Sida 4 av 6

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-08, 09:11
av daniel
Om du använder Tilligs korsningsväxel 85391 så var lite försiktig när du hanterar den. Vi har en sån på klubben och stången som lägger om tungorna samt tungornas flärpar som håller fast stången är känsligare på korsningsväxeln än på Tilligs vanliga växlar. Och låt växelmotorns pianotråd sticka upp i hålet i stången mellan spåren istället för i ytterkant på stången. I övrigt så fungerar nog korsningsväxeln bra (vi har monterat den på klubben men inte dragit elen till spåren färdigt än).

Ett annat tips för korsningsväxeln är att den vänstra växelmotorn ska styra det högra spårkorset medan den högra växelmotorn ska styra det vänstra spårkorset. Samt att vänstra växelmotorn styr vilket spår man kan använda från höger och den högra växelmotorn styr vilket spår man kan använda från vänster.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-08, 09:17
av PerOlofPettersson
Jag vet att Tilligs växlar är känsliga, vi har dem på Lundarallarna också. Får se om det finns alternativ till dem, korsväxlar och stora radier är ju sällsynta.

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-24, 19:23
av PerOlofPettersson
Går lite trögt med bygge av modullådorna, så det får bli planering av elektroniken till stationen. Det kommer att bli CBUS från Merg och håller på att bygga delarna och planera för hur många enheter jag behöver. Sen är det frågan om det skall bli datorstyret eller vanligt ställverk eller en kombination av det. Det kommer iaf bli servo styrda växlar, även det finns hos Merg. Anledningen till att jag valt att använda deras system. Är att jag redan hade skaffat det mesta delarna, det kommer att bli en del kabeldragning ändå.

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-25, 07:48
av LLJ
PerOlofPettersson skrev:Får se om det finns alternativ till dem, korsväxlar och stora radier är ju sällsynta.
Såg att Peco har kommit ut med en dubbel korsningsväxel model #6 (9.6 grader, över 300 mm lång) i deras amerikanska code 83 sortiment.

/Lars

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-25, 10:42
av PerOlofPettersson
Tackar för det, får kolla det på det.

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-30, 14:53
av PerOlofPettersson
Eftersom många stationer får förkortat stations namn. Undrar om Pelleborg skulle bli Peg eller Pel?

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-30, 15:01
av MickeC
PerOlofPettersson skrev:Eftersom många stationer får förkortat stations namn. Undrar om Pelleborg skulle bli Peg eller Pel?
Du kan ju alltid se vad som ledigt... "Pg" kanske, stora (äldre) stationer korta, små trafikplatser längre signatur , Cst är ett undantag...

http://www.tydal.nu/article/trafikplatser/

Re: Pelleborg

Postat: 2016-04-30, 15:32
av LLJ
Vi har dessutom en lista någonstans här på forumet för trafikplatssignaturer i H0.

/Lars

Re: Pelleborg

Postat: 2016-05-01, 10:45
av ErikKuiper
PerOlofPettersson skrev:Eftersom många stationer får förkortat stations namn. Undrar om Pelleborg skulle bli Peg eller Pel?
Jag kulle rekommendera Pbg alternativt Peb.
LLJ skrev:Vi har dessutom en lista någonstans här på forumet för trafikplatssignaturer i H0.
Om den finns så är jag högt tveksam till om den är aktuell.

Re: Pelleborg

Postat: 2016-05-01, 10:52
av PerOlofPettersson
Listan finns i medlem sidorna, i tabell och den är senast uppdaterad 20151130, Så den är ju använd rätt nyligen.