Trådlös körkontroll
Re: Trådlös körkontroll
Det är inga problem om dekodern använder 128 fartsteg. Det jag menar är att körkontrollen inte vet hur många fartsteg dekodern har, utan alltid har hastighet 0-99.
Här kommer en uppdaterad skiss enligt önskemål. Jag lade till en batterisymbol också som visar hur mycket batteri det är kvar, det kan vara bra att enkelt kunna se om batteriet håller på att ta slut. "0" är F0, 87 är hastigheten.
Med vänlig hälsning
Daniel
Här kommer en uppdaterad skiss enligt önskemål. Jag lade till en batterisymbol också som visar hur mycket batteri det är kvar, det kan vara bra att enkelt kunna se om batteriet håller på att ta slut. "0" är F0, 87 är hastigheten.
Med vänlig hälsning
Daniel
Satt kvar på jobbet en stund och ritade upp en display som jag tror skulle funka!
Det är inte mycket plats upptäckte jag om allt ska med!
Funktionerna gjorde jag så att en rad med siffror 1 - 10 som är tända hela tiden och sedan tre rader med små "pixelkluttar" under som symboliserar alla 28 funktioner och som blir större när dom är aktiva.
F0 är strålkastaren uppe i hörnet.
Körsteg mellan pilarna och lokadress och batteristatus längst ner.
Bifogar två bilder, en liten i normal storlek samt en stor för pixeldetaljerna!
Mvh. Eke
Det är inte mycket plats upptäckte jag om allt ska med!
Funktionerna gjorde jag så att en rad med siffror 1 - 10 som är tända hela tiden och sedan tre rader med små "pixelkluttar" under som symboliserar alla 28 funktioner och som blir större när dom är aktiva.
F0 är strålkastaren uppe i hörnet.
Körsteg mellan pilarna och lokadress och batteristatus längst ner.
Bifogar två bilder, en liten i normal storlek samt en stor för pixeldetaljerna!
Mvh. Eke
- Bilagor
-
- Display trådlöst körhandtag liten.PNG (3.74 KiB) Visad 3492 gånger
-
- Display trådlöst körhandtag stor.pdf
- (38.32 KiB) Nerladdad 204 gånger
Hmm....det var ju lite tråkigt, man är ju så ikörd på 128 steg att åtminstone jag tänker lite i den termen ibland när man sätter hastigheten om man är van vid loket.daniel skrev: En parentes är att jag har för mig att JMRI arbetar med hastighetsstegen 0 - 99, vilket gör att även körkontrollen behöver göra det. Men kör man med 28 hastighetsteg på loket bör inte det vara något problem.
Skulle man inte kunna skala om 0-99 till 0-128 i körhandtaget?
Så gör vi på jobbet när vi anpassar ett värde från en givare för att det ska kunna visas på ett förståeligt sätt på förarskärmen.
Mvh. Eke
Glömde det där med klockan, skulle man inte kunna ha det så att menyknappen har dubbel funktion?
Ett snabbt tryck så visas klockan 4-5 sekunder med stora siffror på hela displayen, men hållar man in menyknappen lite längre så kommer man till menyn!
Mvh. Eke
Ett snabbt tryck så visas klockan 4-5 sekunder med stora siffror på hela displayen, men hållar man in menyknappen lite längre så kommer man till menyn!
Mvh. Eke
Snyggt! 
Det kan jag implementera utan större problem.
1234 till höger om loket antar jag är lokadressen? Är de 10 pluttarna under batteriet visning av batterinivå?
Angående körstegen så går det att lägga in en funktion för att skala om till 128 fartsteg. Det är en sån sak man skulle kunna göra konfigurerbart via menyn.
Med vänlig hälsning
Daniel

Det kan jag implementera utan större problem.
1234 till höger om loket antar jag är lokadressen? Är de 10 pluttarna under batteriet visning av batterinivå?
Angående körstegen så går det att lägga in en funktion för att skala om till 128 fartsteg. Det är en sån sak man skulle kunna göra konfigurerbart via menyn.
Med vänlig hälsning
Daniel
Ja. Och det minskar risken att man oavsiktligt råkar komma in i menyn.Eke skrev:Glömde det där med klockan, skulle man inte kunna ha det så att menyknappen har dubbel funktion?
Med vänlig hälsning
Daniel
En liten undran: Varför har F0 fått extra symbol/extra stor plats? Det är ju den funktion till skillnad från de flesta andra som man normalt direkt kan se på loket om den är på eller inte.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
F0 passar ju inte in i Ekes schema.
Man tänder och släcker ju också lyset för att kolla att man har kontakt med loket eller vilket lok man har kontakt med.
Staffan
Man tänder och släcker ju också lyset för att kolla att man har kontakt med loket eller vilket lok man har kontakt med.
Staffan
Som Staffan skrev nedan så är det svårt att finna en logisk plats för F0 bland dom övriga funktionsindikatorerna, dessutom har nog dom flesta andra körhandtag också någon speciell hantering av just F0 och ofta med en lampsymbol!LLJ skrev:En liten undran: Varför har F0 fått extra symbol/extra stor plats? Det är ju den funktion till skillnad från de flesta andra som man normalt direkt kan se på loket om den är på eller inte.
/Lars
T.ex. LH100, Multimaus, Märklin m.fl. så jag tycker det känns helt normalt.
Dessutom, även om man kan se på loket att lyset är på så kan det vara bra att se på körhandtaget vad som är aktivt när man har problem med strömavtagningen. Annars kanske man står och petar på ett felfritt lok med lyset avstängt!

Mvh. Eke
Ja, fast det kanske inte blev helt solklart!daniel skrev:Snyggt!
Är de 10 pluttarna under batteriet visning av batterinivå?
Sneglade på min mobil nu och där ser det bättre ut, några segment i batterisymbolen som lyser upp ju bättre laddat batteriet är samt även en procentangivelse bredvid!
Kan fixa till en sådan ändring i kväll!
Mvh. Eke