Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 trafikering

Inlägg av StefanFjällemark »

Välkommen till Enkelspårsdagarna

Vi befinner oss i sidobanornas enkelspåriga tillvaro där de olika aktörerna slåss om det begränsade spårutrymmet. Det kommer att kräva kreativa lösningar för trafiken. Samtidigt måste banorna underhållas, så tillfälligt kan det bli trångt när tågoperatören skall utföra sitt jobb.

Det är blandat med tåg, och vilka konstellationer som kommer att rulla är faktiskt okänt in i det sista. Det vi vet är ungefär vilken typ av tåg som körs, men den rullande materielen blir troligen ett hopplock av det som operatörerna nu kunde hitta i sina hyllor. Så vi kommer med visshet att kunna få se både godståg och persontåg i olika blandningar.

Välkommen till en enkelspårig men avspänd helg i Timmele.

Trafikchefen

PS. Jag kommer succesivt att lägga ut mer information om trafikspel mm under de närmaste dagarna, så stay tuned... DS.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 stationerna

Inlägg av StefanFjällemark »

Här är lite information om stationerna och bemanning:
Banplan.JPG
  • Spårhaga är en tillfällig lösning med utlagda spår och manuell betjäning av växlar. Stationen är dock så omfattande med godskunder och uppställningsplatser för tåg att den behöver vara bemannad med en tågklarerare som också sköter växlingen. Blir det personalbrist kan dock tjänsten dras in.
  • Dalbofors är en mindre linjestation med två tågspår samt lastplats. Stationen betjänas av en tågklarerare.
  • Malmstad är en större station med flera godskunder och sidospår till Godislagret. Stationen betjänas av en tågklarerare och en växlare.
  • Bangården västra är godsbangården där rangering av godstågen sker. Denna station disponerar spår 4-9 samt har lokstall anslutet på spår 9. Spår 4 är linjespår för genomgående trafik och spår 5 kan i vissa fall användas för tågmöten, spår 6-8 används som rangerbangård och spår 9 hålls fritt. Godskunder finns på spår 8 och 9 i andra änden. Bemannas med tågklarerare (som även sköter Östra) samt en växlare. Mellan Västra och Östra finns förbindelse via loopen, som används av enstaka tåg, men disponeras som utdragsspår för rangeringen på Västra.
  • Bangården östra är primärt för persontrafik och disponerar spår 1-3. Spår 2 och 3 är linjespår för genomgående trafik och tågmöten, spår 1 används för tåg som har slutstation på Östra. Ingen egen bemanning utan sköts av tågklareraren på Västra.
  • Krutträsk är en liten station med har många godskunder och lastområden. Bemannas med tågklarerare och eventuellt växlare, i annat fall sköter tågklareraren även växlingen.
  • Fredhem är en större station med flera godskunder och industrispår. I lokstallet stationeras en del av de utbyteslok som behövs för trafikeringen på den oelektrifierade sträckan till Sydpolen. Bemannas med tågklarerare och växlare. Växlaren assisterar även vid lokbyte och transport av persontåg till/från perrong.
  • Sydpolen är en slutstation/magasin. Obemannad. Lokförare kontaktar Fredhem innan avgång och efter ankomst.
Mer information kommer, stay tuned...
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 trafikspelstema

Inlägg av StefanFjällemark »

Avsikten är att deltagarna skall kunna använda så mycket som möjligt av sitt eget rullande material. Så vi testar ett lite annorlunda upplägg i år.

Med rullande epoker och bokningsbara tjänster hoppas vi att de som vill får chans att köra egna tåg inom ramen för trafikspelen. Rullande epoker innebär att endast en viss del av fordonen byts ut mellan trafikspelen. Jag hoppas detta kommer att bli hanterbart.

