Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av fs_toni »

AndersB skrev: När vi kör med danskar eller i europa så är det också internationella tåg som slås ihop och tas isär.
Dock har aldrig personvagnarna haft vagnskort vilket innebär att det är lite slumpmässigt t.ex. vilken vagn som blir den som går över till det internationella persontåget. Vagnskort med beskrivning hur vagnen ska användas hade nog varit en stor förbättring.

mvh/anders
När man åkte tåg på kontinenten på 80-talet så var det vanligt att ett långt persontåg med 15 vagnar innehöll t ex de 5 första vagnarna till Rom, de 5 mellersta till Venedig, de 5 sista till Nice eller något sådant. Så gick tåget från Munchen och över Alperna och i Bologna eller annan station så kopplade man på av ett antal vagnar.

Typ att tre tåg kommer in till knut-station med vardera 15 vagnar från Paris, Munchen, Milano. Sen rangerar man om och pusslar ihop så att tre tåg går ut till Rom, Venedig, Nice, men man har flyttat runt ett antal vagnar så att du kan åka Milano-Venedig, Munchen-Venedig, Paris-Venedig - och detta pusslas ihop till ett tåg med vagnar från alla tre ställen.
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AiR »

Det verkar i alla fall finnas ett visst intresse. Min poäng var:
- ytterligare växling men annan typ av styrning: vagnssedel istf fraktsedel (exempel verkar finnas enligt Erik)
- en ny funktion: växla personvagnar på en bangård enligt beställningslista
- direktvagnar som byter tåg: har provats i flera olika former inom modulsyd och med SkanskaN
- en bangård fylld med personvagnar :o) ger överdådiga bilder... (H0-bangårdar i Sverige: minst fyra stycken varav minst två med möjlighet till utdragsspår)

Sedan får man nog ge fantasin lite spelrum - banan får vara fiktiv där rälsbussarna inte tagit över utan enstaka vagnar skall iväg till olika lokala mål. Växlarna är respekterade högpresterande arbetslag som gillar att koppla ihop nya tåg även under dagen. Trafiken kryddas med telegram "särskilt permitenttåg körs mellan Fånhed och Klagomåla" "kungabesök i Torrholm, extratåg prioriteras" "olycka i Fjärrboda kräver att vagnar omprioriteras för att ersätta materiel tagen ur drift".

Den drivne spelledaren skulle också kunna ta vagnar ur trafik på natten, varefter växlarna på bangården får skyffla runt även de "fasta vagnssätten". Tänk röd lapp med texten "Extra städning" (huligan) eller "Trasig värmeledning" eller "Hjulplatta". Då far man byta ut dem för att få rätt tåg enligt beställning: en lista på tågsammansättningen och ett antal vagnssedlar som skall sättas ut.

Som trafikspelskonstruktör skulle jag tycka att detta var roligt! Frågan är om det är kul att köra? Frågan är om det görs separat från godsspelet, i samarbeten med eller som en enhet.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av LLJ »

Min uppfattning, grundad på att ha gjort ett antal trafikspel, är att någon/några planerar vilka tåg som skall gå (både person och godståg).
Den exakta tågsammansättningen för persontågen kan någon annan bestämma, bara tågen uppfyller tanken bakom trafiken (t.ex. var vagnar skall bytas, i vilka tåg det skall gå med sovvagn etc.).

Godsfrakterna får varje modulägare med godskunder ordna med, så det slipper trafikspelskonstruktörerna.

/Lars
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av Lokstallslasse »

Under första halvan av 80-talet var jag ”utlånad” som konsult till ASEA Atom i Västerås för kabelprojektering till kärnkraftverken i Forsmark och Oskarshamn. Eftersom jag då bodde i Västerås under veckorna hände det att jag vandrade ner till stationen för att ”titta tåg”.
Speciellt intressant var det att titta på nattåget från Stockholm till Göteborg som jag själv ibland åkte med från Stockholm till Västerås. Tåget hade uppehåll i Västerås strax före midnatt.
Det intressanta ur trafikspelssynpunkt var att tåget, som jag minns det, från Stockholm bestod av två postvagnar ett antal sovvagnar och två sittvagnar allt draget av ett Rc-lok.
I Västerås kopplades den första post- alt. resgodsvagnen av och växlades undan av tågets eget Rc-lok samtidigt som ett radiostyrt växellok (Ub/Ue) dök upp mot tågets bakre ände och växlade undan de två sittvagnarna som bara gick med mellan Stockholm C och Västerås C. Under tiden växlingen skedde lastades post ombord på den kvarvarande postvagnen från postbilar som kört upp på perrongen innan tåget anlände.
Så visst kan man ordna verklighetstrogna trafikspel även med person tåg. Sovvagnar brukade ju även kopplas till och från vid olika stationer under nattens gång. Jag tror dock att det inte gällde detta tåg.

