Sida 3 av 4

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-09, 04:43
av Henrik E
Med en övergång mellan system. Då måste hela spåret vara i kontakt med a eller b. Räcker inte med två/ tre plastskarvar. Ett metalhjul leder över skarven. En boggi ännu mer. Personvagn med belysning eller godsvagn med slut ljus. Mellan system måste man ha ett block. Tänk vändskiva- utbytet måste få plats på vändskivan.
Henrik

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-09, 09:13
av Johnny
Daniel beskrev faran med att koppla ihop boostrar tillhörande olika centraler på ett utmärkt sätt. Rälssignalerna kommer knappast att vara synkroniserade, varför man får räkna med ett mycket stort antal kortvariga kortslutningar (i storleksordning några tiotal mikrosekunder)

Dessutom förekommer Motorolaprotokollet på 3R-sidan med en annorlunda uppbyggnad och delvis kortare pulslängder.

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-09, 09:19
av Johnny
Beträffande Larsaryd så borde det vara möjligt att ordna med förreglingar av växlarna så att oavsiktlig överfart mellan systemen förhindras.

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-09, 12:44
av LLJ
Johnny skrev:Daniel beskrev faran med att koppla ihop boostrar tillhörande olika centraler på ett utmärkt sätt. Rälssignalerna kommer knappast att vara synkroniserade, varför man får räkna med ett mycket stort antal kortvariga kortslutningar (i storleksordning några tiotal mikrosekunder)

Dessutom förekommer Motorolaprotokollet på 3R-sidan med en annorlunda uppbyggnad och delvis kortare pulslängder.
Så att använda en multiprotokoll central och en booster för hela överföringsstationen är att föredra ur elektrisk synpunkt?
Att det sedan kanske finns sidoeffekter att skicka ut MM även på 2R får man undersöka.

/Lars

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-09, 13:06
av Eke
LLJ skrev: Så att använda en multiprotokoll central och en booster för hela överföringsstationen är att föredra ur elektrisk synpunkt?
Att det sedan kanske finns sidoeffekter att skicka ut MM även på 2R får man undersöka.

/Lars

Mmm.....Vi testa de både min och Nickes Z21 i Norrköping pga. att ljuset flimrade på många lok. Misstänker att kanske Motorolaprotokollet kan vara boven då min som inte sände några Motorolaadresser var betydligt stabilare!(men jag hade svaga tendenser till detta på Inovatum)
Kan kanske påverka om man kastar om polerna på boosterbussen då det verkar som om Roco inte har den vanliga symetriska signalen och dessutom lite låg spänning i kombination med motorola! Detta är bara funderingar men borde undersökas!


Mvh. Eke

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-11, 13:46
av Lokstallslasse
Jag kan inte släppa den här tråden!

Jag fattar inte vad ni är så rädda för. Därför undrar jag hur ni som över huvud taget har försökt er på att fixa en överföringsmodul har löst den praktiska/fysiska omkopplingen mellan 2R och 3R eftersom ni anser er behöva en strömlös sektion emellan?

Min lösning(?) som jag nu har experimenterat med till och från i snart tio år nu använder en trevägs- (eg. fyrvägs-) omkopplare (till - till) för varje omkopplingsbar sektion. Det är allt och jag ser inga stora risker. Men det osannolika kan ju trots allt uppkomma.
Den fjärde polen i omkopplaren är tänkt att använda för systemindikering (2R/3R) på ställverkspanelen.

Mina kopplingar ser ut så här:

Bild

Jag kan bara se en pytteliten risk att båda boostrarna skall kunna bli "ihopkopplade", nämligen om de översta svarta rälerna blir kortslutna SAMTIDIGT SOM det blir en kortslutning mellan den vänstra gula mittledaren och den högra nedra röda rälen. Hur sannolikt är det?

I övrigt bygger jag på samma tankegångar som Fredman:
Fredman skrev:………………..
3R-lok eller 3R-vagn kommer in på 2R: Det blir kortis på 2R vilket kortslutningsskyddet tar hand om.
2R-lok eller 2R-vagn kommer in på 3R: Det blir kortis på 2R om loket eller vagn står på skarven vilket kortslutningsskyddet tar hand om.
En snabb kretsbrytare tar hand om kortslutningarna.
………………………………………..
MVH Thomas
Hjefle
ALLA boostrar skall naturligtvis vara skyddade med moderna elektroniska säkringar/kretsbrytare.
Johnny skrev: ……………………………………..
Men jag kan gott tänka mig ett antal scenarior där man med lite otur kan få överledning mellan systemen.
……………………………………..
Johnny, berätta för mig/oss vilka olika (antal) scenarior du kan tänka dig förutom mitt ovan nämnda.
Jag hänger fortfarande inte med på resonemangen.

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-11, 13:55
av LLJ
Jag vänder på steken och undrar varför du vill ha en booster för 3R och en för 2R istället för en booster som enbart matar stationen men då både 2R och 3R, då med både DCC och MM?