Under lördagen hinner vi med tre trafikspel och kör enbart svenskt i lite olika epoker:
  • Trafikspel 1 omfattar lok och vagnar vars förebilder har rullat någon gång under perioden 1955-1965. Här ryms ånglok, många bruna lok och vagnar samt diesellok T21, T23 och motorvagnarna X5, X7, X9, X16 och rälsbussar Y6, Y7, Y8. Detta är innan Rc, T44 kom på spåren.
  • Trafikspel 2 omfattar lok och vagnar vars förebilder har rullat någon gång under perioden 1975-1985. Ångloken är borta, men många bruna lok och vagnar rullar fortfarande, så även motorvagnar och rälsbussar. Exempel på nya litteror är Rc, T44, X1, Y1. Detta är innan X2 och X10 kommer på spåren.
  • Trafikspel 3 omfattar lok och vagnar vars förebilder har rullat någon gång under perioden 1995-2005. Den bruna epoken är över. Nu rullar X2000, både i gamla och nya färgerna. Green Cargo har bildats och många små privata operatörer finns som handlar begagnat och målar om.
Under söndagen kör vi Trafikspel 4 med internationella (vilket även omfattar svenska) tåg och utan speciell epok. Då kan vad som helst rulla, så länge loket/tågen motsvarar den typ av tåg som anges i tjänsten.

För godsvagnar med vagnskort byter vi ut dessa i mån av tillgång. Det är önskvärt att deltagarna tar med sig godsvagnar och vagnskort i en omfattning som gör att vi succesivt kan byta ut några av dessa mellan trafikspelen.

Fri körning på banan är det från att elansvarig givit klartecken på fredag kväll fram till 8:00 på lördag morgon, samt lördag kväll efter att Trafikspel 3 är klart (senast vid middagen) och fram till söndag 8:00. Finns det tid efter Trafikspel 4 så kan man köra fram till lunchen.
Allt rullande material som inte skall vara med i trafikspelen skall vara bortplockat från banan senast 8:00, för då börjar vi ställa ut de lok och vagnar som skall ingå i trafikspelen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Håller på med trafikspelet till H0-banan. Det har sina sidor att planera enkelspårsdrift på en såpass lång bana. Jag tror det blir en utmaning att köra tidtabellen, för trafiken är tidvis tät. Både graf och stationstidtabellerna ger en bra uppfattning om intensiteten. Jag är inte helt klar med eftermiddagsdelen på tidtabellen, men tjuvkika gärna och kommentera.
Bilagor
Grafisk tidtabell.pdf
(307.51 KiB) Nerladdad 241 gånger
StationAvgångAnkomst.pdf
(91.38 KiB) Nerladdad 215 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av LLJ »

G104 och P552 verkar ligga tätt kring Bangården, men man kanske luras av vändslingan och dubbelspår?

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:...men man kanske luras av vändslingan och dubbelspår?
Ja, det var lurigt att planera. Tåg kan komma in från de två linjerna och kör ibland till Västra, ibland till Östra, och så kan tåg köra via loopen mellan Västra och Östra. Men jag tror jag har koll. Det ser lite tight ut i grafen, men kollar man hur tågen kör, så finns det marginaler. P552 avgår från Östra en bra stund innan G102 kommer in till Västra, så P552 hitter ut på linjen innan G102 skall in, då tågvägarna korsas i detta fall.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

Så är trafikspelet nästan klart. Återstår att korrekturläsa tjänsterna och några småändringar.

Ett antal av tjänsterna per trafikspel kommer att vara bokningsbara för egna tåg, så titta efter om något skulle passa dig.

