3R information om träffen.
Re: 3R information om träffen.
16 år ska barnen ha fyllt!
En påminnelse om att Mässan har regler vad avser lägsta ålder för att få vistas i lokalerna före och efter eventets tider. Dvs när vi bygger upp och river våra montrar.
http://www.stockholmsmassan.se/~/media/ ... 131120.pdf Se under rubriken Obehöriga i lokalerna
En påminnelse om att Mässan har regler vad avser lägsta ålder för att få vistas i lokalerna före och efter eventets tider. Dvs när vi bygger upp och river våra montrar.
http://www.stockholmsmassan.se/~/media/ ... 131120.pdf Se under rubriken Obehöriga i lokalerna
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: 3R information om träffen.
Bra påminnelse Staffan.
Blir det inte mycket spring med pinnar?
Hur funkar det med tåglägen?
Blir det inte mycket spring med pinnar?
Hur funkar det med tåglägen?
-
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 2012-05-25, 00:57
Re: 3R information om träffen.
Min erfarenhet från ett antal körningar är att köbildningen brukar inträffa i början på resp dag. Sen vid lunch finns för få tåg, eftersom allt för många går och äter eller går på upptäcktsfärd samtidigt. Även under sen eftermiddag brukar det bli för lite tåg när tröttheten sätter in hos förare men inte hos publik.
Så någon form av vaktlista är nästan mer att föredra än pinnar.
Sen är det alltid roligast när det körs i båda riktningar. Men det förutsätter också att bestämda tåglängder hålls, i alla för att det ska flyta på allra bäst för Fummelmoras del. Och då går det ändå att ha ganska rejäla tåglängder.
Så någon form av vaktlista är nästan mer att föredra än pinnar.
Sen är det alltid roligast när det körs i båda riktningar. Men det förutsätter också att bestämda tåglängder hålls, i alla för att det ska flyta på allra bäst för Fummelmoras del. Och då går det ändå att ha ganska rejäla tåglängder.
Re: 3R information om träffen.
Tjena EA-kraft här och det eviga tjatet att ta med lång och kort skarvkabel för 230VAC för eget behov samt gärna någon extra (ety att glömmabortsson alltid är med):)
Kommar att tillhanda hålla inkopplingsställen för både 2R och 3R så VG koppla in er där för gemensamt frånslag.
Almarenäs Elektriska
Kommar att tillhanda hålla inkopplingsställen för både 2R och 3R så VG koppla in er där för gemensamt frånslag.
Almarenäs Elektriska
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: 3R information om träffen.
Stafettpinnarna är väldigt smidiga för att trafiken ska flyta smidigt mellan stationer speciellt när de INTE har tågklarerare.
Vaktlistan är bra för att se till att det alltid är lagom många tåg på banan. Det är inte roligt för publiken om det är för få och det är inte roligt för oss om det blir för mycket köbildning...
De utesluter absolut inte varandra. Gäller både 2R och 3R
Staffan Wiman (vi är ju ett antal Staffan
)
Vaktlistan är bra för att se till att det alltid är lagom många tåg på banan. Det är inte roligt för publiken om det är för få och det är inte roligt för oss om det blir för mycket köbildning...
De utesluter absolut inte varandra. Gäller både 2R och 3R
Staffan Wiman (vi är ju ett antal Staffan

Re: 3R information om träffen.
med tanke på behovet av elkabel enligt ovan så har jag för mid att det skrivit nånstans här på forumet om utrustning var och en bör ha med dig. jfr hur många av oss dominerar har fixat eget svart skynke att ha på moduler. Ikeas svarta tyg rekommenderas för all del.
Senast redigerad av 1 stasv, redigerad totalt 2016 gånger.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: 3R information om träffen.
Saknas svart tyg?
Jag tycker vi köper en rulle ihop än att var och en köper olika tyg.
Jag tycker vi köper en rulle ihop än att var och en köper olika tyg.
Re: 3R information om träffen.
bra idé. då blir det av att fixa till tyg för mina enskilda moduler för framtiden.Tompa skrev:Saknas svart tyg?
Jag tycker vi köper en rulle ihop än att var och en köper olika tyg.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: 3R information om träffen.
Synpunkter efterfrågas för spår på Lopping
Till alla 3Rare,
Som ni ser på banplanen har loppinge spår för in och utfart till magasinet bara åt ett håll = Norr ut i dubbelspåret.

Vi skulle kunna lägga spår som gör att det också går att köra söder ut i enkelspåret, tex så här:
Men jag är lite osäker på om vi vill köra in och ut till magasinet genom en C-korsväxel?
Det var länge sedan jag körde i korsväxlar men har minnen av att flera 3R lok (icke Märklin) inte går så bra i korsväxeln utan spårar ur.
Så frågan är om vi ska bygga så här.
Vad är dina erfarenheter av urspårningar i C-krorsväxlarna?
Vi kan alltid prova. Blir det en massa problem kan vi kasta ut kortsväxeln och ersätta med en vanlig växel som bilden nedan visar och som är den spårplan som banplan rev C bygger på.
Till alla 3Rare,
Som ni ser på banplanen har loppinge spår för in och utfart till magasinet bara åt ett håll = Norr ut i dubbelspåret.
Vi skulle kunna lägga spår som gör att det också går att köra söder ut i enkelspåret, tex så här:
Men jag är lite osäker på om vi vill köra in och ut till magasinet genom en C-korsväxel?
Det var länge sedan jag körde i korsväxlar men har minnen av att flera 3R lok (icke Märklin) inte går så bra i korsväxeln utan spårar ur.
Så frågan är om vi ska bygga så här.
Vad är dina erfarenheter av urspårningar i C-krorsväxlarna?
Vi kan alltid prova. Blir det en massa problem kan vi kasta ut kortsväxeln och ersätta med en vanlig växel som bilden nedan visar och som är den spårplan som banplan rev C bygger på.
-
- Inlägg: 1132
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: 3R information om träffen.
Jag minns säkert fel men tror att det var en korsväxel på banan i Norrköping i våras. Om så var fallet så gick det ganska bra. Annars hade jag kommit ihåg det. Ni som vet bättre får gärna rätta mig.