Sida 6 av 12

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-01, 17:47
av FreddePettersson
@ bra Magnus , datorn änvänder vi, den har ju varit med förut

Ska jag beställa en RUT box till dig ? Kostar ca 120 kr

/fredrik

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-01, 18:18
av MarcusHorn
Gäller detta både H0 och N? Eller bara den ena? Förra året använde (väl?) H0 RUT etc men N-banan körde med Dect-telefoner.

Min station har i alla fall en inbyggd booster med tillhörande LocoNet-uttag. Dect-telefon har jag också, men ingen RUT-box (om jag behöver, vill säga...).

/Marcus, N-RE

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-01, 19:41
av AndersB
MarcusHorn skrev:Gäller detta både H0 och N? Eller bara den ena? Förra året använde (väl?) H0 RUT etc men N-banan körde med Dect-telefoner.

Min station har i alla fall en inbyggd booster med tillhörande LocoNet-uttag. Dect-telefon har jag också, men ingen RUT-box (om jag behöver, vill säga...).

/Marcus, N-RE
"The same procedure as every year" ;)
I N-RE är det telefonväxel med DECT som gäller. Som standard bör en station ha egen telefon men saknas det så finns det tillräckligt med telefoner i "växellådan".
De flesta stationer har egna boosters och några extra finns med så även det är under kontroll.

Vad gäller klocka så blir det dator, så samma gäller som Fredrik sa - har man en dator och/eller skärm att ta med så är det bra.
Androidtelefonerna kan förbereda med att ladda ned MRClock från "google play".

mvh/anders (Televerket/El N-RE)

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-02, 00:29
av MarcusHorn
Skönt att höra, Anders! Det kan lätt bli lite rörigt annars... :)

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-02, 10:33
av z750asn
Bärbar dator kan jag ta med mig.

RUT box beställd via mejl till Fredrik.

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-07, 01:34
av daniel
Dreamtracks hemsida är nu uppdaterad, bl a med säljarna på marknaden.

Ifall någon har missat det så slår Dreamtrack upp portarna på torsdag kl 13.00 och deltagare med moduler bör vara på plats senast 18.00.

Välkomna!

Mvh Daniel

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-08, 09:25
av LLJ
Glöm inte att boka digitaladresser ifall du kör H0, så slipper du krångla med det på plats på DreamTrack.
Redan bokade adresser finns listade här

/Lars

Dream-track 2013 Trafikspelet

Postat: 2013-03-08, 22:12
av UrbanJohansson
Hej Vänner!

Trafikspelsgruppen är inne på upploppet med sitt trafikspel.

Vi tänker oss banan från Norra Korpilombolo i norr till de bägge sydländska orterna Hallsberg resp Sydpolen.
På banan finns bl a:
- Leifboda som kommer att få spela rollen av ett regioncentrum liknande Linköping. Det är också den stationen som är navet i godstrafiken. Leifboda bör bemannas av 3 personer och ha ett eget växellok. Till Leifboda anländer och avgår 4 lokalgodståg varje vardag. Normalgodstågen stannar för vagnsutbyte. Alla resandetåg har trafikutbyte i leifboda.
- Bjästa, vår industriort med en stor träindustri. Bjästa påminner i mångt och mycket om Norrköping och bör bemannas av 3 personer samt ha eget växellok. Från Bjästa går det en hel del gods och stationen betjänas av främst motorvagnar/rälsbussar.
- Rakvattnet - den stora stationen ute på slätten - tankarna går till Mjölby med förgrening i 3 riktningar. Även Rakvattnet drar 3 personer och har full sysselsättning för eget växellok. Rakvattnet är även hemstation för 1 eller 2 motorvagnar typ Y. Rakvattnet är den stora stationen när det gäller persontrafik. 4 gånger om dagen strålar de stora persontågen samman här och vagnarna kopplas om för direkta resor mellan resp ändstation. Rakvattnet har även lite småindustri vara CCC är kronan i juvelen.

De mindre stationerna är bl a Fridfulla, Sågsten och Habbo med mindre trafik och där tågloket sköter växlingen på stationen.
Korsnäs med Ewing Oil och Godislagret är två andra industrikunder.

Nytt för i år är en sk kombiterminal och det är Fridfulla kommun som sattsar stort på att bli ett logistik-center. Vid Ekholmen har man byggt en ny driftplats. Terminalen är under uppbyggnad och trafiken dit sker med heltåg, både med containervagnar och sk piggy-backvagnar. Här är ett utmärkt tillfälle för den som vill lufta sina moderna tåg.

Trafikspelsgruppen räknar med ett behov av c:a
4 persontåg (Alfred Nobel, Lapplandspilen och 2 st dagsnälltåg) med personvagnar, gärna post- och resgodsdito.
Lok F, Da, Ra, Rc m fl + personvagnar av varierande typer
2 Motorvagnståg/rälsbussar av Y6-typ eller liknande -2 riktningsfordon.
4 Lokalgodståg - här hoppas jag vi tillsammans har lämpliga lok t ex T21 eller T43.
2 Normalgodståg - ett för genomgående trafik och ett för rena container- eller/och piggy-back-tåg. Moderna lok och dito boggievagnar.
Minst 3 växellok.
Givetvis kan vi tänka oss att en eller annan gammal trotjänare ryckt in för att "stötta upp".
Högkonjunkturen gör att vi kör med det som rullar, både i person- och godstågen.

Till det kommer möjligheten att köra med "egna" tåg i trafikspelet, det kan t ex vara den utrikiska tågklubben som gör en exotisk resa i "Ultima Thule" eller en nostalgi-resa med t ex SJK/BJs fl klubbar.

För trafikspelet gäller "standard-koppel av bygeltyp".
Fraktsedlar - varje station ansvarar själva för frakt-er/sedlar till eller från resp station.
Vagnskort - storlek A6 är att föredra, men vi har inget uttalat krav.

Vem tar med lok & vagnar?
Här hjälps vi åt och tar med det vi vill se på banan.

Ev frågor till undertecknad.

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-08, 22:57
av LLJ
Hur mycket utländska sov/liggvagnar behövs? Kan bidra med 3 st tyska liggvagnar.

Hur många uppsättningar behövs av containerheltåg? Längd?

/Lars

Re: Dream-track 2013

Postat: 2013-03-09, 11:06
av StaffanWiman
Brunt snälltåg med Da-lok kan jag ställa upp med. Ev även Ga-lok.

Godsvagnar har jag men ingen skrivare, så jag kan inte tillverka vagnskort. Men det brukar knappast vara brist på godsvagnar.

En grupp tyska tågentusiaster har lyckats komma över ett snälltåg från början av förra seklet och tagit sig ända till Sverige för att uppleva midnattssolen. Blir kanske inte som de tänkt sig så här i mitten av mars... Tåget har för övrigt en fin restaurangvagn men inga sovvagnar, så de måste stanna för övernattning då och då.

En fråga: Jag skulle ta med min "Kurva 1". Jag skulle föredra att ta med nr 2? Den har samma mått men har kik-skarvar, alltså inte kombi, så det går inte om anslutande kräver skarvjärn.

Staffan