Jag återkommer med fordonsbehov och en lista. Eftersom vi kör med tre olika tidsperioder (1955-1965, 1975-1985, 1995-2005) i de olika trafikspelen kommer det att behövas fler fordon än vanligt. Lite tumregler och exempel:

LOK/MOTORVAGNAR:
  • Trafikspel 1 1955-1965 förekommer bla ånglok, bruna lok, T43, Ra, X5, X7, X9, Y6, Y7
  • Trafikspel 2 1975-1985 är ångloken borta. Tillkommer bla Rc, T44, X10 och Y1.
  • Trafikspel 3 1995-2005 bruna loken borta, så även Ra, X5, X7, Y6, Y7. Tillkommer bla X2000, olika varianter av Green Cargo lok och privatbanelok.
GODS- OCH PERSONVAGNAR
  • Trafikspel 1 1955-1965 är det ofta tvåaxliga godsvagnar, inga containers och bruna personvagnar.
  • Trafikspel 2 1975-1985 även boogievagnar, containers men fortfarande bruna personvagnar.
  • Trafikspel 3 1995-2005 moderna tåg, äldre typer av vagnar är nästan helt borta. SJ:s blå vagnar.
Bilagor
Grafisk tidtabell.pdf
(569.74 KiB) Nerladdad 211 gånger
Stationsanslag.pdf
(91.38 KiB) Nerladdad 199 gånger
Tjänster.pdf
(195.95 KiB) Nerladdad 228 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 fordonsbehov och bokning

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu har jag lagt ut en lista med de olika lok och vagnar vi behöver för trafikspelet i Timmele.

GODSVAGNAR FÖR TRAFIKSPEL

Tag med ca 5-10 godsvagnar med vagnskort.
• I trafikspel 1 och 2 skall det vara SJ godsvagnar eller utländska godsvagnar som kan ha rullat i Sverige 1955-1985.
• I trafikspel 3 är det öppet för mer moderna vagnar som kan ha rullat i Sverige 1995-2005.
• I trafikspel 4 är alla godsvagnar välkomna. Då blandar vi friskt med svenskt och internationellt.

Förbered fraktsedlar:
• Bra om du har en idé om mellan vilka stationer vagnarna skall gå.
• Bra om även förbereder fraktsedlar, men de kan man också skriva på plats. Det finns blanka lappar.

LOK, MOTORVAGNAR, PERSONVAGNAR OCH ÖVRIGA GODSVAGNAR

Du kan boka att du bidrar med en eller flera tågsammansättningar. När du bokar, lovar du oss andra:
• Att ta med lok eller motorvagn som motsvarar bokningen.
• Att ta med vagnar till lokdraget persontåg eller helgodståg.
• Att se till att loket/tåget har ett rätt inställt körhantag och gärna en kort anvisning om hur man kör. Vi hjälper dig som så behövs, och det går i regel att låna körhantag om du inte har själv.
• Att du ställer upp loket eller tågsättet på anvisad plats inför respektive trafikspel. Jag informerar på plats om hur det går till.

För loken som drar trafikspelsgodsvagnar gäller bokningen endast lok.
Du ska inte boka GRÅ rader, dessa tåg är befintliga lok/tågsätt som rullar vidare i en ny tjänst.

Du bokar en eller flera tidsperioder. Ett brunt lok kan du t.ex. boka både 1955-1965 och 1975-1985. Se exempel hur jag har bokat.

Här är länken till Excel-filen. Den redigerar vi tillsammans on-line. Du skall inte kopiera eller spara lokalt på din dator, då kommer inte dina ändringar med.
https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfitRcnExE_IKvYzX7Aw

Får du problem, mejla dina önskemål till mig, så lägger jag in det åt dig.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Antar att det är samma skoregler som vanligt, d.v.s. inga uteskor i lokalen? ;)

Hälsar Ingvar. :D
Fredman
Inlägg: 510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Modulträff i Timmele 23-25 september 2016 (TT16)

Inlägg av Fredman »

Apropå regler?
Jag har tagit på mig att tillfredsställa telefonsystembehovet till denna träff MEN jag tänker inte tillfredsställa telefonsystemets behov av 230volt vid varje station/lastplats .
Dessutom planerar jag att INTE tillfredsställa någons behov av att programmera lok och/eller FRED handtag. :|
MVH Thomas Fredman
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"