När man åkte tåg på kontinenten på 80-talet så var det vanligt att ett långt persontåg med 15 vagnar innehöll t ex de 5 första vagnarna till Rom, de 5 mellersta till Venedig, de 5 sista till Nice eller något sådant. Så gick tåget från Munchen och över Alperna och i Bologna eller annan station så kopplade man på av ett antal vagnar.AndersB skrev: När vi kör med danskar eller i europa så är det också internationella tåg som slås ihop och tas isär.
Dock har aldrig personvagnarna haft vagnskort vilket innebär att det är lite slumpmässigt t.ex. vilken vagn som blir den som går över till det internationella persontåget. Vagnskort med beskrivning hur vagnen ska användas hade nog varit en stor förbättring.
mvh/anders
Typ att tre tåg kommer in till knut-station med vardera 15 vagnar från Paris, Munchen, Milano. Sen rangerar man om och pusslar ihop så att tre tåg går ut till Rom, Venedig, Nice, men man har flyttat runt ett antal vagnar så att du kan åka Milano-Venedig, Munchen-Venedig, Paris-Venedig - och detta pusslas ihop till ett tåg med vagnar från alla tre ställen.