Sida 5 av 5

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-22, 09:22
av Arne Ivan
Odd J skrev:Nu börjar diskussionen glida in på trafik vid publika träffar, och för all del, det finns ju trafik på dom också.

Jag tror inte på att trafikspel kommer att bli ett bra inslag på en publik aktivitet. Den vanligaste frågan förutom "Är detta Märklin" man får när man står bakom banan och kör publikt är faktiskt "när kommer tåget?". Gäster vill helt enkelt se tåg som rullar.

Vad man däremot kan tänka sig är att man gör är att man ordnar ett mycket enkelt trafikuppdrag för till exempel ett godståg som går runt på den rundbana vi ju oftast har. Det kan gå ut på att man har två tankvagnar påkopplade längst bak i tåget som skall till Lut- och fettfabriken i Malmstad. Då får vagnarna kopplas av där och växlas med växellok in till fabriken. Och så tar man ett varv till på rundbanan och nästa gång man kommer dit skall helt enkelt vagnarna tas med igen på tåget. Detta ger mer variation till köruppdraget, och även mer rörelser på stationen som är kul både för publik och stationspersonal.
Det är precis så jag har tänkt att Äckelberga ska fungera.. ett passerade tåg lämnar några vagnar på linjen och backar in på rundgångsspåret som är avgående spår och hämtar..
Rundgångsspår för att man ska kunna hämta från valfritt håll.
Samtidigt går växelloket ut på linjen och hämtar dom ankommande vagnarna och backar in på nästa spår för ankommande. Det tar under en minut.. Troligen en halv. Sen sorterar växelloket ihop en ny batch avgående på avgångsspåret.
Växelloket får INTE använda linjen utan har ett litet spår som rymmer ett lok och en vagn att arbeta med. Intresserad publik kan få bestämma vilka vagnar som ska med nästa gång godståget hämtar.. :shock:
På ett trafikspel kan det ju bli mer komplicerat, men det är ju en annan sak.
Och hemma funkar det som timesaver om man har en kortlek som slumpar vilka vagnar som ska ställas på avgående spår.

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-22, 11:30
av DanielEnglund
Eke skrev:Hej alla!

Jag tror att Rotebro16 och kommande år kan bli den trafikspelsträff som många vill ha för er i Stockholmsområdet. Men jag tror inte riktigt att idén med körhäften tilltalar mig, som någon skrev "hårt uppstyrd verksamhet har man ju redan på jobbet"! Då tror jag att det gamla vanliga sättet med köruppdrag är bättre för mig i alla fall. Men man kanske kunde pejla intresset för detta och kanske testa att göra ett eller två tjänstgöringsscheman som består av ett antal av dessa vanliga köruppdrag i lagom blandning för den eventuellt intresserade som vill! Finns inget intresse lägger man bara tillbaka köruppdragen i den vanliga högen och det är också lätt att ta bort vissa tåg vid personalbrist.

Rotebroträffen är ju i en relativt liten lokal där det ändå kanske inte finns plats för alla, så att ha den som ren trafikspelsträff är bra tror jag då intresse finns för sådan körning.
Själv åker jag gärna på någon sådan träff varje år vilket brukar bli en Fremoträff, men normalt vill jag nog ha lite mer blandad körning typ den som vi brukar ha i Timmele eller Värnamo t.ex.
Jag har funderat mycket på detta hur man ska kunna göra träffar attraktiva för så många som möjligt då vi trots allt är ett begränsat antal som pysslar med modulkörning och alla oavsett inriktning behövs för att fylla ut en idrottshall!
Jag har tidigare bollat idéer med andra som går ut på att ha ett lite mer lågintensivt trafikspel som pågår i stort sett hela helgen för att dom som gillar trafikspelandet ska få sitt lystmäte tillfredställt, och att dom tåglägen som då frigörs kan tillfalla dom som vill köra sina egna tåg någorlunda fritt under ordnade former, alltså som dom extratåg vi brukar ha, fast fler! Det gäller bara att hitta en bra balans i antal tåglägen för trafikspel respektive fri körning.
Dom extratåg vi brukar ha har alltid blivit snabbt uppbokade så det finns ett stort intresse för detta!
Även dom fria tåglägena genererar ju dessutom intressanta uppgifter för Tkl på stationerna.
Tror detta är viktigt då inte alla har möjlighet att köra sina egna tåg hemma och på trafikspel så får man ju oftast köra med någon annans material!

