Sida 3 av 3
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Postat: 2014-03-29, 22:42
av Nicke
Tack för info!
Omställbarheten är ju smart, då löser man två scenarios med samma pryl.
Angånde Carthago...och LocoNet-baserat signalnät så håller jag till fullo med !!
Re: Linjen belagd vid publikkörning
Postat: 2014-03-30, 01:18
av daniel
En fundering:
Antag att burkarna i vardera änden av stationen har förbindelse med varandra (t ex över LocoNet). Då skulle man kunna komplettera dem med två 7-segment-displayer och tre tryckknappar. Den ena 7-segment-displayen visar antal lediga spår på den här stationen. Den andra displayen visar antal lediga spår på nästa station. Grön knapp ökar antal lediga spår på denna station, röd knapp minskar antal lediga spår på denna station. Det förutsätter alltså att de båda burkarna vid denna station pratar med varandra när någon trycker på någon av knapparna. Man kanske t o m har fler än två burkar om man har en station med flera utfarter.
Inför körningen trycker man fram antalet lediga spår (några kan ju vara upptagna från början av uppställda tåg).
När man avgår från en station trycker man på den röda knappen för nästa station och när man lämnar en station så trycker man den gröna knappen.
Man kanske bör kunna trycka på den röda knappen för den station som man ska till redan när man avgår. I så fall blir det tre knappar per burk, en grön och två röda.
Med vänlig hälsning
Daniel