Krokiga fortsättningen...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Bo Andersson »

Om du funderar på höjden på kontaktledningstråden.
Så är detta på dagens kontaktledningstolpar är 8100 - 9000mm hög och utliggaren ska vara monterad på en höjd på 5600mm över räl.
Fundamentet kan ha olika höjder beroende på terräng och mark förhållanden. 1500 - 4500mm till den lägre stolpen och 1000 - 5500mm till den längre.

Fundamenten står över marken med ca 300mm beroende på sluttning.

Höjden på tråden är då 64mm i H0.
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Tack för tipsen. Kommer att göra fundament som sitter ihop med brokanten. Annars kommer det för långt från rälsen tror jag.
Tompa
Inlägg: 2455
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Tompa »

MMM-3R normen har lite krav på stolparna.
Dom får inte stå närmare spåret än 26mm, räknat från spårmitten
Se 5.4 http://malarmodulmote.com/wp-content/up ... er-2.0.pdf
Tompa
Inlägg: 2455
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Tompa »

LarsRobert skrev:Ja det blir två stolpar. Ska fila till några fundament nu i veckan...
Jag har mina stolpar löstagbara, så dom inte skadas under banbygge och transport.
Entec Fundamenten tillåter det på ett bra sätt tycker jag.

Tråd: Ostkrokarna
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... =21&t=1122

Bild

Bild

Tråd: Skarpsväng
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... =21&t=1207

Bild

Bild
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Snygga moduler Tompa. Jag har läst de trådarna massor med gånger för inspiration. Har byggt mina moduler efter dina instruktioner. Har en färdig idé för hur jag ska fixa fundamenten och att de ska följa normen. Återstår att se om den funkar.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Bo Andersson »

LarsRobert skrev:Kom på i natt att jag inte har gjort några fundament för kontaktledningen på bron. Funderar vad som ser bäst ut? Att ha en stolpe på mitten eller en stolpe vid varje brofundament? Vad tycker ni? Jag lutar åt att ha två stolpar och att de sitter på vardera sidan om spåret. Blir då ungefär 45-50 cm i avstånd. Vill gärna få era åsikter i frågan.
Hej Lars R

Som jag kan se det så är bron rak, och då kan du följa de avstånd i löpande avstånd.
Fundamenten på bron är betongklackar som sitter på sidan av bron, är bron av annat material så görs en annan anordning.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av Bo Andersson »

Eke skrev:Korta inte av för mycket bara! Normen säger 69 mm men några mm extra är inte fel, själv kommer jag nog att försöka hålla mig 4-5 mm över normen om det funkar med stolparna! Entec-bryggor och stolpar är dyra så man vill ha lite marginal så dom inte rivs ner, på många lok ser det dessutom konstigt ut om strömavtagarna binds ner så det blir marginal till 69 mm då dom är byggda för att se bra ut när tråden hänger på 69 mm. Jag vet att det inte är skalenligt korrekt men jag tror att gamla NEM-normer spökar här på en del äldre modeller!

Med vänlig hälsning. Eke
Binds strömavtagaren i rätt höjd för att klara utliggarna så behöver detta inte skämma utseendet om man använder en flugbindningstråd 0.08mm grov.
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Blev lite gjort i dag också trots att jag skulle ta det lugnt. Svårt att låta bli när det är roligt. Sågade ur sargerna och målade. Nästa steg måste bli att lösa kabeldragningen från rälsen. Jag har en plan...
Akta. Nymålat.
Akta. Nymålat.
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av LarsRobert »

Nu har jag börjat sätta ihop bitarna. Det är nu det roliga börjar. Har limmat fast vägsnutten och skruvat fast bron. Nästa steg blir att limma fast murdelarna och få till diken. Kabeldragningen påbörjad men en del lödning kvar att göra. Får bli tisdagens jobb.
Bilagor
20160526_192347.jpg
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2088
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av stasv »

Riktigt stiligt bro- och vägbygge. Ses på tisdag igen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"