Trådlös körkontroll

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel

Re: Trådlös körkontroll

Inlägg av daniel »

Handhavandefelet som användaren kan göra är att stänga av körkontrollen efter avslutad körning och sedan glömma att sätta på den igen när man ska ladda batteriet. USB-kontakten som används för att ladda batteriet sitter direkt på mikrodatorn Adafruit Feather Huzzah ESP8266, vilket innebär att om man ansluter körkontrollen till en USB-laddare eller USB-port på datorn så går körkontrollen igång trots att strömbrytaren är i läge OFF. Problemet som då uppstår är att användaren kan ha körkontrollen på laddning hela natten och ändå ha batteritorsk på morgonen efter.

För att detektera det har jag flyttat mätningen av batterispänningen till före strömbrytaren S17, istället för efter som jag hade tidigare. Det är inte hundraprocentigt då det inte kan detektera om strömbrytaren är på eller av när batteriet är fulladdat, men är batteriet fulladdat så spelar det inte så stor roll.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
DipTrace Schematic - WirelessThrottle version 3.pdf
(60.76 KiB) Nerladdad 174 gånger
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Vilken information bör visas på körkontrollen och när? Jag har fått hem displayerna och har börjat laborera med dem och ska försöka bygga upp någon form av användargränssnitt.

Skärmen är 0,96" bred, alltså ca 24 mm bred, men har 128 pixlar i bredd och 64 pixlar i höjd, så det är bra upplösning. Så det är användarens syn som avgör hur stor eller liten texten bör vara.

Jag tänker att under pågående trafikspel är den viktigaste informationen hur mycket klockan är. För mig underlättar det om man har stora siffror på körkontrollen som visar klockan. Dessutom är det nog bra att visa batteristatus.

Så fort man trycker på någon tangent så tänker jag mig att skärmen växlar utseende och istället visar valt lok, lokets riktning (fram/back) och aktiva funktionsknappar. Vill man få fram den här informationen utan att ändra på något trycker man på någon av tangenterna "+10" eller "+20" då dessa är shift-tangenter. "Avbryt" funkar också bra om tåget står still. Efter en liten stund (20 sek?) går skärmen tillbaka till att visa snabbklockan.

Synpunkter?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Jag tycker att man hela tiden skall se aktuellt körläge och körriktning för valt fordon. Klockan anser jag inte vara så viktig att den behöver visas jämt, utan kan visas genom att jag väljer att den skall visas, och då på del av skärmen. Viktigare att man ser vilka funktioner som är valda.

Mina tankar/önskemål

/Lars
Nicke

Inlägg av Nicke »

Håller delvis med Lasse, klocka/klockor brukar ändå vara rätt så väl synliga i lokalerna.
Möjligen kan man kombinera en mindre digital klocka med en vågrät stapel som visar körläge och körriktning.
Den senare kan lämpligen ha en fast plats på displayen (upptill eller nedtill?) så den alltid visas medan resten av ytan växlar mellan klocka eller lokfunktioner, eller vad mer man kan komma på :)
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Håller med Lasse och Nicke angående klockan, alla körkontroller har ju inte klocka så det måste ju ändå finnas klockor runt om i lokalen!
Det viktigaste för mig när jag kör är statusen på lokets körsteg, riktning, funtionsstatus och adress.

Körsteg får gärna visas med siffror 0-126 hellre än stapel då det är lättare att starta mjukt med ljudlok och startsekvens som innebär en startfördröjning, det är ju lättare att se siffran 1 än att bedömma hur kort en stapel är och ett bra hjälpmedel om man kör utan tröghet! Blir ju gärna ett litet ryck annars när inte har tröghet inprogrammerad och drar på lite för mycket innan dekodern tänkt klart!
Alltså, körsteg 1, vänta tills loket tänkt klart och sedan kan man börja dra på mer!

Funktionsstatus är viktigare att visa hela tiden än klocka då man kan vilja kolla den utan att behöva hantera loket för att displayen ska gå över till att visa lokstatus, exempelvis när man kommer rullande i jämn fart mot en station och vill kolla om utrullning är på eller inte innan man börjar bromsa!
Men Att få klocka att visas tillfälligt på displayen genom ett knapptryck kan vara en bra extrafiness för det är ju inte alltid som dom vanliga klockorna syns bra överallt!

