Re: Spåravstånd - dubbelspår
Postat: 2015-09-09, 22:48
MMM hänvisar i sin standard 2.0 och 2.1 till NEM, se § 5:7. Då MMM, mig veterligen, inte har någon hänvisning till fordonens största mått (längd, bredd och profil) är det rimligt att anta att det är NEM man ska förhålla sig till.LLJ skrev:Räcker det inte att välja någon av de som vi redan använder, dvs MMM eller FREMO H0-RE?UrbanJohansson skrev: Om det nu är fel på NEM-normerna kanske vi ska undersöka vad andra modulklubbar har för normer/standarder på rullande och avstånd till fasta sidohinder?
/Lars
Intressant!daniel skrev:Jag är inte riktigt med på hur du räknar men så här ser jag på saken.UrbanJohansson skrev:Beroende på vilket boggietappavstånd (förutsatt att boggien är symetrisk) får jag en tangeringspunkt på vagnar i grupp C (förebildsmässig max 27.2 m längd över buffertar och boggietappavstånd på c:a 19,5 m, H0 motsvarande 313 resp 224 mm ) vid radier straxt under 1200mm.
...
Not. avrundat till jämna mm.
...
Avståndet från yttre spåret till mittpunkten mellan spåren är 46/2 = 23 mm. Eftersom avståndet från yttre spåret till Reginans innerkant är 24,71 mm och avståndet från yttre spåret till mittpunkten mellan spåren är 23 mm saknas alltså 1,71 mm. Så den yttre Reginan skär in det inre spårets utrymme.
Här har uppenbarligen MOROP gjort en tankevurpa när de räknade på fordon i grupp C.
Yttre spåret radie 1223
Inre spåret radie 1177
Räknar man med maxmåttet (NEM301) så blir det garanterat oväntade stopp vid möten!
Jag utgick från kordan (ytterkurvan) resp sekanten (innerkurvan) när jag tog fram svepareans yttermått - du har använt en annan metod och jag tror att felen mellan våra beräkningar mest skiljer pga avrundningsfel. Normalt så är yttre sveparean mindre än den inre sveparean just pga att boggierna sitter i ytterändarna på fordonen. Din skiss är lite trevligare än mitt räknande på papper...
Nu tror jag inte någon bygger skalenligt svenskt dubbelspår med c/c 46 och så snäv radie som 1200 mm - men det kan vara värt att uppmärksamma.
MMM har minimiradie 1 000 mm, på stationer 800 mm.
FREMO har motsvarande minimiradier på dubbelspår 3 000 på linje och 2 000 på stationer (eg växlar).
Vi har även del 2 kvar att beräkna, dvs hur stor bör "frigången" / "säkerhetsmarginalen" vara.
På rakspår gäller NEM
102 fria rummet, fritt utrymmen längs banan. Bredd 48 mm.
301 max lastprofil, dvs hur brett/stort fordon får vara. Bredd 40 mm.
Toleransen är då 4 mm.
Spårvidd NEM 010
Vi har glapp i hjul mot räl NEM 310,
Glapp i lager NEM 313 eller 314
Räcker 4 mm "säkerhetsmarginal"? Av egen erfarenhet från bl a Dreamtrack så vet vi att man får problem med låga plattforma (B3 och H1-måtten).