Sida 1 av 1

LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-13, 06:47
av daniel
Vad räknas som rakspår resp. kurvspår på LocoNet när man skickar kommandona throw resp. catch för att lägga om en växel?

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-13, 07:13
av Fredman
-

Re: LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-13, 07:44
av AndersB
Morrn,

C - "Closed", spåret ligger rakt, "1" i loconet-meddelandet,
T - "Thrown", spåret ligger avvikande, "0" i loconet-meddelandet.

mvh/anders

Re: LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-13, 19:06
av daniel
Tackar. Jag har nu så smått börjat programmera Android med förhoppningen att kunna styra hemmabanan från surfplattan. Men det är mycket kvar, inte minst att bygga banan... :-)

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-13, 21:30
av JanFrelin
Closed= normalläge behöver inte vara rakspår. Det beror på hur bangården är planerad.

Re: LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-18, 15:16
av daniel
Tack för svaren. Nu har jag fått mitt program att styra växeln.

I kommandot "Request switch" (0xB0) är det tre parametrar: address, on och dir. Vad betyder "on" och när används det? Zephyren har on = 1.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: LocoNet throw/catch

Postat: 2014-04-18, 23:36
av Nicke
On aktiverar utgången till växelmotorn, off avaktiverar.

Jag vet inte om alla digitalcentraler använder "off" (alltså on=0) men IBn skickar on=1 när man trycker ner en växelknapp och on=0 när man släpper knappen.
Detta är praktiskt om man vill styra en avkopplingsskena, som då är aktiv så länge man håller ner knappen.
Vissa växeldekodrar (t.ex. många som styr servon) verkar inte bry sig om on=0 utan avslutar själv rörelsen när växeln är omlagd.