Lokadressen kan vara bra att visa om det är lätt att byta adress av misstag, men även om den måste delas ut från centralen som till en vanlig Fred så man ser klart vad som finns i handtagets adressminne!

Jag tror att det skulle bli bra att överst i mitten ha tre sifferpositioner för körsteg med en körriktningspil på vardera sidan och F0 längst till höger.
0 < 126 >
Under det siffor för funktioner som endast syns då dom är aktiverade.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28
Och nederst lokadress och stapel för batteristatus
Lok 1234 Batt. ----------

Men det kanske blir för mycket för displayen med alla fuktionssiffror och annat som jag fått med?
Ska klura vidare på detta! Kanske kan göra ett förslag med 2D-Cad och 64x128 upplösning nästa vecka för att testa om det får plats och visualisera mina tankar!

En bra finess skulle också vara om det visades en symbol för eventuell lång bromssträcka när F4 inte är aktiv!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Eke skrev:Men det kanske blir för mycket för displayen med alla fuktionssiffror och annat som jag fått med?
Ska klura vidare på detta! Kanske kan göra ett förslag med 2D-Cad och 64x128 upplösning nästa vecka för att testa om det får plats och visualisera mina tankar!
Jag har samma problem, att kunna designa användargränssnittet på ett bra sätt. Så jag håller på med ett litet "ritprogram" för att designa utseendet på små skärmar för mikrkontrollers som jag hoppas kunna lägga ut på forumet snart.

Jag har gjort ett litet utkast, ett diskussionsunderlag, i mitt program och det ni ser på bilden är hur programmet ser ut. Längst uppe till höger visas skärmen i ungefär rätt skala. När jag ritade detta alternativet så utgick jag ifrån att hastigheten ska visas med stora siffror, fram eller back visas (F eller B), samt flera funktionsknappar. Om inte alla funktionsknappar får plats så prioriterar körkontrollen funktionsknappar med lägre nummer.

En parentes är att jag har för mig att JMRI arbetar med hastighetsstegen 0 - 99, vilket gör att även körkontrollen behöver göra det. Men kör man med 28 hastighetsteg på loket bör inte det vara något problem.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
KörkontrollDisplay.png
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Tydligt och bra med både olika bokstäver och olika placering för fram och back, men borde inte framåt vara i riktning åt höger? Ännu bättre vore om det gick att få framåt vara uppe (uppåt) och bakåt neråt så undviker man väl helt risken att tänka fel...

Ska lyset anges som F0 ?

Staffan
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev:Tydligt och bra med både olika bokstäver och olika placering för fram och back, men borde inte framåt vara i riktning åt höger?
Mycket möjligt. Det här är ett snabbt utkast och det är enkelt att flytta omkring texten.
StaffanWiman skrev:Ännu bättre vore om det gick att få framåt vara uppe (uppåt) och bakåt neråt så undviker man väl helt risken att tänka fel...
Pilar upp resp. ner hade kanske varit ett alternativ. Det går att visa en bild, t ex pil, på displayen.
StaffanWiman skrev:Ska lyset anges som F0 ?
Ja. Man sparar en massa plats om man bara låter de funktioner som är "på" ta upp plats på displayen. Så om F0 aktiveras så flyttas de andra funktionerna åt höger, bortsett från F9 som flyttas ner till raden under.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Här är mina tankar:

Låt körriktningen visas med < och > enligt eke:s förslag.
Sedan är det onödigt att ha med all 'F' för funktionerna. Visa bara siffran istället, dvs 0123456789 på övre funktionsraden och 10 11 12 13 på undre funktionsraden.
Att köra med enbart 28 hastighetssteg är inget alternativ, det måste gå att köra med 128 steg. JMRI klarar det men visar pådraget i 0-99 procent.

Jag tror på fasta platser för funktionerna, det går mycket snabbare att kolla om en funktion är på eller av på då.

/Lars
Nicke

Inlägg av Nicke »

Håller med om < och > och att skippa 'F'

Hastighet i procent är inte så dumt, då slipper man fundera om '14' är full fart, halvfart eller snigelfart (14 av 14, 14 av 28 eller 14 av 128),
50% är 50% oavsett antal fartsteg.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"