I vårat fall är det ju bra om planlagda Vutar finns i grafen då vi nästan alltid är "första dagen på jobbet" och lite ovana, men hur är det i den stora världen utanför 1:87 där vi "bor"? Finns vutar med på riktiga grafar i 1:1-världen?
År 2005 gick det ett tåg Alvesta -> Räppe -> Växjö och Växjö -> Räppe -> Alvesta. Om jag kommer ihåg rätt så var det en VUT som var inlagd i grafen. Bilden är på det tåget.
Mvh Daniel
Bilagor
Bild_till_forumet.jpg (147.17 KiB) Visad 4006 gånger
Mitt i trafikdiskussionerna så vill jag passa på att nerätta om lokalerna vi ska vara i till kommande helg, "DT-helgen".
Jag besökte Spinnet i helgen och då skulle de precis lägga på golvbehandling med "dammbindande lack", någon sorts medel som binder ytskiktet på betonggolvet så det inte ska damma så illa.
Hela lokalen är nu iordninggjord, man har sanerat bort onödiga elledningar och ventialtionstrummor och städat av väggar och tak, tom målat väggarna upp till "ordinarie takhöjd", dvs ca 2.5 meter upp. Alla lysrör funkar (utom 3, märks knappt...) och hela golvet är iordninggjort och känns vädigt jämt även om det finns lite ojämheter. Dock inga som inte ska kunna lösas med den justermån vi ska ha på modulerna.
Jag måste säga att jag blev oerhört positivt överraskad när jag klev in där i helgen och såg vad de hade gjort, de överträffade mina förväntningar rejält!
De kör nu ett "värmetest" och jobbar med att få upp värmen i lokalen, som back-up kan det dyka upp en "gasolfläkt" för att kcika in de sista graderna. Vi har satt krav på "ordinarie temepratur för verkstadslokal" och jag tror det ska vara 18-20 grader, "runt 19" har jag för mig Fredde nämnde... Vi får vara beredda på att det under öppnahuset kommer att kunna dra ut lite värme kring dörrar och andra öppningar men vi får hoppas på solsken så det värmer under dagen! Vore väl dags med vårväder på Dream-track efter tidigare års köldknäppar, rentav snöstormar...
Ska bli kul att träffa alla igen, gamla som nya! Andelen nya namn på listan i år är ganska stor, tyvärr har en del gamla trillat bort (högst tillfälligt hoppas jag!), vi är dock ungeför lika många som förr om åren, dvs "runt 70". Det bådar helt klart gott för framtiden för modulhobbyn!
Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
I skala 1:1 fanns både planlagda Vut:ar som fanns med i "grafen", men också tillfälliga som begärdes "vid behov". Till de senare kunde banarbeten eller hastigt påkomna transporter förekomma. Hur vut skulle begäras och genomföras finns reglerat i Säo. Numera heter det "Spärrfärd" i JTF:en.
PLj
Vut
Vill bara stämma in i att man bör lägga in alla typer av tågtrafik i grafen
Precis som någon skrev, vi är alla nya på jobbet och framför allt inte lika insatta i trafiken som er som gör trafikspelet.
Jag brukar jaga bl.a. LLJ om att undvika lägga in specialare som är lätt att glöma när det hetar till i trafiken
Gör man specialare, gör dom så tydliga man kan. Grafen, köruppdraget mm
Eke skrev:Containervagnar och ett passande modernt ellok som går bra kan jag ställa upp med!
Samt naturligtvis lite normala godsvagnar med vagnskort för godstrafiken!
Containervagnarna går väl i heltåg så vagnskortbehovet är väl inte så stort där misstänker jag!
Vi är väl många som vill bidra så i första hand tar jag bara med detta!
Mvh. Peter
Hej!
Låter som du har ett containertåg - vi behöver minst 3 set för att ha lite snurr på omloppen.
Bagagevagn till "Alfred Nobel" är inte helt fel. Kanske även ett lämlpigt lok?