Sida 3 av 4

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2013-09-24, 23:26
av admin
Jag har flyttat några inlägg efter Olles önskemål hit:
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=786

Mvh Daniel

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet" - hjärtstycke

Postat: 2014-01-27, 08:21
av RobertKlarén
Clarion Yard ska byggas. Material finns, nu är det bara allokering av tid som krävs.

Jag har skaffat PECOs code 55 växlar och spår för att kunna använda magasinet också med N-RE. Initialt har jag tänkt att låta hjärtstycket i växlarna vara strömlöst och lösa frågan med polskifte vid en senare tidpunkt. Jag har testat med amerikanska lok vilka oftast har 4 eller fler axlar men hur fungerar det med de mindre Europeska loken? Fungerar det ändå?

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet" - hjärtstycke

Postat: 2014-01-27, 08:36
av MickeC
RobertKlarén skrev:Clarion Yard ska byggas. Material finns, nu är det bara allokering av tid som krävs.
...
Initialt har jag tänkt att låta hjärtstycket i växlarna vara strömlöst och lösa frågan med polskifte vid en senare tidpunkt. Jag har testat med amerikanska lok vilka oftast har 4 eller fler axlar men hur fungerar det med de mindre Europeska loken? Fungerar det ändå?
Jag tycker det är en dålig idé. Det kommer bli ett ständig källa till irritation när man kör små två och treaxliga lok och andra med ramverk. Det är lika bra att göra rätt från början...

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2014-01-27, 14:04
av LLJ
@Robert: har du byggt om växlarna för DCC? Risken är annars stor att du snart får problem med matningen i dem.

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2014-01-28, 09:44
av RobertKlarén
LLJ skrev:@Robert: har du byggt om växlarna för DCC? Risken är annars stor att du snart får problem med matningen i dem.

/Lars
Jag har PECOs electrofrog växlar. Vad behöver jag bygga om? Atlas och ME fungerar direkt

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet" - hjärtstycke

Postat: 2014-01-28, 09:47
av RobertKlarén
MickeC skrev:
Jag tycker det är en dålig idé. Det kommer bli ett ständig källa till irritation när man kör små två och treaxliga lok och andra med ramverk. Det är lika bra att göra rätt från början...
Jag kommer att löda dit en liten vit sladd till hjärtstycket och troligen ansluta en (eller egentligen två) sådan http://www.handlaidtrack.com/Universal- ... fj003u.htmför automatisk polvändning.

Det borde väl fungera?

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2014-01-28, 10:56
av LLJ
Se här

/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2014-01-28, 11:32
av MarcusHorn
Jag har byggt så här. Huruvida det funkar med att bara löda en sladd till hjärtstycket utan att kapa vet jag inte, jag kan tänka mig att det är risk för kortslutning då.

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2014-01-28, 12:05
av MickeC
MarcusHorn skrev:Jag har byggt så här. Huruvida det funkar med att bara löda en sladd till hjärtstycket utan att kapa vet jag inte, jag kan tänka mig att det är risk för kortslutning då.
Jag gör på motsvarande vis med lite variation, lövsåg istället för Dremel. Då den gamla tråden försvunnit kommer här en repris (ligger under N-skala allmänt) Nygammal tråd

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

Postat: 2014-02-14, 20:40
av RobertKlarén
Så var det kommet en bit på väg, snart all räls på plats. Behöver komplettera för en sönderlödd växel och lite flex bara. Sedan el och ett par växelmotorer som får sköta tunga och hjärtstycket på trevägsväxeln. I övrigt blir det spänningslösa hjärtstycken tills vidare.
CY 4-1.jpg
CY 4-1.jpg (92.15 KiB) Visad 4802 gånger