Bygge av MERG NB1B Booster

Allmäna diskussioner och information
AndersB

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av AndersB »

StefanFjällemark skrev:
AndersB skrev:Efter våra problem på DT (för ett drygt år sedan) så ville John fortsätta använda Z21. Han tog då och matade in boosterutgången från Z21 till en gammal Multimus-booster och använde istället Multimusboosterns spårutgång ut till boostrar och körhandtag. Detta gick utmärkt! Till skillnad från Z21 så har Roco's gamla multimus-booster mycket fin vågform på spårutgången (även under belastning)!
Jag har en hög "gamla" ROCO-boostrar som jag fått med på köpet när jag köpt MultiMaus körhantag på köpet, modellnummer 10761 och 10764.
  1. Kan någon av dessa användas ihop med Z21 enligt Johns modell?
  2. Funkar det i så fall både med 10761 och 10764?
Ja, troligen båda. Det var 10764 som John tog.
StefanFjällemark skrev: [*]Behöver boostern byggas om på något sätt eller kan den användas rakt av?
Tror svaret är "rakt av", men har inte testat själv.
John får svara på hur han gjorde.
StefanFjällemark skrev: [*]Räcker det med 1A strömadapter till ROCO-boostern för att driva 10 boostrar? [/list]
Ja, i det här fallet.
Man skall INTE använda Roco som booster med 1A i normala fall då kortslutningsskyddet antagligen inte funkar!
Men här sitter den vanliga RSCLD efter boostern som fördelare till boosterbussarna och då begränsar den strömmen.
Det är alltså den vanliga kopplingen med Z21 som det handlar om - "Z21 med spårutgång till RSCLD" men där Rocoboostern stoppas in så det blir "Z21 med boosterutgång till ROCOboostern och dess spårutgång till RSCLD".

mvh/anders
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud

Re: Bygge av MERG NB1B Booster

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag kan bekräfta att jag använde en ROCO 10764 från digital startsats.

OBS! Jag tryckte in en rödmålad RJ-kontakt utan sladd i uttagen för Master och Slave på 10764 för att påminna mig själv om att INTE koppla in en multimaus direkt i 10764. Om jag vill använda Multimaus så får jag använda uttaget på Z21 istället OBS!

* Man kopplar Z21 Booster Out till 10764's Booster Out. (Booster In och Booster Out på 10761 är parallellkopplade så det spelar ingen roll hur man kopplar där)

Det behövs alltså ingen modifiering av 10764/10761 för att använda den på detta sätt.

Även om jag bara har testat med 10764 så är jag rätt säker på att det även borde fungera rakt av med 10761 också.

/John
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"