/Lars

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-11, 16:00
av Lokstallslasse
Ämne: Vagnsöverföring 2R/3R
LLJ skrev:Jag vänder på steken och undrar varför du vill ha en booster för 3R och en för 2R istället för en booster som enbart matar stationen men då både 2R och 3R, då med både DCC och MM?

/Lars
Vadå? Nu förstår jag ännu mindre.

Kan man koppla in flera centralenheter med olika protokoll samtidigt till EN booster och då dessutom köra 2R och 3R fordon på olika spår samtidigt?

Har det någonsin provats att t.ex. koppla ihop en ExpressNetcentral (2R) och en Loconetcentral (3R) (det hittills vanligaste inom MMM) till en gemensam booster? För mig låter det helt omöjligt.

Vitsen med min station skulle ju vara att kunna köra 2R och 3R tåg samtidigt på samma modul men på olika spår.

Jag greppar mindre och mindre för varje stund. Det är nog dags att definitivt lägga ner hela mitt projektet för gått.

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-11, 18:08
av Qrt
Lokstallslasse skrev:Jag greppar mindre och mindre för varje stund. Det är nog dags att definitivt lägga ner hela mitt projektet för gått.
Nej inte då. Det är bara att vänta på erfarenhetsberättelserna från de två stationerna som ska testas de närmaste veckorna på TM14 respektive DT14 så kommer du nog vidare.
Om du kan läsa tyska så finns det mycket för 3R rallare att hämta från "Forum der Freunde von Teppichbahn-Treffen". Till exempel i den här tråden "6-gleisiger K-Gleis-Mehrsystembahnhof"
http://teppichbahn.de/Forum/viewtopic.php?f=78&t=1447

Här kan man läsa berättelser om TB från en av pionjärerna.
http://www.camp-maverick.de/Blog/?cat=94
http://www.camp-maverick.de/Blog/wp-con ... _Plana.gif

Re: Vagnsöverföring 2R/3R

Postat: 2014-02-11, 21:40
av Eke
Lokstallslasse skrev:Ämne: Vagnsöverföring 2R/3R
LLJ skrev:Jag vänder på steken och undrar varför du vill ha en booster för 3R och en för 2R istället för en booster som enbart matar stationen men då både 2R och 3R, då med både DCC och MM?

/Lars
Vadå? Nu förstår jag ännu mindre.

Kan man koppla in flera centralenheter med olika protokoll samtidigt till EN booster och då dessutom köra 2R och 3R fordon på olika spår samtidigt?

Har det någonsin provats att t.ex. koppla ihop en ExpressNetcentral (2R) och en Loconetcentral (3R) (det hittills vanligaste inom MMM) till en gemensam booster? För mig låter det helt omöjligt.

Vitsen med min station skulle ju vara att kunna köra 2R och 3R tåg samtidigt på samma modul men på olika spår.

Jag greppar mindre och mindre för varje stund. Det är nog dags att definitivt lägga ner hela mitt projektet för gått.

Ge inte upp nu Lars-Erik, ibland får man kämpa för sina idéer! Det är inte alltid som idéer går hem hos andra pga. att man ibland låser sig för etablerade sanningar eller system! Inte alla har heller förmågan att tänka utanför boxen så att säga!
Så klura vidare, och här i forumet kan man spåna idéer tillsammans med andra!
Går själv och klurar på lite allt möjligt, ibland blir det bra och ibland kommer man på längre fram i tankearbetet att vissa saker kanske inte skulle funka, då får man revidera upplägget lite om det går och fortsätta!
Detta är ju en teknisk hobby och det är fullt naturligt att vilja tänja gränser och integrera systemen i varandra om det går! Det skulle ju t.ex. inte säljas Multiprotokollcentraler om inte folk ville ha det!
Jag köper ditt resonemang att det är svårt att kortsluta dom två systemens boostrar helt vid en sådan skarv men att jag skulle nog ha den minst en loklängd från närmaste växel där dom mest knepiga kortslutningar kan inträffa när punktkontakter är inblandade!

Det där Lasse skrev om samma booster misstänker jag att han tänker sig att man kopplar in stationens booster åt det hållet / det systemet som inkommande tåg kommer ifrån och har dubbla körhandtagsbussar för dom respektive systemen på stationen!
Har själv haft sådana funderingar en gång i tiden, men nu finns det ju centraler som fungerar med både DCC och MM samtidigt som flera körhadtagsbussar kan användas så det känns ju enklare att köra med en sådan centralenhet i så fall nuförtiden!
Rocos Z21 klarar ju det och antagligen också ESUs Ecos!
Just Rocos Z21 har vi ju testat ett tag nu både på 2R och 3R och det börjar funka hyggligt bra nu efter ett antal uppdateringar av programvaran. DT14 ska vi köra med Z21 åtminstone på 2R, vi får se om även 3R kopplar på sig på boosterbussen!

Mvh. Peter "Eke"