Dom fria tåglägena kan ju också nyttjas för att köra egna små trafikupplägg på samma sätt som ju också sker i verkligheten idag med alla nya operatörer på våra spår efter att SJ inte längre har monopol, alltså som ytterligare ett litet trafikspel parallellt med det vanliga på banan! Ett sådant litet "microtrafikspel" är kanske inte heller så komplext att konstruera så att fler av oss kanske törs ge sig på att planera sådana och då börjar bygga upp kunskap om trafikspelskonstruerandets konst i bredare lager bland medlemmarna!
Har man någon speciell förkärlek för en viss operatör eller kanske speciella kunskaper om ett upplägg så är det ju bättre att den som har kunskapen också planerar trafiken för dessa fordon.
Själv skulle jag gärna boka ett par tåglägen för natttågen Stockholm-Berlin och planera dessa, kanske med avkoppling av vissa vagnar någonstans för vidarebefordran till Oslo med annat tåg i trafikspelet! Naturligtvis skulle jag ju dela med mig av dom köruppdrag i upplägget som jag inte hinner köra själv!

Vad gäller trafikspel på uppvisningskörning verkar det finnas en någorlunda stor enighet om att det inte funkar, men jag tror att man skulle kunna titta lite på om det verkligen inte är möjligt trots allt!
Om man som exempel tar den stora 2R-rundbanan på hobbymässan hösten 2014, skulle det inte ha kunnat vara möjligt att haft en avgrening till en liten linje som gick synligt för publiken parallellt ett stycke innanför rundbanan där ett visst trafikspelande med bläddrande i vagnskortshögarna kunnat ske utan att störa trafiken på rundbanan?
Något av tågen på rundbanan skulle ju kunnat få ett par vagnar inkopplade för vidare befordran ett halvt varv där ett växellok kunnat häkta av dom lite snabbt då och då så publiken kunnat få se lite hantering av vagnskort och fraktsedlar men ändå upprätthålla flödet av uppvisningstågen? Det handlar nog bara om att hålla det på en lite lagom låg nivå för att inte störa trafiken och kanske vara lite pragmatisk vad gäller avgångstider, godståg går ju inte heller i skala 1:1 efter tidtabellen precis! ;)
Detta för att kunna visa upp en annan dimension av modulrallandet utan att ge avkall på uppvisningskörandet samtidigt som en sådan hobbymässa blir attraktiv även för trafikspelsgubbarna!

Och vad gäller problematiken med tråkiga rälsbussuppdrag så får vi väl försöka göra dessa lite roligare!
På morgonen ska Y6:an hämtas ur stallet och koppla till släpvagn för morgontåget med alla pendlare, koppla bort den för tåget mitt på dagen för att kopplas in igen för eftermiddagståget samt kanske köra ett tåg som delas vid en station för att betjäna två slutdestinationer och sedan tillbaka för att åter multas ihop på vägen till centralorten!

Mera växlingstjänster är också önskvärt då flera av oss gillar det!

Jahopp, blev ett långt inlägg på nattkröken det här! *s*


Nattinatti!
Eke
Håller fuständigt med Eke i vad han föreslår eller hur han tänker, har samma synsätt. Man kan faktiskt blanda lite så att man kan få lite små mindre intressanta uppdrag på en lokal station eller mellan två stationer (orter) som har utbytesaktiviteter eller är beroende av varandras industrier eller godshantering.

Daniel

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-23, 07:56
av SethSwede
Hej
Över åren har planering pågått men inte kunde påbörjas pga av lite intresse för blandatkörningar som Eke och Daniel talar om.
Idén går ut på att sammankoppla flera MMM moduler som har spår lägge 1&2. Alltså lägge 140&340 från framkanten. Genomgående trafik kan begränsas till sparläge 1. Spårläge 2 blir då bara lokal godstrafik. Koppla ihop ca 20 meter av liknande moduler. Många av dessa moduler har spår som viker av till baksidan, därmed har du separata industrier etc.
Med denna koncept kan man utföra en publikörning på spår 1 och trafikspel på spår 2.
Ha en bra dag vänner
Seth

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-23, 08:52
av StaffanWiman
Bra idé av Seth.

Skulle väl fungera lika bra med "vanliga" tvåspåriga moduler. Bakre spåret för "trafikspel" eller liknande som inte får störa den genomgående trafiken på spåret närmast trafiken.

Och för övrigt om lastplatser och stationer utformas så att växlingsmanövrar aldrig behöver blockera den genomgående linjen.

