Trådlösa körkontroller?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av Eke »

Vi kan väl testa på DT16?
Vi kan nog skramla ihop några telefonägare som vill testa lite! Kanske kan man vara fler än tio totalt men bara tio samtidigt?
Vet inte så mycket om detta men det är bra att få visshet om hur det är!

Med vänlig hälsning.
Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av LLJ »

Kan ju vara så enkelt att det handlar om hur mycket minne det finns tillgängligt i Z21. Antar att det går åt en del RAM vid TCP/IP trafik om man skall hålla ordning på många anslutningar samtidigt?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Det är "billigare" att hålla sessionen öppen än att öppna/stänga hela tiden om man kör TCP/IP. Med UDP är det en annan femma, men jag tror inte körkontrollerna kör UDP.

Att routern skulle vara begränsningen har jag svårt att tro.

Men det bästa är nog att inte spekulera utan att Eke frågar Roco om begränsningen och om det går att öka den.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 378
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av pcederstrand »

är väl skillnad om du kör en "roco" app mot Z21 för då lär du ha begränsningen där (troligt 10 då)
men kör du en jmri app så kör den mot jmri och det är jmri som sedan kör mot Z21 vilket borde ge "obegränsat antal"
eller
mvh /peterc
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Låter rimligt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StefanFjällemark »

All nätverkskommunikation med Z21 sker med UDP, även telefonapparna. Finns ingen stöd för TCP i Z21. Jag har implementerat större delen av protokollet som klient till Z21 så jag borde veta. Z21 håller en lista på aktiva UDP-klienter för att kunna replikera händelser till dessa klienter.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

På JMRI:s hemsida http://jmri.org/help/en/html/hardware/r ... ndex.shtml
står det att man kör Xpressnet over ethernet mellan JMRI och Z21...

Vad innebär det avseende hantering av körkontrolladresser och kanske framförallt, hur många körkontroller ( trådlösa ) skall man kunna använda ?
/ Tilman
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Om frågan gäller Withrottle (för iPhone/iPad) och Engine Driver (för Android) så är mitt förslag att köra WithrottleServer istället. Anledningen är att det finns ett problem som gör att Z21:an ibland går in i programmeringsläge när man kör Withrottle via JMRI till Z21:an. Och ingen verkar riktigt ha koll på varför.

WithrottleServer, som jag har skapat, är inte testat än, men det beror på att jag inte har någon Z21:a att testa med och ingen av dem som har en Z21:a har haft tid att testa. Men om MMM är intresserade av att köra Withrottle mot Z21:an och bestämmer er för att prova mitt program så kan jag förmodligen åtgärda eventuella buggar ganska enkelt. Att åtgärda buggar i JMRI är mycket svårare.

Mitt program använder förvisso LocoNet istället för XpressNet för att prata med Z21:an, men det har ingen större betydelse.

På frågan hur många Withrottle-klienter som mitt program kan hantera så vet vi inte det än eftersom programmet inte är testat, men det borde vara ett betydande antal. Körkontrolladresser används inte alls.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StefanFjällemark »

tthulesius skrev:På JMRI:s hemsida http://jmri.org/help/en/html/hardware/r ... ndex.shtml
står det att man kör Xpressnet over ethernet mellan JMRI och Z21...
Vad innebär det avseende hantering av körkontrolladresser och kanske framförallt, hur många körkontroller ( trådlösa ) skall man kunna använda ?
Det är så man kommunicerar med Z21:an från programvaror. Z21 har ett egen protokoll med olika meddelanden. I en typ av meddelande kan man skicka XpressNet-meddelanden inuti, och på samma sätt ett annan meddelande för att skicka LocoNet-meddelande inuti. Se det som att Z21:an har sina egna kuvert men innehållet kan vara LocoNet eller XpressNet. Andra centraler kan ha andra sätt att kommunicera. Det finns inga körkontrolladresser när man pratar över IP med Z21. Adresserna behövs endast när körkontroller ansluts till LocoNet eller XpressNet kablarna direkt.

Angående antal trådlösa kontroller så har jag ställt frågan direkt till Roco, och dom svarar att det inte finns någon hårdkodad övre gräns för antalet, men att minnet inte räcker till hur många som helst. För att komma förbi denna begränsning har jag testat med att sätta en dator med ett eget routing-program mellan Z21 och de trådlösa kontrollerna, så att Z21 uppfattar alla trådlösa som en enda anslutning. Det verkar fungera. Det är också en bra lösning om man inte vill tillåta trådlösa kontroller vid vissa tillfällen, då stänger man av programmet i datorn.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

StefanFjällemark skrev:
tthulesius skrev:På JMRI:s hemsida http://jmri.org/help/en/html/hardware/r ... ndex.shtml
står det att man kör Xpressnet over ethernet mellan JMRI och Z21...
Vad innebär det avseende hantering av körkontrolladresser och kanske framförallt, hur många körkontroller ( trådlösa ) skall man kunna använda ?
Det är så man kommunicerar med Z21:an från programvaror. Z21 har ett egen protokoll med olika meddelanden. I en typ av meddelande kan man skicka XpressNet-meddelanden inuti, och på samma sätt ett annan meddelande för att skicka LocoNet-meddelande inuti. Se det som att Z21:an har sina egna kuvert men innehållet kan vara LocoNet eller XpressNet. Andra centraler kan ha andra sätt att kommunicera. Det finns inga körkontrolladresser när man pratar över IP med Z21. Adresserna behövs endast när körkontroller ansluts till LocoNet eller XpressNet kablarna direkt.
En kontrollfråga. Pratar du om att köra xpressnet över ethernet från JMRI till Z21 här ?
Har du provat och kan säga att det fungerar stabilt, tillräckligt stabilt för en modulkörning ?

/ Tilman
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"