Station i kurva och kombiterminal
-
- Inlägg: 187
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Station i kurva och kombiterminal
Toni, nu har det gått en månad utan uppdatering. Jag är övertygad om att vi e flera som vill höra hur det går...
Dina Ivarben, är det standard 30x124cm ben?
Dina Ivarben, är det standard 30x124cm ben?
Re: Station i kurva och kombiterminal
April månad innebar 10 dagar i Mallorca för att komma igång med cykelsäsongen. Maj månad innebar start på projekt med ny trätrall på uteplatsen. Dessutom lite trädgårds/odlingsbestyr. Så lite stiltje har det varit med MJ...
Men visst har det gått framåt också: första modulen är faktiskt ”klar” nu i bemärkelsen körbar. All el-dragning tog tid och lödning har aldrig varit min starka sida så mycket möda har krävts med detta eftersom det ju är många växlar och många små snuttar räls däremellan som alla bör ha egen strömförsörjning.
Har nu monterat upp två moduler och kopplat ihop dem. Och jag måste säga att jag är SUPERNÖJD med hur väl det funkar! Det krävs ingen enda skruv för att sätta upp en benställning och det går på en minut. Och sen lägger man bara på modulen och höjdjusteringen är steglös smidig och exakt och kan utföras utan krypande hukande eller böjande på nolltid!
Ja det är standard Ivar ben från IKEA men jag har kortat dem några cm för att få till RÖK 130cm ihop med modulerna.
Sorry för felvända bilder men jag vet inte hur man i ett inlägg kan vända dem rätt...?
Men visst har det gått framåt också: första modulen är faktiskt ”klar” nu i bemärkelsen körbar. All el-dragning tog tid och lödning har aldrig varit min starka sida så mycket möda har krävts med detta eftersom det ju är många växlar och många små snuttar räls däremellan som alla bör ha egen strömförsörjning.
Har nu monterat upp två moduler och kopplat ihop dem. Och jag måste säga att jag är SUPERNÖJD med hur väl det funkar! Det krävs ingen enda skruv för att sätta upp en benställning och det går på en minut. Och sen lägger man bara på modulen och höjdjusteringen är steglös smidig och exakt och kan utföras utan krypande hukande eller böjande på nolltid!
Ja det är standard Ivar ben från IKEA men jag har kortat dem några cm för att få till RÖK 130cm ihop med modulerna.
Sorry för felvända bilder men jag vet inte hur man i ett inlägg kan vända dem rätt...?
Re: Station i kurva och kombiterminal
Gillar, kanon bra Toni
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Station i kurva och kombiterminal
Ser väldigt spännande ut!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
-
- Inlägg: 187
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Station i kurva och kombiterminal
Snyggt jobbat Toni, verkar riktigt smidigt och lovande.
Måste vara skönt att slippa huka och böja sig för att få rätt höjdjustering! Hur får du ihop benställningen utan en enda skruv? Du verkar ju ha både kryss stag och extra stag vid golvet?
Re: Station i kurva och kombiterminal
Poängen är att minimera tid och besvär vid nedmontering och uppsättning. Skruva tar tid. Och måste tajtas med verktyg. Och skruvar/muttar kan tappas bort. Alltså:Per Widell skrev: ↑2019-05-09, 11:21 Snyggt jobbat Toni, verkar riktigt smidigt och lovande.
Måste vara skönt att slippa huka och böja sig för att få rätt höjdjustering! Hur får du ihop benställningen utan en enda skruv? Du verkar ju ha både kryss stag och extra stag vid golvet?
Ta två ben-par och ställ upp med lagom avstånd. Stick in krysstagets ändbultar i förmarkerade hål på Ivar ben. Tryck fast bord mellan benen som "låser" krysstaget. Ta fram 4 Ivar-metallpluggar och en bräda med förborrade hål och tryck fast mellan ben-paren. Hela proceduren tar ca en minut.



Lägg på modulen (i förborrade hål) på gängstången ovanpå varje ben. Höjdjustera modulen med vingmutter. KLART!!
- benen har inga lösa skruvar och vingmutter/bricka/gängstång är integrerad i varje bens "topp" för höjdjustering av modul.
- krysstag har integrerad lång bult/mutter fast i varje ändpunkt som enkelt stoppas in i Ivar-benens hål. Krysstaget "låses" sedan fast med tryck mot benen genom att "krysset" ligger dikt an mot bordsskivan mitt i benen (se bilder).
- bordsskivan hängs på metallpluggar som med konstruktionslim är permanent fastsatta på aktuell höjd i Ivar-benen.
- för ytterligare stabilitet trycks en bräda med standard Ivar-metallpluggar fast mellan ben-paren.
-
- Inlägg: 187
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Station i kurva och kombiterminal
Supersmart Toni...
Re: Station i kurva och kombiterminal
Snyggt Toni! Ska snarast se hur jag kan tillämpa detta med krysstag och hylla på min Hfs.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: Station i kurva och kombiterminal
Det är ju lite handikappsanpassning över det hela och det är något som behövs, ingen blir ju yngre och det är jobbigt att krypa runt på golvet.
Jag funderar på om man kan använda samma lösning på pinnben om man sätter metallkors mellan dom?
Behövs nog metallkors mellan benen på båda håll, på djupet och på längden, fyra kors per modul, borde funka?
Man skulle ju kunna fästa korsen med bult och islagsmutter, med en skruvdragare går det fort.
Måste testa vid tillfälle, tack för inspirationen.
Ser fram mot att det hela blir körklart, jag är också sugen på lite modern trafik och kan nog bidra med ett gäng dubbelspåriga moduler med betongsyllar.
Jag funderar på om man kan använda samma lösning på pinnben om man sätter metallkors mellan dom?
Behövs nog metallkors mellan benen på båda håll, på djupet och på längden, fyra kors per modul, borde funka?
Man skulle ju kunna fästa korsen med bult och islagsmutter, med en skruvdragare går det fort.
Måste testa vid tillfälle, tack för inspirationen.
Ser fram mot att det hela blir körklart, jag är också sugen på lite modern trafik och kan nog bidra med ett gäng dubbelspåriga moduler med betongsyllar.