Trådlösa körkontroller?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StefanFjällemark »

tthulesius skrev:En kontrollfråga. Pratar du om att köra xpressnet över ethernet från JMRI till Z21 här ?
Har du provat och kan säga att det fungerar stabilt, tillräckligt stabilt för en modulkörning ?
Det är ingen skillnad om man kör XpressNet eller LocoNet över Z21:ans protokoll för allt skickas som UDP. Roco:s egen app för iPhone/iPad och Android skickar och tar emot UDP, och det måste även andra programvaror göra. Jag har aldrig använt JMRI utan nördar med att skriva egen kod för att prata Z21, XpressNet och LocoNet för då fattar man verkligen hur det fungerar.

Min erfarenhet är att trådlösa körkontroller eller appar inte kan användas under trafikspel, då skall alla ha trådansluta körhandtag. Under fri körning är det ju lite mer upp till var och en. Men på DreamTrack måste man ansöka om att köra trådlöst även då, och det beror på att vi har annan programvara som kör mot Z21 som inte får störas ut av för många trådlösa. Men att ett par personer testar att köra trådlöst skall vi väl kunna klara av. Vi vill ju få lite mer praktisk erfarenhet med detta. En av nackdelarna med trådlös styrning mot Z21 är att tågen fortsätter köra även när kontrollen tappar kontakten med nätverket. Det är ju inte så bra.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

StefanFjällemark skrev: Min erfarenhet är att trådlösa körkontroller eller appar inte kan användas under trafikspel, då skall alla ha trådansluta körhandtag. Under fri körning är det ju lite mer upp till var och en. Men på DreamTrack måste man ansöka om att köra trådlöst även då, och det beror på att vi har annan programvara som kör mot Z21 som inte får störas ut av för många trådlösa. Men att ett par personer testar att köra trådlöst skall vi väl kunna klara av. Vi vill ju få lite mer praktisk erfarenhet med detta. En av nackdelarna med trådlös styrning mot Z21 är att tågen fortsätter köra även när kontrollen tappar kontakten med nätverket. Det är ju inte så bra.
Känns som att det är rimligt att man skall kunna köra trådlöst med god driftsäkerhet år 2016. Det finns ju uppenbara fördelar med att inte vara beronde av att ha en körkontroll utan tråd så att man hela tiden exempelvis kan följa sitt tåg och på så sätt kunna notera signalbilder längst vägen.

Finns det någon analys gjord kring varför trådlös körkontrol är instabil ?? Exvis:
är det så att kapaciteten i wifi är bristfällig p.g.a störningar / mycket trafik från andra brukare ? Om så är fallet så kan man ju begränsa trafiken och lägga trafiken på 5 Ghz istället för 2.4 Ghz bandet.
Att kapaciteten i snittet mellan wifi och controllern är en flaskhals

Min erfarenhet är att även trådade terminaler kan tappa kontakt med centralen.
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Roco:s egna appar som kör direkt mot Z21:an stoppar inte tåget om förbindelsen bryts, men både JMRI och mitt program WithrottleServer gör det. Om inte appen säger "Hej" inom ett visst antal sekunder stoppas tåget.

Om det finns ett behov att begränsa maximalt antal anslutna appar till WithrottleServer så är det enkelt att lägga till det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Ett problem med WiFi är på publik körning när en massa besökare kommer med telefoner med WiFi påslaget. Vilket innebär att allt kan fungera perfekt 9.45 innan publiken kommer men braka ihop 10.30 när det är fullt med folk.

Med vänlig hälsning
Daniel
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

daniel skrev:Ett problem med WiFi är på publik körning när en massa besökare kommer med telefoner med WiFi påslaget. Vilket innebär att allt kan fungera perfekt 9.45 innan publiken kommer men braka ihop 10.30 när det är fullt med folk.
Väl medveten om det Daniel.
Att ha wifi påslaget på telefonen drar till skillnad från blåtand väldans lite energi. Därför är wiffi på. Här behöver man se till så att wifi-accesspunkten som används för dom terminaler som skall skall köra trådlösa kontroller ligger på 5 Ghz-bandet och inte på 2.4 Ghz. På 5 Ghz finns det gott om lediga kanaler. Till skillnad från 2.4 Ghz som är obrukbart till våra behov.

Bra med "keep-alivefunktionen", synd att det inte finns i JMRI, och ej heller i trådade körkontroller ;-) . Borde vara "standard" kan tyckas.
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

JMRI har "keep-alive", men inte Z21.

Med vänlig hälsning
Daniel
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

Daniel
Du har så rätt. / Tilman
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StefanFjällemark »

Det verkar vara ett visst intresse för trådlösa kontroller. Det är ju händigt att bara gå bredvid och kunna ändra fart och funktioner utan att dra ur och sätta i sladdar.

Från diskussionen i denna tråd verkar det finnas personer som har idéer om hur man skall få detta med trådlös körning att fungera bättre. Det är flera saker som skall vara lösta:
  • Stabil trådlös kommunikation över WiFi.
  • Förstå eventuella begränsningar i centralen och kunna förhindra att prioriterade applikationer slås ut på grund av för många trådlösa. Z21 kan inte se skillnad på en servertjänst och en app.
  • Hantera nödstopp av tåget om det trådlösa hantaget/appen tappar kontakten.
Under DreamTrack kommer jag inte att tillåta trådlösa kontroller under pågående trafikspel på H0-2R. Hur man ställer sig till detta på de andra banorna vet jag inte. Däremot är jag öppen för att ni som har idéer som ni vill testa skall få möjlighet att göra detta på H0-2R-banan under tider då vi inte kör trafikspel. Testerna får genomföras i mån av tid och skall avtalas på förhand med elansvarig som också skall medverka för att utvärdera hur det fungerar.

Välkommen till DreamTrack ;)
https://dream-track.se
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StefanFjällemark »

Mekanoid skrev: När ett vanligt körhandtag tappar kontakten med nätverket, fortsätter tågen också att köra... Men då upplevs det konstigt nog inte som ett problem! ;)
Med kabel handtag vet du om sladden sitter i eller inte. Med trådlös vet du inte riktigt om du är ansluten eller inte, det tar en stund innan du inser att du tappat kontakten och att du kan inte påverka det, enda chansen att stoppa loket är att lyfta av det från spåret (för du står maktlös alldeles intill). Det är en rätt väsentlig skillnad. ;)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 791
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har kört trådlöst så ofta som det har gått. Tycker det ger en helt annan känsla än att vara tvungen att leta efter uttag hela tiden.
För några år sedan fungerade det ofta dåligt och jag behövde ha den trådbundna körkontrollen om halsen för säkerhets skull men numera (med undantag för på hobbymässan, men då var det ju en och annan besökare där) har det i regel fungerat väl så säkert som trådbundet just därför att man kan vara mycket närmare sitt lok och övervaka det hela tiden.
Staffan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"