Staffan

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-24, 08:57
av UBJ
Jo, det funkar förstås lika bra med dubbelspåret som med dom olika spårlägena, kan man bara få ihop dubbelspårsmodulerna med dom som har två spårlägen så får vi ihop en lång sträcka.

Någon kanske funderar över om trafiken på visningsbanan blir sämre om ena delen av dubbelspåret används till trafiskpel.
Men jag tror precis tvärtom. Kombinationen dubbelspår och enkelspår är inte så lyckad, när tågen kör på dubbelspåret så kommer dom snabbare fram men stoppas sedan på enkelspåret. Effekten blir ungefär detsamma som när en tvåfilig väg går över till enfilig, trafikstockning och svårt att få en jämn ström av tåg.

För att dubbelspåret ska funka krävs att hela banan inklusive stationer är dubbelspåriga.
Med det vi har idag så skulle man kunna bygga en mindre bana för dubbelspårstrafik.
Jag tror inte heller att det egentligen är önskvärt att bygga alla moduler och stationer för dubbelspår. Dom flesta modulerna passar bättre som modell av en mindre enkelspårig bana.

Mvh UB

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-25, 04:38
av Qrt
hakang skrev:- Att lokförare får hämta och lämna sitt lok/motorvagn i stall/garage, göra iordning det som ska etc. är en kul tanke! Har för mig att det har praktiserats nån gång när jag varit med?/H
Det praktiserades ofta i Charlottendahl under Dreamtrack15.
Lok vars uppdrag upphörde vid stationen måste ibland köras undan ordentligt för att inte hindra trafiken.
Avgående förare släpptes då iväg först när denne ställt undan loket på anvisad plats med därtill hörande växlingsrörelser.
Efterkommande förare fick börja med att köra fram loket.

Som jag minns det finns det ofta instruktioner om tidig inställelse och iordningställande av lok mm i köruppdragen.
Kanske någon läser det som en saga för att komma i stämning.
Jag brukar försöka ta de instruktionerna bokstavligt när jag har ett köruppdrag och även begära av lokföraren att han gör det om jag arbetar på station där uppdrag börjar eller slutar.
/Curt

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-25, 07:30
av DanielEnglund
UBJ skrev:Jo, det funkar förstås lika bra med dubbelspåret som med dom olika spårlägena, kan man bara få ihop dubbelspårsmodulerna med dom som har två spårlägen så får vi ihop en lång sträcka.

Någon kanske funderar över om trafiken på visningsbanan blir sämre om ena delen av dubbelspåret används till trafiskpel.
Men jag tror precis tvärtom. Kombinationen dubbelspår och enkelspår är inte så lyckad, när tågen kör på dubbelspåret så kommer dom snabbare fram men stoppas sedan på enkelspåret. Effekten blir ungefär detsamma som när en tvåfilig väg går över till enfilig, trafikstockning och svårt att få en jämn ström av tåg.

För att dubbelspåret ska funka krävs att hela banan inklusive stationer är dubbelspåriga.
Med det vi har idag så skulle man kunna bygga en mindre bana för dubbelspårstrafik.
Jag tror inte heller att det egentligen är önskvärt att bygga alla moduler och stationer för dubbelspår. Dom flesta modulerna passar bättre som modell av en mindre enkelspårig bana.

Mvh UB
Kan bara hålla med.

Bilbo har dubbelspår in och 3 spår på stationen + spår 10 för lilla perrongen avsett främsta för de korta minsta persontågen.

Mvh
Daniel

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-25, 08:19
av SethSwede
SethSwede skrev:Hej
Över åren har planering pågått men inte kunde påbörjas pga av lite intresse för blandatkörningar som Eke och Daniel talar om.
Idén går ut på att sammankoppla flera MMM moduler som har spår lägge 1&2. Alltså lägge 140&340 från framkanten. Genomgående trafik kan begränsas till sparläge 1. Spårläge 2 blir då bara lokal godstrafik. Koppla ihop ca 20 meter av liknande moduler. Många av dessa moduler har spår som viker av till baksidan, därmed har du separata industrier etc.
Med denna koncept kan man utföra en publikörning på spår 1 och trafikspel på spår 2.
Ha en bra dag vänner
Seth
Konceptet är inte dubbelspår, men sammankoppling av moduler som har spår läge 1 och 2. Spår 1 blir genomgående enkelspår huvudlinje och spåret som ligger 340 från framkant blir trafikspel.

Men, vi släpper detta nu. Tänkte bara ge en vision av möjligheter, Men med allt i livet kan man alltid hitta varför något inte fungerar.
ha det
Seth