Dream-track 2013

Bilder och text från träffar som varit
AndersB

Re: Dream-track 2013

Inlägg av AndersB »

PerRosqvist skrev:Har sagt det förrr och säger det igen ;-) Låt oss fixa ett snyggt N-skala bibliotek.
Finns ett bibliotek för N-RE! Dock skall man vara Fremo-medlem och det är inte alla.
Långt ifrån alla är ju inte heller "modul Sydare".
Hade varit bra med en svensk fremo-sida eller NRE-sida.

Ett annat "problem" är att hittills har jag inte stött på någon svensk NRE-modulare som kunnat plocka fram CAD-ritningen själv...

Så just nu ser jag inte att just ett ModulSyd-bibliotek skulle lösa något existerande "problem".
När fler lär sig CAD-systemet för att rita moduler och för att rita uppställningar, så kanske behovet ökar men tills dess...
mvh/anders
Användarvisningsbild
PerRosqvist

Inlägg av PerRosqvist »

Såhär tycker jag.... :roll:

CADs vara eller inte..
Själv har jag inget emot CAD, det är ju faktiskt bara en väldigt avancerad version av paint. Man kan inte kräva att alla ska lära sig rita CAD. Men om man nu bestämmer sig för att biblioteket ska innehålla CAD ritningar. (Såsom "moderFREMO" gör) så måste man också ge användarna en möjlighet att på ett någorlunda enkelt sätt lära sig grunderna. Att använda, kanske en template som man kommer överens om. Det bör/måste finnas en form av lathund. som på ett enkelt sätt förklarar hur man ritar upp sin modul i ett gratis CAD program. Jag tror att viljan nog finns att lära men, det ska erkännas, tröskeln är hög för att träda in i CAD världen. Vilken kan göra att orken, tiden, resterande omvärld inte gör det möjligt att lägga hur mycket tid som helst på att på egen hand försöka klura ut ur det fungerar.
Om nu CAD faller bort så är det kanske Powerpoint som gäller? Inget fel idet. Bara man är konsekvent.

Biblioteket bör vara publikt..
Jag visar gärna min modul. Förhoppningsvis kanske jag inspirerar någon (Kanske även avskräcker, men jag tar risken...) Dessutom kan det vara så att någon vill prova att göra sina egna uppställningar i en av lokalerna som finns i lokalbiblioteken. På så vis har vi ytterligare någon som kan hjälpa till att vara BA.

Egen N-RE sida
Humm jag vet inte riktigt... Jag kan absolut se fördelar, men samtidigt fraktionerar vi oss ytterligare. Borde det inte gå att hantera under modulsyd? Kan det vara så att om det fixas ett bra bibliotek så kan det vara sammanhållande.
Ett alternativ är ju precis som Anders framhåller. En ordentlig Svensk FREMO sida. Där även normen kan presenteras och man vet att där presenteras alla nyheter vad gäller FREMOnormen.

Tror det var allt. Men det kan komma mer :D
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Det finns redan en svensk FREMO sida.
Kanske inte det du menar, men FREMO är en stor organisation. Man kan inte lägga upp en sida och kalla den FREMO sida, och dessutom inte vara medlem i FREMO.

/Lars
Användarvisningsbild
PerRosqvist

Inlägg av PerRosqvist »

Men om man är medlem i FREMO kan man ju alltid hjälpa till att "rusta upp" den. särskillt på N-skala sidan som kan vara svår att hitta.
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Tråden handlar om Dream-track, ett försök att ta ärendet tillbaka...

Dream-track kommer aldrig (så länge jag är vid rodret) att kräva att man ska vara FREMO-medlem för att vara med på träffen. Om det AndersB och Lars hävdar ska dras till sin spets, dvs att icke-fremomedlemmar inte har, eller kommer att få, tillgång till NRE (och andra) bibliotek så har vi ett problem...

Problemet har definierats och uttalats, nu behövs konstruktiva lösningar likt den Per föreslår... Om Per är medlem i FREMO (vilket hans signatur antyder), medlem i ModulSyd (vilket hans närvaro antyder) och även N-skalerallare (som jag antar att han är) och han erbjuder sig att hantera ett modulbibliotek (kanske det var i en annan tråd?) så tycker jag det är ett oerhört generöst erbjudande...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

kasoe skrev:Tråden handlar om Dream-track, ett försök att ta ärendet tillbaka...

