Bygge av MERG NB1B Booster
Re: Bygge av MERG NB1B Booster
Nu hittade jag den, jag hade inte laddat om sidan sedan igår. InternetExplorer verkar ha cachat sidan istället för att ladda om den när jag gick in på nytt på sidan idag.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
För att krångla till det lite, Rob har konstruerat en enkel boster
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Booster3Amp.html
+ massor av annat http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Booster3Amp.html

+ massor av annat http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html

Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
@Bengt: vore det inte bra att samla alla dessa bra länkar i en egen tråd?
Be Daniel att flytta dem så fler hittar dem. Lätt att de försvinner.
/Lars
Be Daniel att flytta dem så fler hittar dem. Lätt att de försvinner.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Bra tips. Det går bra att skapa en sådan tråd, gärna en allmän sådan, t ex "Bra att ha - länkar", eller något liknande, i lämplig avdelning.
Välj "Skapa tråd som ( ) Normal (x) Notis" så kommer den alltid överst.
Mvh Daniel
Välj "Skapa tråd som ( ) Normal (x) Notis" så kommer den alltid överst.
Mvh Daniel
Väcker den här gamla tråden istället för att skapa en ny. Ska bygga NB1B-booster och i beskrivningen "varnas" det för att bygga in den i lådor pga kylningen. Nu har jag tänkt följa SkånskaNs tips och sänka effekten på boostern så jag är inte så rädd för värmen. Vad är era erfarenheter av inbyggnad, ni som byggt NB1B tidigare?
Jag har inte haft några problem med att bygga in den i aluminium-låda. Ska kolla vilken låda jag använde.
Tyvärr så tycker boosterns konstruktion känns väldigt ommordern med alla dessa motstånd.
Med vänlig hälsning, Jonas
Tyvärr så tycker boosterns konstruktion känns väldigt ommordern med alla dessa motstånd.
Med vänlig hälsning, Jonas
Ingen erfarenhet av värmen men jag vet att mergboostern endast har ensidig avläsning av dcc-signalen och skapar en kopia med motsatt polaritet för komplett bipolär dcc-signal som kan ha bättre kurvform än originalet! N-re banan hade problem med detta på DT15 när inte alla mergboostrar hade samma polaritet på insignalen vilket kompenserades med att vända polariteten på spårutgången vilket ledde till partiell kortslutning i boostergränserna där boostrarna inte harmonierade med varandra och lok med vissa dekodrar inte kunde hantera detta och blev stående över boostergränsen!
Observera att detta endast händer när man har en dålig kurvform från centralen, i detta fallet spårutgång från Z21 som kan vara dålig!
Borde kunna bli problem mot andra boostrar också så jag råder att ha alla Mergboostrar likadant polariserade på insignalen och gärna testa mot andra boostrar samt att se till att ha bra kurvform ut från centralen eller en bra booster som genererar en fin dcc-signal till boosterbussen!
Anders Boström vet mer om detta och kanske har en bra lösning på problemet!
Mvh. Eke
Observera att detta endast händer när man har en dålig kurvform från centralen, i detta fallet spårutgång från Z21 som kan vara dålig!
Borde kunna bli problem mot andra boostrar också så jag råder att ha alla Mergboostrar likadant polariserade på insignalen och gärna testa mot andra boostrar samt att se till att ha bra kurvform ut från centralen eller en bra booster som genererar en fin dcc-signal till boosterbussen!
Anders Boström vet mer om detta och kanske har en bra lösning på problemet!
Mvh. Eke
Mycket komponemter! Klarar man det, tro?jhjelm skrev:Här kommer några bilder.
Vad är bästa sättet att testa ampermetern samt att testa när boostern löser ut?
Jag provade med en 5W lampa och den drog ca 0,48 A. Tog jag en 21W lampa så löste överströmsskyddet ut.
MVH Jonas
Thomas Sunesson
- Bengt Samuelsson
- Kontakt:
Den boster konstruktionen är ju inte den enklaste jag har sett
Här är skemat som PDF bild. Och lite mara här
Det finns enklare varianter som använder mindre antal komponenter, 3A DCC Booster t ex är bara ett exempel. ( konstuktörens sida)
Google "DCC booster rob paisley" för flera exempel
Här är skemat som PDF bild. Och lite mara här
Det finns enklare varianter som använder mindre antal komponenter, 3A DCC Booster t ex är bara ett exempel. ( konstuktörens sida)
Google "DCC booster rob paisley" för flera exempel
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
- PerOlofPettersson
Nu är jag inte så bra på DCC, men man skall ta utgången på centralenheten och koppla in i boostern. Har haft Roco, men skall gå över till Merg:s DCC system. Jag köpte en booster av Litfinski och skulle man använda den till Roco så hade de en krets att koppla emellan. Så Roco har kanske inte standard signaler i sitt system.
Mvh
Per-Olof
Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Per-Olof
Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna