Lokadressanmälansbegränsning

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Lokadressanmälansbegränsning

Inlägg av LLJ »

FREMO adresserna är tänkta att vara unika, så de räknar jag med att de är lediga.

Det är många som använder lokets verkliga 4 siffror som lokadress. Det är dessa personer som varje gång skulle behöva byta adress om samma lista används, även fastän det inte finns någon annan som deltager med just den adressen bara för att adressen är bokad på den återkommande listan.

Det hade varit väldigt bra om Modul Syd kunde haft motsvarande intervall som FREMO och man blev tilldelad adresser för hela Sverige. Då behöver man bara ställa in dem en gång.
Tyvärr så fungerar inte detta i praktiken då många är med i flera klubbar och har redan olika intervall i varje klubb, så man måste ändra iallafall.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Jag tror det här är ett ickeproblem! Själv har jag tre lok i Fremos intervall och ett större antal med sina egna loknummer, det är ytterligt sällan någon av mina adresser krockat med någon annan oavsett vilken typ av adress dom haft!
Dom flesta av oss har också lite olika intressen inom hobbyn så det blir stor spridning på vad man önskar. Det är bara ett fåtal modeller som är så populära att det dyker upp flerav samma på våra träffar. Och när dom populära modellerna dyker upp på samma träff har ägarna ofta olika syn på vilken sorts adress som är bäst så att till exempel mitt Da med loknummer adress brukar inte krocka med Staffans modell av samma lok med "telefonnummeradress".

Fremos adresser är tänkta att vara unika inom Fremo, i andra samanhang kan man inte kräva det även om vi naturligtvis ska göra det vi kan för att respektera fremos och andra klubbars intervall.
Det kan ju till exempel hända att en Fremoadress kan krocka med en annan klubbs intervall, eller för all del också med en lokmodells driftnummer även om sannolikheten är låg att någon skulle lyckas pricka in det.
Oftast har jag nog skrivit in Fremos intervall när jag skapat en loklista, men ibland har jag glömt det!
Jag hoppas att den dagen det händer att en fremoadress krockar med en "utomfremolig" adress att bägge parter visar respekt och löser det i samförstånd för det är ett väldigt litet problem.

Om någon anmält väldigt många lok är det nog väldigt stor sannolikhet att den personen inte har några problem att släppa en adress till någon som bara har ett lok eller två och gärna vill slippa ändra, det är bara att fråga!

Fremos intervall är ju ganska smart, men det har sina fördelar med loknummer som adress också, eller att man använder ett intervall som man har från sin lokala klubb!
Låt folk ha det dom vill, den dagen det blir ett problem så löser vi det! Ännu har det inte varit några olösliga problem att lösa dom få gånger det hänt att det krockat!
Det viktigaste i den här frågan är nog att man inte ska pådyvla vissa medlemmar ett system dom inte vill använda, för då blir det sura miner inom hobbyn, och det vill vi ju inte!
Hur gärna man vill tycka att ens egen föredragna lösning är den absolut bästa så kommer det finnas människor som tycker tvärtom, och så länge det inte uppstår några större problem att tycka tvärtom så tycker jag man ska få göra det!

Vänliga hälsningar
Eke
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

ser också detta som ett ickeproblem.

jag bokar alltid mitt SMJ intervall 5700-5799 på varje träff och skriver (i våra (MMMs listor iallafall och 9 de andra jag kan anteckna detta) att vill man låna en adress så säger man bara till.
Hur gör man detta i de här datorlistorna? ;-(
Att någon viljat låna har hänt en eller två gånger på 12 års träffar !!!!

Jag använder också loknumret när jag kan men 57xx där xx är sista i loknumret.
Det räcker för att gissa vilken adressen är. Mina två Ga har ex. adress 5714 och 5717 (eftersom jag tänkte döpa om den andra 1414 till 1417)

Är egentligen ett oskick att alltid anmäla det 4-siffriga loknumret som köradress eftersom alla samma exemplar har samma nummer. Så när det kommer ett nytt Rc lok typ 1291 så vill alla ta med detta på nästa träff och alla vill/kräver då få adress 1291 (för det är så praktiskt att ha loknumret)

Ett förslag är att synka med SMJ listan och ta ett eget xx00 - xx99 intervall

peterc
mvh /peterc
Fredman

Inlägg av Fredman »

Hejsan.
Lokadresslistan är inte bara för att det inte skall bli adresskrockar utan även för att snabbt kunna ta reda på vems lok det är utan att behöva leta efter en digitaladress ifall det händer något med loket ifråga t.ex rusningar, står ivägen, går sönder ,står med ljud på eller att någon blir förbannad och kastar loket på golvet. Skämt åsido, därför skall man inte vara lat och bara skriva ett intervall.
MVH Thomas F.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

pcederstrand skrev: Ett förslag är att synka med SMJ listan och ta ett eget xx00 - xx99 intervall
peterc
Är väl inte så lyckat det heller då det är väldigt få Modul Syd medlemmar som är med i SMJ?

Mitt förslag om man skall ha ett sådant intervall system, så bör det vara på nationell nivå. Sedan kan varje klubb/organisation ha administratörer som administrerar respektive intervall (mycket troligt med flera intervall per klubb). För att hushålla med adresserna känns det lite onödigt att dela ut 100 till varje person utan man får begära efter behov och sedan får det finnas någon nationell administratör som delar ut nya intervall efter behov klubbarna.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

pcederstrand skrev:jag bokar alltid mitt SMJ intervall 5700-5799 på varje träff
På ModulSyds träffar, DreamTrack och Timmele-träffen, är det inte tillåtet. Anledningen är att vi vill ha en lista på varje enskilt lok, för att man ska kunna ta reda på vem som äger det aktuella loket och vilken adress loket har. Man vill t ex kunna stänga av ljudet på ett lok som står avställt men med ljudet igång.

På andra modulträffar bestämmer arrangören vilka regler som gäller, och för MMM:s träffar gäller självklart MMM:s regler.

På frågan om lokadressintervall så har den varit uppe tidigare. OM det ska bli verklighet så måste Sveriges olika modelljärnvägsföreningar komma överens om ett enhetligt system eftersom olika klubbars intervall annars kommer att överlappa varandra. Och eftersom problemet bara gäller de individer som åker på modulträffar, och knappt ens då är ett större problem, så lär det inte ske.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
stasv
Kontakt:

Inlägg av stasv »

Jag ser ingen anledning tll begränsning. :)
Det jag kan uppleva som viktigt i sammanhanget är hur enkelt det är att ändra dekoderadressen. Jag har några Delta och Musorgelförsedda Märklinlok igång fortfarande. Något av dom är besvärligt att öppna, rent av förstörande, för att ändra adress. Och det är för att fånga upp lok försedda med sådana som jag ser behovet av redovisning av använd adress som väsentlig. :!:
Sedan är det en bekvämlighet för oss som servar er som inte har med utrustning för adressbyte. Det är roligare att köra än att vara låst i att ändra adresser.
Det är ju även beroende av typ av körning och körningens epokkrav som kan vara av vikt.
Sammantaget. Ingen begränsning. Hänsyn till viss dekodertyp. Alltid anmälan av tänkt dekoderadress. Fråga alltid om att vara den som disponerar adressen vid körning om flera lok räkar vara anmälda.
Allt detta har vi sagt på olika sätt ovan. 8-)
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Ganska långt ord som titel på tråden. 28 bokstäver om jag räknade rätt.
Fredman

Inlägg av Fredman »

Svenskan är underbar när det gäller att sätta ihop nya ord.
T
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"