Dream-track kommer aldrig (så länge jag är vid rodret) att kräva att man ska vara FREMO-medlem för att vara med på träffen. Om det AndersB och Lars hävdar ska dras till sin spets, dvs att icke-fremomedlemmar inte har, eller kommer att få, tillgång till NRE (och andra) bibliotek så har vi ett problem...
Litet missförstånd. Biblioteken får gärna ligga på valfri hemsida, men då inte kallad FREMO Sverige.
Den befintliga Svenska FREMO hemsidan saknar information om N-skala, så lite hjälp där vore inte fel.
Varför N-RE biblioteket som AndersB refererar till ligger under FREMO får AndersB svara på.

När det gäller DT13 (och framtiden) så bör man väl först enas om format på ritningarna, för de verkar finnas i flera olika format.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Bra Lars, missförstod det nog en aning...
Biblioteken får gärna ligga på valfri hemsida, men då inte kallad FREMO Sverige.
Men är inte ModulSyd då en förträfflig sida att försöka samla det på? ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
AndersB

Inlägg av AndersB »

kasoe skrev:Tråden handlar om Dream-track, ett försök att ta ärendet tillbaka...
Fanns i ett tidigare inlägg en vädjan om att flytta "biblioteksinlägg" till annan tråd - vi får väl se om Daniel upptäcker det...
kasoe skrev:Dream-track kommer aldrig (så länge jag är vid rodret) att kräva att man ska vara FREMO-medlem för att vara med på träffen. Om det AndersB och Lars hävdar ska dras till sin spets, dvs att icke-fremomedlemmar inte har, eller kommer att få, tillgång till NRE (och andra) bibliotek så har vi ett problem...
Ja jösses, det var ju också en tolkning :shock:
kasoe skrev:Problemet har definierats och uttalats...
Vad jag sagt:
A. ser inget direkt problem med att NRE (och AmN) saknar ett formellt bibliotek idag.
Med de få personer vi är så känns det inte nödvändigt och i värsta fall onödigt byråkratiskt. Hittills har det bara varit jag som ritat och nu börjar Olle och Robert också med det. (AmN vet jag dock inte vad dom har för standard i sina ritningar)
B. Fremo-NRE har ett bra bibliotek men det funkar inte för oss eftersom man skall vara fremo-medlemmar och majoriteten av svenska NRE'are är inte fremomedlemmar. Om/när "sverige-NRE" skapar ett bibliotek så bör det vara funktionellt och ModulSyd skulle kunna vara en placering med inte självklart den bästa.

mvh/anders
AndersB

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev: Varför N-RE biblioteket som AndersB refererar till ligger under FREMO får AndersB svara på.
Är inte riktigt med på frågan. NR-E är ju Fremo så det är förmodligen naturligt att det är för fremo-medlemmar.
Rent fysiskt ligger det dock inte på fremo-sidorna utan på en egen sajt.

Dock är ju Fremo-medlemmar i minoritet bland de som kör NRE i Sverige (och Danmark), så det biblioteket passar bara för de som vill köra söderut.
( vissa funderingar har funnits på att ordna ett mer öppet ("skandinaviskt") bibliotek men än så länge har planerna mest dryftats under ölpauser mellan kördagar :P )

mvh/anders
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Vad jag sagt:
A. ser inget direkt problem med att NRE (och AmN) saknar ett formellt bibliotek idag.
Med de få personer vi är så känns det inte nödvändigt och i värsta fall onödigt byråkratiskt. Hittills har det bara varit jag som ritat och nu börjar Olle och Robert också med det. (AmN vet jag dock inte vad dom har för standard i sina ritningar)
B. Fremo-NRE har ett bra bibliotek men det funkar inte för oss eftersom man skall vara fremo-medlemmar och majoriteten av svenska NRE'are är inte fremomedlemmar. Om/när "sverige-NRE" skapar ett bibliotek så bör det vara funktionellt och ModulSyd skulle kunna vara en placering med inte självklart den bästa.
Va bra, det var inte det jag läste men nu vet jag hur du menar och jag kan bara hålla med! :) Svårt med forum och skrivna ord... ;)

AmN kör med DXF-filer enligt en annan tråd i detta forum. De använder ett gratisprogram som skapar filerna och där de planerar sina banor, enligt det jag läste, är väl bäst att tillägga... ;) Om Per har engagemanget så tycker jag det låter som en bra start, viktigt att vi ensar oss som N-rallare tror jag... Hur det sen blir när det är färdigt är en annan femma.

Hälsar en lugnare,
Anders Ö
Anders Östlund
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"