag haft planer på att ta en liten Raspberry PI och montera bakpå en monitor för att få en enkelt flyttbar klockklient.
Samma planer fanns hos en Österrikisk grupp (Fremo H0) som kör med våra klockor.

Fick ett brev för ett tag sedan om att österrikarna hade börjat kika på "Android-sticka" som alternativ till Raspberryn.

Android-stickan är en pytteliten dator med Android som operativsystem, avsedd att sättas i en tv och då göra tv'n till en väldigt kapabel media-tv.
Mycket kul pryl!

Tanken är då att tejpa stickan bakpå en datorskärm och på körningarna placeras sedan skärmen eller skärmarna ut på lämpliga platser. Anslut strömmen och klockorna går.
Som klocka används då vår vanliga Android-app, MRClock.

Österrikarna har provat 3 olika stickor varav 2 fungerade fullt ut, medan den tredje saknade möjlighet till "multicast". Multicast skall helst finnas för att MRClock skall fungera smidigt.
Jag beställde hem en fjärde variant vilken dök upp idag. Också den fungerade perfekt med MRClock!

Efter att ha lekt med den lilla androiddatorn hela kvällen så är alla tankar på Raspberry PI, för ändamålet, skrinlagda. Det här var en riktigt rolig pryl!

Mer om detta följer...

mvh/anders
Användarvisningsbild
jhjelm

Re: Fastclock på "Andriod-sticka"

Inlägg av jhjelm »

Mycket intressant!

Väntar med spänning på mer info med vilka som fungerar och vad man behöver göra med dem. :)

Med vänlig hälsning, Jonas
AndersB

Inlägg av AndersB »

De "stickor" vi testat hittills är:
- MiniX NEO G4, MRClock fungerar fullt ut.
- Amerry Android Stick 1.0, saknar multicast!
- Amerry AM-Android02 Smart TV Android Stick 2.0, MRClock fungerar fullt ut.

Och den jag köpte själv:
- MK808B

Priset på dessa ligger på strax under 300:- för min (innan moms, ebay) och kring 500:- för de övriga inhandlade med moms på amazon.de .

De små datorerna kopplas till skärm med HDMI.
Wifi, Bluetooth, USB etc. finns för att ansluta till omvärlden.

Min tanke är att använda den mot en gammal VGA-skärm, eller ev. bygga ett "klocktorn" med tre VGA-skärmar.
Eftersom videoutgången är HDMI så måste den konverteras för de äldre skärmarna.
En enkel konverterar HDMI->VGA har beställts men inte kommit än.

Eftersom MRClock också kan agera server så kan en av "skärmarna" få fungera som server för hela systemet.
Det finns appar att ladda ner till sin telefon som då kan fjärrstyra android-stickan. Alltså kan servern ställas in och styras direkt från spelledarens telefon :)

mvh/anders
Mikael

Inlägg av Mikael »

här finns massor,priserna är oftast med frakt till sverige.har handlat flera gånger och allt fungerat felfritt.

http://www.aliexpress.com/item/MINIX-NE ... 95287.html
/Micke
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Hej Anders
Dax att lägga ut lämpligt material behov samt instruktion till oss, Halva-Datornördar.

/Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
AndersB

Inlägg av AndersB »

FreddePettersson skrev: Dax att lägga ut lämpligt material behov samt instruktion till oss, Halva-Datornördar.
Japp, kommer mer så fort jag kommer framåt i projektet.
Skall också bli grundlig artikel nånstans - här eller på annan lämplig plats.

Status just nu:

Android-stickan har ju HDMI-utgång och de skärmar jag tänkte använda kommer från "bra-att-ha-rummet" och har därmed enbart VGA-ingång.
Den HDMI->VGA som jag köpt hade fel hdmi-kontakt ( en fullstor) medan stickan hade en micro.
Alltså blir det till att vänta tills en ny HDMI->VGA dyker upp eller om jag råkar passera en butik som har micro-> normalHDMI...

Appen, MRClock, skall få ett par nya funktioner så att den kan starta direkt i klientmode och så att den kan autostarta när datorn slås på.
Tar väl någon vecka innan det kommer på plats.

mvh/anders
Qrt

Inlägg av Qrt »

Jag hoppas att ingen tänker sig något annat än centralur, alltså att en sticka/mikrodator styr alla skärmar. Klockor som går olika är ett otyg när man vill hinna med tåget. Fast för dem som kör epok I vore det ju helt verklighetstroget. Det skulle inte förvåna mig om man vid någon körning någonstans med strikt anno dazumal tema faktiskt har haft olika tid vid varje station.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Det stämmer bra att vi pratar om centralur. När vi pratar om "FastClock" så syftar vi på en specifik familj av program för snabbklocka, som bygger på en server och ett antal olika klienter. Vi har för närvarande stöd för Windows, Linux, Mac, Android och iPhone/iPad.

Med vänlig hälsning
Daniel
Lokstallslasse

Inlägg av Lokstallslasse »

Nu när ämnet har kommit in på centralur/huvudur tycker jag att det blivit dags att efterlysa fungerande ”slav-/biur” i skala 1:87!
Vem av er duktiga elektronikkonstruktörer kan hitta någon form av minidisplay som kan utformas som en klocka i skala 1:87 och naturligtvis helst kunna belysas bakifrån? Lämplig storlek på sådana ur är ca 15 mm i diameter!
Jag har i flera år velat ha fungerande ur i första hand på min stationsbyggnad och kyrka i stadsmiljön runt min station Larsaryd. Mina funderingar har hittills gått ut på att slakta lämpliga qvartsdamur och på något sätt kunna koppla ihop dem så att de visat samma tid.
Redan första gången vi (MMM) hade ett ur projicerat på stalldörren på Jvm dök längtan upp att kunna ha ”centralstyrda” snabbur på dessa byggnader.
Tänk att kunna ha "rätt tid" mitt framför ögonen när man kör eller är tågklarerare på stationen i fråga.

Någon av herrarna som har något förslag till en lösning på mitt ”problem”?
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Om klockan sitter på väggen och du accepterar att "skärmen" sitter en bit in, och om du kan dölja en stor skärm, så kan du prova en sån här:
http://www.electrokit.com/2-4-tft-lcd-t ... uino.49420

Du får komplettera med ett lämpligt Arduino-kort. Skärmen är 60 x 50 mm stor, så det är bara en liten del av skärmen som används, men kan du sätta skärmen mot innerväggen på stationshuset och ha hål genom väggen vid klockan så borde det kunna funka. En uppskattning är att du får en upplösning på 75 x 75 pixlar (75 pixlar i diameter), vilket borde räcka.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"