Det var mer liv i tågtrafiken på den tiden!

Så fram för trafikspel med både gods-, person- och blandadetåg!
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AndersB »

En "scen" jag skulle vilja ha med någon gång är den direktsovvagn som gick Landskrona-Stockholm och som drogs sträckan Landskrona och Malmö (eller var det Lund) av en X7 motorvagn :shock:
Måste bara få färdigt en X7'a...
mvh/anders
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av daniel »

Jag har inte läst hela tråden, men Växjö har varit inblandad i diverse intressanta upplägg de senaste decennierna:

*) Lokdragna snälltåg Stockholm-Malmö med direktvagn till Kalmar
*) X2000 mellan Göteborg och Kalmar
*) Pågatåg Växjö-Hässleholm
*) Krösatåg Växjö-Värnamo-Jönköping
*) Krösatåg Växjö-Alvesta-Nässjö

Dessutom kommer Kalmar Veterantåg körande med jämna mellanrum och Svenska motorvagnsklubben kan man lätt låta göra utflykter med Y6-rälsbussar. Och Nässjö järnvägsmuseum har Rapid-lok med 60-talsvagnar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av Eke »

daniel skrev:Jag har inte läst hela tråden, men Växjö har varit inblandad i diverse intressanta upplägg de senaste decennierna:

*) Lokdragna snälltåg Stockholm-Malmö med direktvagn till Kalmar
*) X2000 mellan Göteborg och Kalmar
*) Pågatåg Växjö-Hässleholm
*) Krösatåg Växjö-Värnamo-Jönköping
*) Krösatåg Växjö-Alvesta-Nässjö

Dessutom kommer Kalmar Veterantåg körande med jämna mellanrum och Svenska motorvagnsklubben kan man lätt låta göra utflykter med Y6-rälsbussar. Och Nässjö järnvägsmuseum har Rapid-lok med 60-talsvagnar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Direktvagnen till Kalmar har jag gått och grunnat på en tid, funderar på att modernisera min gamla Limavagn med nya fönster, koppel och hjul! Kunde bli en trevlig "Kalmarvagn"

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av AiR »

Kul om Västerås Lasse, precis den typ av aktivitet som förekom innan lastbilarna tog över allt.

Kalmar ja!

När jag var liten, säg 1970, så åkte vi från Västerås till Kalmar. Någon gång minns jag att man växlades ur det stora tåget (troligen Alvesta) och sedan fortsatte vi mot Kalmar. Någonstans på vägen (Emmaboda) delades tåget igen, nu mot Karlskrona(?) och Kalmar. Kan det stämma?

Det är denna trafik med 60-talsvagnar, D-lok och Rc-lok som man skulle kunna fantisera kring. Och på en sådan bana som är Svensklik men inte SJ, så kan vi utöka vårt trafikantunderlag och köra fler persontåg... Säg att Nävhyttan inte är ett stålverk utan en bangård utanför t.ex. Malmstad eller Rakvattnet, 10 spår och 3-4 långa perrongspår. Lefiboda kan, som någon påpekade, själv vara denna knutpunkt.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av daniel »

Det har varit många tåg som har delat sig i Emmaboda för färd mot Kalmar resp. Karlskrona, så det stämmer säkert.

Bl a har SJ kört X31 mellan Göteborg/Malmö och Kalmar/Karlskrona. Dvs man har två tågsätt som körs tillsamman Alvesta<->Emmaboda, men var för sig resten av linjen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Nästa trafikspel - PERSONTÅG!

Inlägg av FredrikB »

daniel skrev:Bl a har SJ kört X31 mellan Göteborg/Malmö och Kalmar/Karlskrona. Dvs man har två tågsätt som körs tillsamman Alvesta<->Emmaboda, men var för sig resten av linjen.
Något OT: Detta upplägg gjorde det möjligt att resa Göteborg-Karlskrona, vilket en kompis ofta utnyttjade. Krävdes dock att man hade sinnesnärvaro nog att byta plats från det ena till det andra tågsättet någonstans på vägen mellan Alvesta och Emmaboda, annars slutade det i tårar.

Mvh

Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"