Fastclock - önskemål

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Re: Fastclock - önskemål

Inlägg av FreddePettersson »

@Daniel
Tidskurvan stämmer

@Anders B / @Daniel
RUT klient som är så smart som ni föreslår - då finner jag inget beskymmer med RUT klienten.
RUT klienten måste kunna köras separat - dvs när endast en PC finns och endast RUT klockarna ska köras. Hur löser man detta då?

Lösningen med seriell port kommer kräva lite ytterligare modifieringar på klockstyrningens hårdvara, :cry:

Vad klarar seriela porten i stömstyrka? dvs klarar den att styra några mindre relän direkt?

Jag använder idag ett I/O kort med USB anslutningen, till detta finns DLL, det kanske kan vara något då RS-232 uttag mer eller mindre rationaliseras bort på enklare datorer. RUT Clock från Lasse kan en del grejer som är bra.
Start /stopp från knapptryckning , lamp indikering via utgång vid "Klockan går, klockan stnnad, samt snabbindikering"

Länk
http://www.conrad.se/EXPERIMENT%2fGR%c4 ... 7%2Fmd5%7D

Mvh
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
AndersB

Inlägg av AndersB »

FreddePettersson skrev: RUT klienten måste kunna köras separat - dvs när endast en PC finns och endast RUT klockarna ska köras. Hur löser man detta då?
Ett serverprogram och RUT-klienten kan köra samtidigt på samma dator.
Så brukar jag göra när klockservern snurrar på min dator - kör samtidigt en klient med digitalklocka som visas "för allmänheten" (ibland på egen extra skärm).
mvh/anders
AndersB

Inlägg av AndersB »

FreddePettersson skrev: Vad klarar seriela porten i stömstyrka? dvs klarar den att styra några mindre relän direkt?
För säkerhets skull så kanske man nöjer sig med ett par optokopplare på serieporten och låter två transistorer och två reläer drivas av 12/24-volts-källan.
mvh/anders
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Om man har som mål att "inte förstöra arkitetkturen" så skall väl befintlig hårdvara kunna nyttjas även i fortsättningen.

//Johnny
AndersB

Inlägg av AndersB »

Johnny skrev:Om man har som mål att "inte förstöra arkitetkturen" så skall väl befintlig hårdvara kunna nyttjas även i fortsättningen.
//Johnny
Ta upp det som en önskan till Fredde/Daniel om du har synpunkter på vilken maskinvara dom väljer.
Valet har inget att göra med frågan om det vettiga att bygger ihop en klient med en server i en klient/server-arkitektur.

mvh/anders
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Om man gör en klient som inte stöder befintlig hårdvara så innebär det att den befintliga hårdvaran kommer att förbli en stand-alone lösning och inte omfattas av klient/server arkitetkturen.

//Johnny
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Anledningen till att jag föreslår att använda serieporten är att det är "standard" hårdvara som vem som helst enkelt kan få tag på. USB<->Serieport är vanliga. Själv har jag en sån liggande hemma som jag använder ibland.

Om jag ska göra en klient för den befintliga hårdvaran så behöver jag ett sådant experimentkort som ni använder. Antingen att jag köper ett eget eller att jag lånar Fredriks kort. Men jag har inte någon direkt nytta av ett sånt experimentkort så det finns ingen anledning för mig att lägga 500:- på ett sådant kort.

En USB<->Serieport kostar 250:-. Vissa datorer levererar dock för lite ström så då kan man behöva en USB extra poweradapter.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ter-p38885
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ter-p68119

Men poängen är att det är standard-hårdvara som finns överallt. Reläerna kommer man väl inte undan med oavsett vilken lösning man väljer.

Det finns ett par vägar att gå här:
* Att Lars anpassar sitt RUT-program så det kan gå som klient till FastClock
* Att någon lånar ut ett Conrad K8055-kort till mig och att jag gör en klient för den hårdvaran.
* Att jag utvecklar en klient för serieporten.

Det finns ju inget som hindrar att både Lars anpassar sitt RUT-program och att jag utvecklar min RUT-klient.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Även om man skulle välja serieportsalternativet, så krävs det extra extern hårdvara som någon måste bekosta och bygga.
Och denna externa hårdvara är inte standard, snarare "mindre standard" än det IO kort vi använt då det är väl testad konstruktion.

Samtidigt finns det redan en fungerande hårdvara.
Visst är det bra att det finns alternativ/reserv möjligheter, men man bör även tänka på att hålla ner antalet olika hårdvaror som skall supportas.
Dvs, om det skall konstrueras ett serieinterface för RUT, så bör det enbart finnas en variant av det.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Jag kom på att jag har ett antal 24volt-reläer hemma som jag inte använder. Jag ska kolla om jag kan bygga ihop en RUT-hårdvara till serieporten.

@Fredrik: Har du en serieport till RUT-datorn?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Tänk på att du INTE kan använda samma 24V matning som du matar ut via reläernas kontakter till att mata elektroniken som styr reläerna.
Detta pga de transienter som spolarna i de mekaniska klockorna lämnar. Eftersom man växlar polaritet så är det svårt att skydda sig.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"