Bygge av MERG NB1B Booster
Re: Bygge av MERG NB1B Booster
Korsad eller ej blir inget problem i detta fallet, så länge man enbart kör boosterbus i kabeln.
Eller tänker jag fel?
Vid varje boosterskarv i banan måste man ändå kolla att boostrarna på ömse sida om skarven ligger i synk.
/Lars
Eller tänker jag fel?
Vid varje boosterskarv i banan måste man ändå kolla att boostrarna på ömse sida om skarven ligger i synk.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Jag har för mig att vi hade problem med det i Moheda, att en loconet-kabel var korsad. Det var när vi försökte köra både 2R och 3R från samma central (Intellibox). Jag har för mig att det berodde på att boostrarna använder ena ledaren som nolla. Om alla boostrar är opto-isolerade så bör det inte vara något problem men frågan är om alla boostrar är det? Om några boostrar inte är opto-isolerade så måste dessa boostrar ha samma ledare som nolla, annars blir det fel.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Kan nog stämma.
Tror att det varierar mellan olika tillverkare. T.ex. så har jag för mig att Digitrax inte är lika känslig som med IB. Uhlenbroch har en annorlunda jordkoppling.
Men som sagt, ser man bara till att använda optoisolerade boostrar så slipper man detta problem.
/Lars
Tror att det varierar mellan olika tillverkare. T.ex. så har jag för mig att Digitrax inte är lika känslig som med IB. Uhlenbroch har en annorlunda jordkoppling.
Men som sagt, ser man bara till att använda optoisolerade boostrar så slipper man detta problem.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Korsar man yttre ledarna får man väl fenomenet att man får omvänd polaritet vid modulskarvar (där boostersektioner möts) med resultat att man kan få differenser på dubbla spårspänningen där det uppstår. Dåligt för både lok, boostrar och annan elektronik.
Bäst är väl att köra på kablar som är kopplade 1:1. Tror det finns en tråd kring detta på gamla ModulSyd där XpressNet och LocoNet avhandlades och vilka kablar som skulle användas vid modulmöte
Förresten, borde vi inte slopa uttryck som rak och korsad eftersom dessa begrepp är olika beroende på om man pratar om data eller telefoni. Använd beskrivande uttryck som 1:1 eller 1:6 istället!
Bäst är väl att köra på kablar som är kopplade 1:1. Tror det finns en tråd kring detta på gamla ModulSyd där XpressNet och LocoNet avhandlades och vilka kablar som skulle användas vid modulmöte
Förresten, borde vi inte slopa uttryck som rak och korsad eftersom dessa begrepp är olika beroende på om man pratar om data eller telefoni. Använd beskrivande uttryck som 1:1 eller 1:6 istället!
Håller med Ivan att det är bättre att skriva 1:1 eller 1:6 vad gäller kopplingen, det blir ju självförklarande!
Jo, jag menade en modularförgrening när jag skrev dubbel RJ12. Använde en sådan till den booster jag hade med till Älmhult tillsammans med en sladdstump som jag kopplade in bara kablarna från pinne 1 och 2 till C och D på Lenzboostern!
Finns dessutom sådana dubbla med sladd också om man vill ha en skarv mindre!
Vi borde komma överens om hur pinne 1 och 6 ska vara anslutna för att det ska bli rätt fas på den röda och svarta sladden från boostern så man slipper faskontrollera varje booster varje gång!
Alla mina boostrar är kopplade lika och det är sällsynt att jag får fasfel när jag kopplar in dom! Bara att hålla reda på vilken sida av modulerna man pluggar in den röda kontakten på!
Fremo verkar ju mata ut 500 mA på railsyncen så det borde kablarna och kontakterna tåla!
Mvh. Peter
Jo, jag menade en modularförgrening när jag skrev dubbel RJ12. Använde en sådan till den booster jag hade med till Älmhult tillsammans med en sladdstump som jag kopplade in bara kablarna från pinne 1 och 2 till C och D på Lenzboostern!
Finns dessutom sådana dubbla med sladd också om man vill ha en skarv mindre!
Vi borde komma överens om hur pinne 1 och 6 ska vara anslutna för att det ska bli rätt fas på den röda och svarta sladden från boostern så man slipper faskontrollera varje booster varje gång!
Alla mina boostrar är kopplade lika och det är sällsynt att jag får fasfel när jag kopplar in dom! Bara att hålla reda på vilken sida av modulerna man pluggar in den röda kontakten på!
Fremo verkar ju mata ut 500 mA på railsyncen så det borde kablarna och kontakterna tåla!
Mvh. Peter
RJ12 för panel med färdiga trådar finns en bit ner på http://www.mollehem.se/mgp/tillb.html
Nöjer du dig med en på boostern så räcker det att ansluta de två yttersta trådarna.
mvh/anders
Nöjer du dig med en på boostern så räcker det att ansluta de två yttersta trådarna.
mvh/anders
jhjelm skrev:Tänkte bygga in boosterbussen i en låda.
Vad ska man ha för kontakt till boosterbussen?
Med vänlig hälsning, Jonas
Var hittar du RJ12-kontakterna på din sida, Anders?
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Bara att följa länken och bläddra ner lite, en grå kontakt.
/Lars
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
sista prylen under "El".
mvh/anders
mvh/anders
Nu råder nog komplett förvirring 
Jonas frågade efter kontakt till boosterbussen och Anders svarade att RJ12-kontakt finns på sin hemsida. Men på Möllehem-sidan hittar jag bara banankontakter och DC-kontakt, inte någon RJ12-kontakt.
Mvh Daniel

Jonas frågade efter kontakt till boosterbussen och Anders svarade att RJ12-kontakt finns på sin hemsida. Men på Möllehem-sidan hittar jag bara banankontakter och DC-kontakt, inte någon RJ12-kontakt.
Mvh Daniel