Roco Da, problem

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Roco Da, problem

Inlägg av StaffanWiman »

Innehåll flyttat från en "allmän tråd".
ett lok som inte fungerade på DT i år: Jag hade med fem lok. Fyra gick bra men det femte - Rocos Da-lok stannade, startade inte och var omöjligt att köra långsamt med. Det gick så dåligt att jag gav upp och plockade ner det igen. Kort sagt betedde det sig som om hjulen varit väldigt skitiga. Nu var de inte det, så jag tänkte att det var något annat strömupptagningsfel. När jag kom hem satte jag det på rälsen för att testa innan jag började felsökningen - och det gick perfekt.
Möjliga orsaker: Väldigt mycket svagare ström på en stor anläggning? En dekoder som inte fungerar som den ska?
Jag kollade, och det sitter en Lenz silver i den. Jag har tidigare haft problem med en sådan, men då skenade loket i stället.

Är det fler än jag som hade sådana problem på DT i år? Vi hade ju ett nytt system.
En länk till en tråd på Stinsen som avhandlat problem med Da loket som påminner om det du beskriver.
http://www.stinsensforum.se/dalig-konta ... 05-20.html
Jag har tidigare haft problem med ett lok som fungerade felfritt hemma men som var omöjligt på större anläggningar. Där hjälpte det att byta till en ESU-dekoder i stället för Lenz silver.

Ett litet strömupptagningsproblem är att det stannar vid långsam körning genom en del växlar med isolerat hjärtstycke, vilket är konstigt för ett lok med strömupptagning på så många axlar. Men sådana växlar förekommer ju inte på modulträffar.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Roco Da, problem

Inlägg av daniel »

Har loket verkligen strömupptagning på samtliga axlar? Om det får problem i växlar med isolerat hjärtstycke så tyder det på att loket inte har det. Det kan t ex vara så att strömupptagningsblecket som ligger emot hjulet inte är spänt utan att det är glapp mellan strömupptagningsbleck och hjulet, och då har man ju problem redan där. Det kan också vara fråga om en dålig lödning någonstans som ger problem.

Observera att jag inte har något Roco Da-lok och kan inte uttala mig i det specifika fallet, men jag har haft det problemet med andra lok.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Roco Da, problem

Inlägg av daniel »

Rättad länk i Staffans inlägg ovan:
http://www.stinsensforum.se/dalig-konta ... 05-20.html

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"