Eke skrev:Hej alla!
Jag tror att Rotebro16 och kommande år kan bli den trafikspelsträff som många vill ha för er i Stockholmsområdet. Men jag tror inte riktigt att idén med körhäften tilltalar mig, som någon skrev "hårt uppstyrd verksamhet har man ju redan på jobbet"! Då tror jag att det gamla vanliga sättet med köruppdrag är bättre för mig i alla fall. Men man kanske kunde pejla intresset för detta och kanske testa att göra ett eller två tjänstgöringsscheman som består av ett antal av dessa vanliga köruppdrag i lagom blandning för den eventuellt intresserade som vill! Finns inget intresse lägger man bara tillbaka köruppdragen i den vanliga högen och det är också lätt att ta bort vissa tåg vid personalbrist.
Rotebroträffen är ju i en relativt liten lokal där det ändå kanske inte finns plats för alla, så att ha den som ren trafikspelsträff är bra tror jag då intresse finns för sådan körning.
Själv åker jag gärna på någon sådan träff varje år vilket brukar bli en Fremoträff, men normalt vill jag nog ha lite mer blandad körning typ den som vi brukar ha i Timmele eller Värnamo t.ex.
Jag har funderat mycket på detta hur man ska kunna göra träffar attraktiva för så många som möjligt då vi trots allt är ett begränsat antal som pysslar med modulkörning och alla oavsett inriktning behövs för att fylla ut en idrottshall!
Jag har tidigare bollat idéer med andra som går ut på att ha ett lite mer lågintensivt trafikspel som pågår i stort sett hela helgen för att dom som gillar trafikspelandet ska få sitt lystmäte tillfredställt, och att dom tåglägen som då frigörs kan tillfalla dom som vill köra sina egna tåg någorlunda fritt under ordnade former, alltså som dom extratåg vi brukar ha, fast fler! Det gäller bara att hitta en bra balans i antal tåglägen för trafikspel respektive fri körning.
Dom extratåg vi brukar ha har alltid blivit snabbt uppbokade så det finns ett stort intresse för detta!
Även dom fria tåglägena genererar ju dessutom intressanta uppgifter för Tkl på stationerna.
Tror detta är viktigt då inte alla har möjlighet att köra sina egna tåg hemma och på trafikspel så får man ju oftast köra med någon annans material!
Dom fria tåglägena kan ju också nyttjas för att köra egna små trafikupplägg på samma sätt som ju också sker i verkligheten idag med alla nya operatörer på våra spår efter att SJ inte längre har monopol, alltså som ytterligare ett litet trafikspel parallellt med det vanliga på banan! Ett sådant litet "microtrafikspel" är kanske inte heller så komplext att konstruera så att fler av oss kanske törs ge sig på att planera sådana och då börjar bygga upp kunskap om trafikspelskonstruerandets konst i bredare lager bland medlemmarna!
Har man någon speciell förkärlek för en viss operatör eller kanske speciella kunskaper om ett upplägg så är det ju bättre att den som har kunskapen också planerar trafiken för dessa fordon.
Själv skulle jag gärna boka ett par tåglägen för natttågen Stockholm-Berlin och planera dessa, kanske med avkoppling av vissa vagnar någonstans för vidarebefordran till Oslo med annat tåg i trafikspelet! Naturligtvis skulle jag ju dela med mig av dom köruppdrag i upplägget som jag inte hinner köra själv!
Vad gäller trafikspel på uppvisningskörning verkar det finnas en någorlunda stor enighet om att det inte funkar, men jag tror att man skulle kunna titta lite på om det verkligen inte är möjligt trots allt!
Om man som exempel tar den stora 2R-rundbanan på hobbymässan hösten 2014, skulle det inte ha kunnat vara möjligt att haft en avgrening till en liten linje som gick synligt för publiken parallellt ett stycke innanför rundbanan där ett visst trafikspelande med bläddrande i vagnskortshögarna kunnat ske utan att störa trafiken på rundbanan?
Något av tågen på rundbanan skulle ju kunnat få ett par vagnar inkopplade för vidare befordran ett halvt varv där ett växellok kunnat häkta av dom lite snabbt då och då så publiken kunnat få se lite hantering av vagnskort och fraktsedlar men ändå upprätthålla flödet av uppvisningstågen? Det handlar nog bara om att hålla det på en lite lagom låg nivå för att inte störa trafiken och kanske vara lite pragmatisk vad gäller avgångstider, godståg går ju inte heller i skala 1:1 efter tidtabellen precis!

Detta för att kunna visa upp en annan dimension av modulrallandet utan att ge avkall på uppvisningskörandet samtidigt som en sådan hobbymässa blir attraktiv även för trafikspelsgubbarna!
Och vad gäller problematiken med tråkiga rälsbussuppdrag så får vi väl försöka göra dessa lite roligare!
På morgonen ska Y6:an hämtas ur stallet och koppla till släpvagn för morgontåget med alla pendlare, koppla bort den för tåget mitt på dagen för att kopplas in igen för eftermiddagståget samt kanske köra ett tåg som delas vid en station för att betjäna två slutdestinationer och sedan tillbaka för att åter multas ihop på vägen till centralorten!
Mera växlingstjänster är också önskvärt då flera av oss gillar det!
Jahopp, blev ett långt inlägg på nattkröken det här! *s*
Nattinatti!
Eke